|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Det är nog omöjligt att ställa en diagnos på distans! Jag skulle råda dig att låta en duktig verkstad titta på bilen och göra en felsökning. Ja, om det är en bil med Kall-lands-utförande (kolla med VIN-decoder, där står det specifikt) så är det CHF11S och det är en grön olja. ATF är röd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har du aldrig haft detta på nån bil eller kört nån annans som gör på samma sätt? Min är importerad från Tyskland men det ska väl vara samma? Skickligt yrkesfolk är det inte så lätt inom nåt yrke och hitta tyvärr inte ens teknikerna på Bilia och Holmgrens och en där som de andra sa "det han inte vet om bilar finns inte" hade ingen aning när jag frågade honom om både detta och om ventilationen så jag ger inte mycket för de och det kostar många sköna tusenlappar en felundersökning man måste forska själv och fråga på sådana här forum annars blir alla felsökningar och reparationer enormt dyrt och bilen blir inte helt perfekt ändå oftast är det bästa att leta efter någon liten verkstad eller kanske hobbymekaniker här till exempel som har mycket erfarenhet av Bmw och vill/behöver tjäna lite extra pengar |
|
![]() 13.423 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
BMW har generellt sett legat i framkanten när det gäller chassi. E90 var faktiskt den allra första 3-Serien som fick double pivot infästning för sin MacPherson strut (detta var bara något som suttit på tyngre bilar som E28 och exempelvis min gamla E34 535i). Ni som kan framvagnen på 3-Serien vet ju att E21, E30, E36 och även E46 alla hade endast en vridpunkt ute vid MacPherson struten (var ju en enda wishbone med tre infästningspunkter). Men det gick uppenbarligen alldeles utmärkt att köra respektabelt snabbt med gamla hederliga single pivot point med MacPherson strut som framvagn och gamla hederliga bakåtriktade bärarmar som bakvagn :-) Oavsett så fick faktiskt E90-E93 en uppgradering i framvagnen jämfört med tidigare generationer, då det dinns en rad fördelar med double pivot jämfört med single pivot. Och samma konstruktion används faktiskt även på nuvarande 3-Serien (G20), så E90-E93 låg i framkant där. Det är bara de tyngre bilarna som fått en lite mer avancerade double wishbone konstruktionen där fram (F10 var den första 5-Serien att få denna konstruktion exempelvis). När det gäller bakaxel så fick E90-E93 den moderna 5-länkade multi-link bakvagnen. Även är var det E90-E93 som fick den stora uppdateringen. När det gäller M-sport chassi så konstrueras naturligtvis inga fram- eller bakvagnar om - skulle vara på tok för kostsamt och ingen skulle vilja betala för det (det är nog bara jag och en till här inne på forumet som skulle tänka sig det). Och heller inte nödvändigt - grundförutsättningarn finns i konstruktionen och behöver inte ändras för en mer refined experience. Vad som typsikt brukar bytas ut är fjädrar, dämpare, krängningshämmare. Men även fjäderbenslager, bärmarar och liknande komponenter byts ibland ut för att få andra vinklar på exempelvis caster och camber eller kanske mindre justering runt scrub radius eller andra vinklar. Så det är svårt att avgöra potentialen på ett chassi rent visuellt genom att bara slänga en snabb titt under bilen och se om det "ser bra ut". Det är dock många som tycker att M-Sport chassit är alltför stötigt så det är många som inte väljer det (utan väljer bara de andra M-Sport tilläggen). Det verkar dessutom som om de gjort M-Sport chassit lite "mesigare" / "snällare" om man exempelvis jämför första och andra generationens 1-Serie. Gäller nog även andra serier också, för idag är det är komfort, massage, automatiska selfie-uploads och emotional experience trips som gäller när man "kör" en modern bil. Har själv första generationens 1-Serie med komplett M-Sport chassi och älskar det! Är så gut and tight! Det är så belönande att kunna känna om det var en svartmyra eller rödmyra som man precis körde över med framhjulet! |
|
Då är hjulupphängningen enkel men genial! :) Jag har ju tyckt det varit grym väghållning farligt bra rent ut sagt för alla gasglada som kör över gränsen för vad som går Har DTC också medväghållningen att göra som jag misstänker eller är det enbart antispin? Håller fullständigt med de som tycker den är åt helsike ör stötig för varje brunnslock som är nedsjunket några cm sväljer inte hjulupphängningen utan helt stumt dämparna vet jag är slut för de fastnar kors och tvärs och bakvagnen sjunkit ner några cm så bilen är nästan vågrätt hela hjulupphängningen är sliten så man kan ju inte påstå det är hög kvalitet direkt och fruktansvärt dyrt och mycket tveksamt om det är värt att byta alla de delarna därför vore det väldigt bra om man vet vilka delar som gör störst skillnad men det är ingen hittills som haft detta eller vet någon som haft denna lådbilsaktiga dämpningen och bakvagn som trycks ner såpass lätt Är det bara lager upptill på framdämparna ingen annastans vad jag kunde se på realoem? Men kunde inte se hur många bussningar det är per hjul vet någon detta? Servooljan går tydligen inte att byta tyvärr och styrservon verkar sitta nere på "styrstången" eller vad den heter blir den inte jäkla skitig och förstörd där nere??? Vad är det för svart sluten metallbox bredvid bromsvätskebehållaren? Kostar 26 papp på Trodo Såg när jag kollade på realoem att min bil har aktiv styrning och adaptiv körning också vad nu detta innebär??? |
|
@Bmwbamze : Är bara lite nyfiken på vad som speciellt stack ut och såg för enkelt och omodernt ut i fram- respektive bakvagnen och vad hade du egentligen hoppats se där under skalet? Ja, får hålla med. Inom chassi och däck har det tagits enorma kliv framåt. Är imponerad av hur mycket de kan "trolla" - exempelvis så lyckas de ju i princip "trolla bort" 1 ton och få en 2 ton tung 5-Serie och bete sig en lätt sportbil på 1000 kg. Om DTC vs DSC, se inlägget från 2021-05-21 11:30. Där ligger en beskrivning insprängd nånstans i inlägget. @Bmwbamze : Ehum... Fastnar dämparna kors och tvärs? Fastnar i vad? Har de trasslat in sig i något fiskenät? :-) Är något jag inte riktigt förstår här, kan du utveckla lite mer här? Den statiska ride heighten bestäms helt uteslutande av fjädrarna. Du kan montera bort dämparna och den statiska ride heighten blir ändåså exakt densamma. Det tar ca 38 sekunder att fastslå (samt hur mycket) bilen "sjunkit ned" när den står stilla (dvs om den statiska ride heighten minskat eller inte). Bara att mäta upp den statiska ride heighten och jämföra med börvärden så ser man om det är utanför specifikationerna eller inte (förutsatt det är originaldelar kvar så låter det ju som den är lägre än vad den borde vara). Ride height bestäms som sagt uteslutande av fjädrarna, så det är isåfall dessa som ska bytas. @Bmwbamze : Har en BMW-verkstad bekräftat att din bil har en alltför låg statisk ride height? Jag menar, det första steget är ju att bekräfta/reproducera felet som kunden beskriver. Då mäter man ju rimligtvis statisk ride height INNAN man ens letar efter några fel i bakvagnen. @Bmwbamze : Har en BMW-verkstad bekräftat att din bils bakände trycks ned onormalt mycket vid lätt acceleration? Vad jag inte förstår är varför bakänden inte trycks ned vid hård acceleration (utan endast vid lätt acceleration). Det är inte speciellt dyrare att byta chassidelar på denna modell än vilken annan bil som helst. Du har ju inte ens elektroniskt kontrollerade dämpare eller liknande - du har den enklaste och billigaste varianten av stötdämpare ju! Jag kan annars visa stötdämpare du gärna sätter hänglås på annars på andra modeller! :-) En dämpare fram från Bilstein eller Meyle (helt acceptabla märken) kostar ju bara 600-700 SEK per styck från tex Schmiedmann. Original kostar ändåså bara runt 3300 SEK per styck, och det är i princip gratis när det gäller reparation och service på moderna bilar. Då får du inte dämparen för M-Sport (den kostar ca 3700 SEK per styck vilket också är billigt), men du verkade ändåså inte helt förtjust över ett lite hårdare chassi så om delarna ändåså ska bytas så byt till något du vill ha. Eller varför inte köpa ett komplett eftermarknadskit - det är nog det mest kostnadseffektiva och du kan ändå få lite sportig känsla men även med komfort. Bilstein har ju olika nivåer där B4 är standard och B6 sägs vara sportigare men med den mesta komforten bibehållen (och som används till vanliga fjädrar dvs ingen sänkning). Där fram har du en kulled och en bussning per bärarm (och du har en främre undre och en bakre undre per sida). Så två kulleder och två bussningar per sida där fram. Bussningen för den större bärarmen (främre undre) brukar slitas ut först och brukar ge vibrationer i framvagnen vid lätta inbromsningar runt 70-90 km/h men kan även ge onormalt däckslitage eller vibrationer eller andra märkliga fel. Stämmer - du har ett rullager i form av fjäderbenslagringen (#1 i skissen nedan). Länk Där bak har du... många bussningar... Men det var ju en modern multi-link du ville ha och det fick du! Med alla bussningar och stag det innebär... Länk Men är ju lite knäppt att byta bussningar på måfå. Är ju smartare att identifiera vilka bussningar som börjar bli dåliga och byta dessa! Det brukar även finnas några som är the usual suspects. Styrservooljan går att byta hur enkelt som helst. @Bmwbamze : Vem är det som har sagt till dig att det inte går? Helt rätt, styrservofunktionen realiseras med hjälp av styrväxeln (i detta fall en klassisk rack-and-pinion konstruktion och är #1 i skissen nedan). Länk Min track day bil har också en sådan rack-and-pinion men min hade inte styrservo (inte så vanligt på den tiden) så det är helt mekaniskt. Men på din bil så snurrar en styrservopump och pumpar styrservoolja som i sin tur skapar ett högt tryck och när du vrider lite åt ett håll så hjälper styrservooljan och dess höga tryck till att trycka åt samma håll som du vill vrida. När du sedan vrider åt andra hållet så ändrar systemet vilket håll som styrservooljan ska trycka på och den hjälper dig nu att trycka åt andra hållet. Så dessa system är väldigt lika med och utan styrservo - enda skillnaden är att när det är styrservo så har man en trycksatt styrservoolja som hjälper att trycka och därmed blir styrningen lättare. Varför skulle den blir förstörd där nere (om det kom lite skit på den)? Allt är ju ett helt förseglat system - annars skulle det ju sprutat ut styrservoolja när det går upp till ibland 100-150 bars tryck! De inre styrlederna är ju skyddade med damasker (du ser damaskerna i varje ände av styrväxeln i skissen nedan). Länk Vad är det för något som skulle kunna förstöra den och vilken del av styrväxeln tycker du är utsatt? När det kommer till elektriska styrservon är det lite annorlunda. Inte ovanligt att en kabel ligger och skaver emot någon metalldel och efter ett tag så plingar det varningslampor och felkoder! Även vanligt med vatten, salt och annat skit kommer in i kontakter, kablage eller andra öppningar och ärgar och förstör. |
|
Vet inte vad jag trott mig få se men mer grejer runt hjulen trodde jag Inget har fastnat i dämparna utan de rör sig helt enkelt inte fritt upp och ner som är deras uppgift utan fastnar på olika höjder och nej ingen verkstad har kollat på detta så noga som du beskriver utan enbart blickat runt bilen och jag ser skillnaderna på avståndet mellan skärmkant och däck bak diffar det bara ett par cm mellan höger och vänstersida ibland inget men fram kan det diffa en dm som mest Bakvagnen trycks ner redan vid 4000 ju hårdare man accar desto mer trycks den ner vilket är självklart Det är nog bakfjädrarna som sjunkit ner plus att dämparna fastnar som är felen tycker bara det är urusel kvalitet när det blev så här redan vid 7000 mil rena skräpet men ska kolla vad bakfjädrar, dämpare runt om och fjäderbenslager plus jobbet kostar och göra en bedömning om det är värt det eller sälja den Är det enbart lager upptill på framfjädrarna? inte nertill och bakre fjädrarna? Tror de är helt slut när det slår så när man kör över minsta ojämnhet En tekniker på Holmgrens sa det är elektrisk styrservo och sluten så därför inte går att byta oljan Han sa också att min har bromsassistans?? och aktiv styrning vilket måste vara det du beskrev eller? Men bromsassistans vetefan om den funkar för det enda jag märkt är att bilen bromsar automatiskt när man släpper på gasen |
|
Aha, du har helelektriskt styrservo. Då förstår jag att det inte går att byta någon styrservoolja! :-) Går och går.... Det påståendet är ju rätt, men det är ju enbart för att det inte finns någon olja att byta! :-) Jag utgick ifrån att du hade hydraulisk styrservo då du blev intresserad av att byta styrservooljan och hade en del frågor om detta (om man inte har någon styrservoolja i sin bil brukar man vara ganska ointresserad av det där) :-) Då behöver du inte oroa dig över styrservooljan eller byte av den! Då är det bara att invänta när den dyra elektriska styrservon går sönder eller någon av alla dess elektroniska moduler eller sensorer :-) Det finns hundratals elektronik- och elektromekaniska komponenter på bilen och många sitter på extremt utsatta ställen. Därför är dessa konstruerade och tätade för att kunna hantera detta (men ibland är det inte gjort tillräckligt bra och det går fel ändåså). Men som med all tätning så är det bara en fråga om tid när det fallerar. Ta elektronikmodulen som styr kylfläkten exempelvis (naturligtvis helt elektroniskt styrd numera), det var inte så konstigt att min kylfläkt inte fungerade på min E87 120i :-) Green goblins strikes again! Länk Länk Länk Länk Länk Om dämparna fastnar på olika höjder så lätt så låter det som om de inte är helt friska och kan behöva bytas. Kan nog även förklara isåfall varför det inte finns något motstånd mot att baken sjunker ned när du accelerar - dämparna bak är nog lika effektiva som ett par cykelpumpar... Skulle inte förvåna mig om du med lätthet kan trycka ihop de där stötdämparna bak. Och om den statiska ride heighten inte stämmer (samt skiljer sig mellan höger och vänster) så låter det som om fjädrarna är dåliga. Men kolla även om nedre eller övre varvet på fjädrarna gått av, händer ganska ofta. Fast det kan gå av på annat ställe och då finns risken att fjädrarna drar rakt in i däcket och skapar en omedelbar punktering (finns en del här inne som råkat ut för det) - det där kan vara riktigt otäckt i motorvägsfart. Ja, fjädringen där fram sitter ju bara fast där uppe och där nere. Där uppe så sköter fjäderbenslagringen att det kan rotera. Där nere så är det ju kullederna som ger de frihetsgrader som behövs. Här har du ett par bra videos om hur de här pryttlarna ser ut (och sitter fast). Där bak behöver inget rotera, de friheter i rörelserna som behövs (och de begränsningar som behövs) för att få en bra hjulupphängning bestäms och styrs av de fem länkarmarna (varje länkarm låser hjulet i en eller flera frihetsgrader). Är ganska säker på att du inte har en styrbar bakaxel (det vill säga att även bakjulen styr tillsammans med framhjulen). Men vet att det fanns till bland annat 5-Serien F10 (som är ungefär generationen senare än E90-E93). Fungerar som så att bakhjulen styr åt motsatt håll som framhjulen vid låga hastigheter och åt samma håll som framhjulen vid högre hastigheter. Elephant Racing har gjort en riktig trevlig video som visar rear axle steering på Porsche 991 GT3. Detta finns som sagt på gatbilarna men på Carrera Cup bilarna så togs bland annat detta bort så de 991'or ni ser swisha omkring i Porsche Carrera Cup Scandinavia har mig veterligen inte detta - men ni som mekat, kört eller petat på dessa vet nog mer om detta. Länk Länk Länk Länk |
Njäe, det jag beskrev var bara hur en klassisk hydraulisk styrservo fungerar (som varit standard på i princip alla bilar sen 90-talet). Active Front Steering (utrustningskod 217A) varierar utväxlingen på styrningen beroende på bilens hastighet. I låga farter krävs endast små rattutslag för stora hjulrörelser medans i högre farter så är det tvärtom. Systemet benämns ofta AFS (Active Front Steering), men när man läser felkoder och hanterar styrboxar och elscheman så vill jag minnas man ofta ser AL (Aktivlenkung) istället. Har för mig den hängde i början på PT- och F-CAN bussarna men gick senare över till Flexray. Styrningen är även kopplad till DSC (BMW's benämning på ESP - Electronic Stability Program) och DSC griper in och påverkar utväxlingen i olika situationer (det vill säga DSC bestämmer hur känslig ratten ska vara vid olika situationer). DSC kan även säga till AFS att styra hjulen åt olika håll i vissa situationer (om man exempelvis bromsar med höger och vänster sida av bilen på olika hala underlag så kommer DSC och AFS att styra bilen åt dig för att styra emot och hålla bilen rak). AFS har naturligtvis sin egen (dyra) styrbox samt massa extra sensorer (exempelvis två extra yaw rate sensorer) men även såklart en elmotor och massa annan elektromekanik. Men AFS på en E90-E93 har fortfarande ett hydrauliskt system som bidrar med själva styrservofunktionaliteten. Active Front Steering är helt enkelt en variabel planetväxel som sitter på rattstången. Utväxlingen i denna planetväxel styrs elektroniskt. Integral Active Steering (utrustningskod 2VHA) är däremot INTE samma sak! Det är en lite mer förfinad variant av Active Front Steering där även bakhjulen svänger med eller emot framhjulen (beroende på hastighet). HSR dyker även upp ibland och det är en delkomponent av Integral Active Steering (det är den delkomponent som hanterar bakhjulen dvs hanterar rear axle slip angle funktionen). Men när man har utrustningen Active Front Steering så verkar det som om man har en annan typ av styrservooljebehållare och ser ut såhär Länk Länk Men oavsett så är det ett vanligt lock och det är helt vanlig Pentosin CHF 11S olja i det systemet. Allt är precis som ett vanligt system så som jag förstått det. Du har din gamla vanliga styrservopump Länk Du har alla dina slangar och rör (inklusive kylloopen) Länk Och din behållare (fast ser bara lite annorlunda ut) Länk Är helt vanlig CHF 11S olja och det är ingen lifetime olja heller (fastän BMW tycker att alla oljor är lifetime numera). Har bubblat lite om AFS/AL i ett par andra trådar Länk Länk @Bmwbamze : Kan du hitta någon burk där i motorutrymmet där det står "MAX 5NM" och "PENTOSIN CHF 11S ONLY!" (bör sitta vid vänstra fjäderbenstornet)? |
|
Så det är ingen servoolja alls när det är elektrisk styrservo?? Fjädrarna är inte paj enligt besiktingsgubben och en mekaniker och det borde väl i så fall ha smällt till lite grann åtminstone För att bara bekräfta så finns det bara lager upptill på framfjädrar eller framdämparna? Det är väl de tillsammans med dämparna och bussningarna som ska svälja alla omjämnheter så det inte låter in i bilen? Hoppas det räcker med att byta dämpare runt om och fjäderbenslagren Tror inte jag har varken DSC, integral active steering eller HSR Har ingen burk vid nåt av fjäderbenstornen i motorrummet Men det går upp ett rostfritt en cm brett rör med liten svart plastplopp upptill strax ovanför luftburken vad är detta? förberett eller redan installerat för motorvärmare?? ibland är det nåt tickande/klickande ljud från de små elprylarna uppe på luftintaget till motorn? Ventilknack eller nån av de små elprylarna som håller på att paja? |
|
Om styrservofunktionen är elektrisk så finns ingen styrsevoolja. Annars är styrservofunktionen hydraulisk (och det är den oavsett om du har Active Front Steering eller inte) och då finns det självklart styrservoolja. @Bmwbamze : Har du en styrservooljebehållare i ditt motorutrymme? Kanske kan du ta en bild av motorutrymmet och lägga upp? Nja, fjädern kan ju smälla till under de övriga 96% av tiden då du inte är i bilen (eller i närheten). Stämmer. Det är bara där uppe som det finns ett lager (fjäderbenslagringen). Där nere har du istället kulleder. Det är fjädrarnas uppgift att svälja alla ojämnheter. Dämparna har som uppgift att dämpa svängningen som uppstod av den tillförda energin (de omvandlar energin till värme och är därför dämpare kan bli riktigt varma i speciella scenarios som exempelvis när man kör rally). Men de är även ansvariga för att hjälpa till att däcket faktiskt har bra kontakt med asfalten (så att däcket följer ojämnheter i asfalten så bra som möjligt). Inte fel att byta fjäderbenslagringar, men de brukar hålla längre än så. @Bmwbamze : Vad är det för fel du anser att dina fjäderbenslagringar har som gör att du anser att dessa behöver bytas? Du har DSC (och därmed även DTC då det är ett subset/submode av DSC), se mitt inlägget från 2021-05-21 11:30. Du har inte Integral Active Steering (fanns inte till E92). |
|
Det är elektrisk styrservo så det finns ingen behållare för servoolja Och DSC finns det ingenting som står att det är på min bil som DTC knappen invändigt talar tydligt om så jag vet inte Varför jag tror fjäderbenslagren är slut är för att det slår upp i karossen som jag sagt när jag kör sakta över några cm kantsten, brunnslock som nedsjunkna i vissa fall när jag kör över en stenkant som bara är ca 2 cm hög i krypfart slår det upp i karossen som fan och i en korsning jag svänger in på också krypfart känner jag att bakhjulen tappar markfästet dessa körupplevelser tror jag beror på utslitna fjäderbenslager, dämpare och bussningar för det är väl dessa tre som just ska svälja alla dessa ojämnheter??? Evouquen har nog världens bästa dämpare som reagerar på en millisekund och därmed sväljer ojämnheter grymt bra sådana vore drömmen att byta till Tickande/klickandet som hörs ibland som jag skrev i förra svaret vet du vad detta är också? Och stålröret som jag också skrev om i mitt förra svar? |
|
Ja, om det är helt elektriskt styrservo så finns det självklart ingen styrservoolja (eller behållare) - då behöver du inte längre fundera på att byta eller vilken styrservoolja du ska för det är N/A på din bil! Jo, det finns DSC på din. DTC är ett subset/submode av DSC som sätter DSC i ett mindre aggresivt/intrusive läge. DSC ligger och är aktivt per default hela tiden. Trycker du på DTC-knappen så säger du till DSC att sätta sig i DTC mode, vilket är ett mindre aggressivt/intrusive läge som tillåter lite mer innan det griper in. Trycker du på DTC-knappen och håller den intryckt i 3-5 sekunder så stänger du av DSC (symbolen med "! i triangel med pil runt om" tänds i instrumentklustret). Men allt detta står i instruktionsboken! @Bmwbamze : Vad står det om detta i din instruktionsbok (se avsnitt "Teknik för körkomfort och säkerhet runt sidan 67-68)? Se mitt inlägg från 2021-05-27 16:04 där jag beskriver vad de olika komponenterna har för uppgifter. Fjädrarna är som sagt de som "sväljer ojämnheter" och dämparna tar bort den tillkomna energin under kontrollerade former men säkerställer även att hjulet återfår kontakten med vägen så fort som möjligt och på ett så kontrollerat sätt som möjligt. Jag tror att det är en kombination av flera saker här: 1) Du inte gillar hur detta chassi är inställt och konfigurerat (inte alla gör det) 2) Där bak verkar något vara fel på en eller flera fjädrar och/eller dämpare (eller mer troligtvis båda) 3) Där fram kanske dämparna börjar bli lite dåliga, men jag tror att det mesta av de upplevda problemen kommer från punkt #1 Fjäderbenslagringarna har ingenting med chassirörelserna att göra. De är helt fixerade i chassit och dess uppgift är tillåta att fjäderbenet kan rotera kring sin egen axel och inget mer - dessa har inte några dämpande funktioner eller är delaktiga i fjäderns och dämparens arbete. Ett totalt sopslut (jag menar med stora glapp eller där dämparen kanske är på väg rätt igenom och upp i motorhuven) är något helt annat och ger helt andra (och värre) felsymptom. Jag tror helt enkelt att du inte uppskattar M-chassit till denna modellen helt enkelt (vilket är ganska vanligt då dessa M-chassin var ganska hårt tunade till just E87-pre-LCI och troligtvis även E9x-pre-LCI men kanske blev lite mjukare till LCI men blev definitigt mjukare till nästa generation av 1-Serien iallafall). Det du beskriver är precis vad jag upplever med min E87 (komplett M-Sport paket och fullt fungerande i chassit) och jag älskar varenda minut av det! Brunnslock slår igenom bilen precis som du säger, och sådana där asfaltskanter som finns när de fräser upp asfalten måste man snigla sig över, likadant med alla former av gupp (som Malmö Kommun sprinklar ut över staden som strössel på en mjukglass) som måste tas i relativt låg hastighet, finns även vissa skarvar på olika motorvägar jag brukar köra på som smäller till bra i chassit. Men det är klockrent - älskar det! Men jag känner inte igen det här med att den tappar markfästet eller dålig körupplevelse / stabilitet eller annat - därför misstänker jag att framförallt där bak är inte allt som det ska (som jag nämnt tidigare är det troligtvis byte av dämpare och fjädrar som behöver göras där och även en översyn av bussningarna i bakvagnen). Däremot det du beskriver i bakvagnen låter klassiskt som en dålig stötdämpare. Ett bra exempel på hur en riktigt dålig stötdämpare beter sig är från min gamla E34 535i. Båda stötdämparna fram var dåliga, speciellt vänster fram. Fanns en speciell vänsterkurva (50 km/h) där det fanns ett brunslock som var nedsänkt någon centimeter som vänster framhjul normalt sett hamnade i. Med en bil med friskt chassi var detta inget problem alls. Med dessa cykelpumpar till stötdämpare så smällde det till lite när man körde ned och man kan kunde känna (och höra) hur vänster framhjul studsade upp och ner minst 15-20 meter efter jag hade kört över brunnslocket, och man kunde i princip känna i ratten hur dålig kontakt (iallafall ett hjul) hade med asfalten. Bytte dämparna (och kunde känna själv på dämparna och verifierade att de var helt slut - de hade INGET motstånd alls i compression och var nästa lika dåliga i rebound) och körde i samma vänsterkurva och allt var som det skulle igen. Så mitt förslag är att se dig efter ett mer komfortinriktad chassi - då det är ganska tydligt du inte uppskattar M-sport chassit (vilket som sagt det är många som inte gör), passa på att köpa ett helt kit så får du en komplett och matchande setup. För det är stor sannolikhet att du måste byta en del av fjädrarna och dämparna bak, då kan du lika lika gärna köpa ett kit (för det sista du vill är att ha komfortchassi där bak och ha kvar M-sport chassit där bak). De där tickande/klickande är normalt. Det finns sanslöst många elektromekaniska komponenter i bilen numera. Det finns fullt med elektroniskt styrda ventiler och flärpar samt eletrkoniskt styrda ställdon precis överallt, många av dessa gör självtester, självkalibreringssekvenser och dylikt. Vissa tickar och låter när de får spänning till sig (helt normalt drifttillstånd). Så det är troligtvis fullt normalt. För att klargöra om det är normalt eller inte måste man först och främst identifiera vad är för komponent som gör suspekta ljud, när de gör det, när de inte gör det och så vidare (för som jag nämnde innan så är det normalt för många komponenter). @Bmwbamze : Lägg upp en bild på motorutrymmet och sedan en närbild på de komponenter som du hör tickar (rita gärna en pil eller dylikt i bilden) - då blir det enklare att svara på vad komponeterna gör och om det är normalt eller inte. @Bmwbamze : Angående det rostfria röret (är du säker det är rostfritt) vid luftburken känner jag inte igen (fast har å andra sidan inte skruvat med någon N43-motor i en E92 förr). Lägg upp en bild på motorutrymmet och sedan en närbild på den där komponenten (rita gärna en pil eller dylikt i bilden) - då blir det enklare att identifiera vad det är för komponent. |
|
Ja, det är nog mycket möjligt jag är spytrött på den här jävla lådbilen utan stötdämpning förutom på motorväg och landsväg för där är det inga ojämnheter och den ligger som ett strykjärn vilket är en jäkla skön känsla i en sänkt bil även om det bara är ynka 2 cm sänkning på M sportchassit men helt perfekt för att slippa sopa upp avgassystemet, diffväxeln m.m. hahaha!!! Apropå diffväxeln hur funkar den egentligen? Är det inte bara en vanlig simpel kardanklump som på alla de gamla?? Men det verkar som det knappt blir någon behagligare körning även om jag byter dämparna om jag inte väljer dämpare i världsklass som reagerar på en millisekund på varje ojämnhet och Bilia sa det är helt vanliga hårda dämpare vilket bekräftar vad jag trodde så det här svindyra M sportchassit som det så fint heter är ju när man synat det inget mer än ett simpelt sänkningskit som den första ägaren betalade ca 50 papp för och fortsätter man syna M sportpaketet som det också är på min så är det en jäkla snygg front, en plastig skinnratt, lite plastigt skinn på dörrsidor, handbromsspaken och mittkonsolen och komfortpaketet som det också är på den vetefan vad som ingår mer än att det inte är sportstolar och motorn är en GTI motor från -88-90 de är smarta biltillverkarna till att få nåt att verka så jäkla bra som de kan ta 100 papp mer för än en vanlig standardmodell och kostar inte många kronor extra för de Nu blev det mycket negativt om Bmw men det är låg kvalitet på många delar senaste 15 åren det var det inte på de före -06 och N43 motorn är ju ökänd för de första 06-07 hade dåliga kamkedjesträckare som Bmw tog på sig att byta ut eller byta motor om kedjan redan hade hoppat och motorras som följd och sett två annonser av 320 och 335 Coupé bara senaste veckan så man blir rätt jävla skraj över tanken på detta för jag har bara hört att det var enbart N43 motorn som hade detta kvalitetsfelet men kanske han har kört sönder den bokstavligt talat och motorn fick dålig smörjning??? Jaja... de där kan man spekulera i hur länge som helst men min motor är enligt Bila inte en av de med dålig kamkedjesträckare så får lita på att det håller så länge jag äger den i alla fall därför jag byter olja, filter och stift var 1000:e resp. 2000:e mil Men det ska samtidigt sägas att vissa delar är av enormt hög kvalitet skillnaden är att före -06 var det hög kvalitet rakt igenom in i minsta skruv Stålröret med plastknopp som går upp vid luftburken är nog nåt påfyllningsrör för ac:n tror jag men det är inte så viktigt jag är mest nyfiken på vad det är Vet du vilken sorts bromsassistans det är på min? En mekaniker på Bilia sa det är vid start i uppförsbacke ca 2 sek men det håller inte emot så antingen är det paj eller så hade han fel men vore bra att veta |
|
@Bmwbamze : Vad är ditt chassinummer (räcker med de 7 sista siffrorna) på din bil? Tänkte kolla på utrustningskoderna (nyfiken på vad som FAKTISKT specades på denna bilen ursprungligen). Stålrör med plastknopp.... Aha... Det är inte rostfritt, det är aluminium (har jag för mig). Det där är serviceportarna till AC-systemet (finns alltid två stycken - en som är kopplad till high pressure sidan och en kopplad till low pressure sidan). Det du skriver om M Sport paket för din modell stämmer inte. Exempelvis är det unika stötdämpare fram för M Sport (6 785 595 & 596 istället för de vanliga 6 785 593 & 594). Det är även unika stötdämpare bak för just M Sport. Om läderratten är plastig och blank så är det för att ratten inte rengjorts och tagits hand om av alla tidigare ägare. Det är ju inte omöjligt att någon föregående ägare behövde byta stötdämpare och hade lagt alla pengar på inköpet av bilen och hade sen inte råd att köpa de korrekta dämparna och köpte billiga sämre eftermarknadsdämpare. Det låter som om någon eller några av föregående ägare har ersatt en eller flera delar av chassit med delar som inte matchar med vad som borde sitta där. I ett komplett M-Sport paket ingår sportstolar (de är i min mening skönare än de vanliga - iallafall de som sitter i E87). Du kan enkelt se skillnaden då sportstolarna har bland annat ett justerbart lårstöd. Kanske valdes dessa stolar bort (vet ej om det går eller inte), kanske valde man inte ett komplett M-Sport paket utan bara olika M-Sport delar. M Sport tillvalet har absolut ingenting med motorn att göra. Vilken motor som sitter där är kopplat till modellen, i detta fall en 320i, vilket gör att det sitter en N43-motor där. Hi hi - på vilket sätt är en N43-motor samma som motorn som satt i Golf GTI Mk1/Mk2? De är ju båda raka 4:or och har 4 ventiler per cylinder, så på det sättet är de samma. Men GTI-motorn körde ju exempelvis med K-Jetronic, vilket ju är ett HELT annorlunda insprutningsapproach (K står för Kontinuierlich). Vill du ha lite mer motor så skulle du valt en 323i/325i/328i/330i, då får du N52- eller N53-motorn som är en rak 6:a. Steppar du upp till en 335i så får du en rak 6:a med turbo. Men snegla gärna på en M3, då får du en trevlig V8 i form av S65-motorn. Differentialen i din bil är en helt "vanlig" öppen differential. Det finns inte längre LSD (Limited Slip Differential) som tillval till modellerna längre som det fanns förr. Dess funktion har (så gott det går) ersatts av DSC-systemet. Det är endast till M3 som du får en annan typ av differential (det är en varierbar limited slip differential som brukar kallas M Variable Differential Lock). Jag har exempelvis en LSD till min E30 323i (det var ett relativt vanligt tillval till E30), den bygger på att det sitter ett kopplingspaket som låser upp och säkerställer att en viss mängd kraft går till det andra hjulet om det ena hjulet börja spinna (en vanlig öppen differential har ju nackdelen att om de båda bakhjulen har alltför olika motstånd så ger den kraften till det hjul som har minst motstånd dvs det som har minst traction). Det du beskriver (start i uppförsbacke) kallas "Start Assist" (ibland benämns även som "hill ascent assistant") och är en funktion inbyggd i senare varianter av DSC-systemen. Finns många varianter av dessa så har inte susning - och är ärligt talat ganska ointresserad - vilka funktioner som finns i vilka varianter och som sitter i vilka modeller. Dock brukar "Start Assist" vara aktiverat oavsett om DSC är på eller av, du får dock inte vara i neutral eller ha i handbromsen för då aktiveras det inte. Jag vet att denna funktonalitet finns i Teves MK60E5 varianten av DSC, och att denna satt i många E90/E91/E92. Förutom funktionen Start Assist finns i denna DSC även saker som * "Fading Support" (DSC ökar bromstrycket automatiskt om den känner av att bromsarna blir varma och tar sämre) * "Braking Readiness" (om man släpper gaspedalen snabbt så förbereder DSC bromsarna genom att applicera ett lätt bromstryck) * "Brake Disk Drying" (när bilen anser det regnar så applicerar DSC ett lätt bromstryck regelbundet för att hålla fukten borta från bromsskivorna) * "Soft Stop" (när bilen närmar sig ett stillastående så beräknar DSC lämpligt bromstryck och tar över kontrollen av bromsarna för att skapa en mjuk inbromsning) Blanda inte ihop "Start Assist"/hill ascent assistant" med HDC (Hill Descent Control) vilket är en HELT annan sak. Bromsassistans däremot är något HELT annorlunda. Länk |
|
Ok, kolla du gärna och se vad du kan gräva fram J480077 är de sju sista och berätta om du hittar några intressanta saker om min hatkärlek till lådbil :) Då hade jag delvis rätt att de där alurören är för ac:n bra att veta så mycket som möjligt om sin bil Vad är unikt med M dämpare? Till och med en gubbe på Bilia erkände att det inte är några speciella dämpare och fjädring mer än hårdare och lägre för M sportchassit och angående det plastiga utseendet på allt skinn är ju för det inte är nappa som är mjukare, slätt och fint utan det är en billigare variant av skinn på allt i min även sätena Fick en galen idé att sätta in M3 stolar när jag såg en annons om två i nyskick men ska man inte behålla den i flera år till så får man inte mycket extra betalt för de kostar 5 papp och vet inte säkert ens om det går att montera in de heller men de är för jävla snygga och man sitter som klistrad i de så lite sugen är jag för jag har tänkt restaurera och förnya looken och körkänslan men till så låg kostnad som möjligt för man får inte betalt alla de tusenlapparna man lagt ut på lyxprylar till en sån här gammal bil som bara har en fyra Det var en kvinna i Bmw:s hemland som köpte den ny för ca 350 000 och ägaren före mig importerade den och körde bara korta sträckor till och från jobbet och golfbanan, fullservad och alla papper och väldigt välskött när jag köpte den som tredje ägare vid 5600 mil finns inga papper på att någon av de två skulle bytt dämpare och fjädrar under de 5600 milen så där har du för en gång skull fel men det är ju både M sportpaket och komfortpaket där stolarna är av "komfortmodell" annars är det som sagt bara fronten, ratten, handbromsspaken, mittkonsolen och dörrsidorna som jag vet ingår i M sportpaketet växelspaken är svart/krom men huruvida det är stora eller lilla M sportpaketet vet jag inte när stolarna och växelspaken inte är M sport verkar vara ett ihopkok av båda paketen vilket också bekräftar att en kvinna köpte den ny Liknelsen med en GTI motor från 88-90 är 2 liters 16 V på 150-170 hk skillnaden är aluminiummotor, snabbare svar från insprutningen och min bil består av plast till 50 % men väger ändå helt jävla otroligt 1400 kg de gamla GTI modellerna vägde bara runt 1200 kan du svaret på denna gåta också? får inte ihop hur fan den kan väga 1400 kg med alumotor och 50% plast Tror jag har alla de fyra fina namnen på min och braking readiness är det som jag har trott är bromsassistans men kanske har fel eller vad har jag för bromsassistans egentligen så jag vet om den funkar eller inte? Hade ingen aning om detta utan såg det på Car.info av en tillfällighet jäkla bra info om bilarna på Car.info till och med färg på klädseln utöver ägarhistorik och massa annat bra och viktigt att veta |
|
|
Ursäkta, men personligen tycker jag att det "luktar nättroll"... Chassinumret stämmer inte och frågorna och många "påståenden" är väldigt "konstiga" och spretar åt alla håll. Men om det nu är så att du verkligen har bilen i fråga, skulle jag råda dig att sälja den och köpa något som passar dig bättre, för du verkar uppenbarligen inte nöjd med bilen i fråga och jag tror tyvärr att du har väldigt konstig förväntansbild av vad en bil i allmänhet och en BMW i synnerhet ska uppfylla för önskemål. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
JohanB med all respekt snacka inte skit och anklaga mig för att vara nåt jävla nättroll du verkar inte tåla sanningsenlig hård kritik av Bmw och det är nog inte alltför vild gissning att du jobbar på Bilia, Holmgrens eller Bmw Sverige och ska fan inte leka ordningsman utan låta folk diskutera fritt utan en jävla idiot som ska tillrättavisa och anklaga folk Bmw-slangen angående chassinumrets sista sju så skrev jag i fel ordning rätt ordning är J004877 inget annat |
|
Jupps, J004877 fungerar mycket bättre. Stämmer, du har option 704 (M Sport Suspension). Men det är också det enda i M Sport som denna bil hade som tillval. Denna bil hade inget M Sport paket överhuvudtaget (när den rullade ut från fabrik). Denna bil hade dessutom inga andra M Sport tillval överhuvudtaget - det enda den hade var option 704 (M Sport Suspension). Angående ratt så har din bil option 255 (Sports Leather Steering Wheel), detta kombinerat med option 249 (Multi-function For Steering Wheel). Det där är inte ratten som ingår i ett M sport paket, se nedan. Sports Steering Wheel Länk M Sports Steering Wheel Länk För att ha M Sports Steering Wheel, så ska du ha option 710. I denna option 710 ingår även växelspaksknoppen, den är enkel att identifiera då den har ett M mitt bland alla siffrorna fär de olika växlarna. Jag kan jämföra med min E87 som har komplett M Sport paket (utrustningskoderna kan variera ibland mellan modeller och generationer men för de som är intressanta här är nog alla samma). Om du hade haft M Sport paketet hade du haft option 337 (M Sports package). Och i den option 337 ingår bland annat dessa options Option 2MG (M Double Spoke 207 alloy wheel) Option 704 (M Sports suspension) Option 710 (M Leather steering wheel) Option 715 (M Aerodynamics package) |
Nu slutar ju såklart inte bilen att fungera eller inte kan avnjutas bara för att dessa M-delar inte finns där :-) Det handlar om vad du vill ha - inte vad andra eller grupperingar i samhället tycker är bra. Man köper helt enkelt det som man själv vill ha, det som passar ens situation (och i de flesta fall ens ekonomiska situation). Tyvärr cirkulerar det vansinnigt mycket felaktigheter och missuppfattningar kring utrustning och speciellt då M detaljer - så därför kände jag det behövdes redas ut och poängteras här. Angående läder och ratt. Nej, jag tänkte inte på själva tillverkningsprocessen och vad som används (insidan eller utsidan av skinnet och de olika bearbetningsstegen). Jag tänkte mer på att läder som sitter på stolar och rattar är relativt matt till ytan (optiskt sett) när det är nytt. Kolla i vilken relativt ny bil som helst (eller en undangömd del av lädret i en äldre bil) så ser man det. När oljor och smuts lägger sig på lädrets täta täckyta så blir det blankt och hårt med tiden. Om man inte rengör lädrets yta regelbundet (och tar bort dessa rester) så blir lädret riktigt blankt (optiskt sett) och hårt. Det var en sådan optiskt blank yta jag refererade till (det är bara att kolla på läder i gamla bilar med många mil så tror jag ni vet vad jag menar). Dämpare och fjädrar till ett M-Sport chassi är annorlunda då de har ändrat på karaktäristik och värde på ett antal egenskaper. Eftersom det alltid handlar om en sänkning måste exempelvis ibland (men notera inte alltid) det sitta en annan variant av stötdämparen så att dess arbetsområde matchar den nya ride heighten (om du sänker 20mm så innebär det att stötdämparens kolv plötsligt är 20mm längre nedtryckt när bilens är i sitt "nolläge" dvs ingen kompression eller rebound pågår - det kan innebära att stötdämparen inte fungerar som den var designad för). Du kan även laborera en del med shims och hålstorlekar inuti dämparen för att ändra karaktäristiken. På utsidan ser dessa EXAKT likadan ut som standard dämpare - men det är på insidan skillnaden ligger. Tänk på att stötdämpare och fjädrar tillsamans med bilens vikt och egenskaper arbetar som ETT system ihop. Men för att få ekonomin att gå ihop så måste självklart biltillverkarna dra ner på de varianter de kan tillåta och ta fram en mindre uppsättning av dämpare/fjädrar som kan tänka så många konfigurationer som möjligt (det här görs i alla industrier och är inget unikt för bilindustrin). Du kan inte alltid lita på "en gubbe på Bilia". Tänk på att det är inte alltid de har rätt eller har den kunskap du tror de har. Finns exempelvis ett par exempel här på forumet där jag (och andra) fått ge korrekt information som inte återförsäljaren mäktades med att göra. Ett exempel var att supporten hos en återförsäljare inte kunde svara på vilken olja som var godkänd att toppa upp med - det tog mig runt 3 minuter att via BMW's egna online-verktyg att kolla upp det aktuella fordonet och ge ett rakt och tydligt svar. Ett annat exemepl var att reservdelsavdelningen hos en återförsäljare sa att tätbricka inte ingick när man beställer en hydraulisk kamkedjespännare - det såg jag däremot klart och tydligt i BMW's egna reservdelskatalog-verktyg att det gjorde (vilket visade sig såklart vara rätt efter det att trådskaparen hämtade ut sin beställning). Nu när jag * sett utrustningslistan * börjat förstå att trådskaparen är lite "bitter" över vissa saker men har ändåså haft snart bilen i 4 år och verkar ändå trivas med bilen * verkar vilja ha bilen kvar * sett diverse felsymptom som verkar vara relaterat till chassit så är ändåså min rekommendation som jag beskrivit tidigare i tråden. Byt ut fjädrar och dämpare runtom (samt be verkstaden undersöka om andra relaterade komponenter verkar vara utslitna/skadade och byt dessa samtidigt). Sikta gärna in på en setup som är uttalat komfortinriktade och kom ihåg att du MÅSTE köpa kvalitet (som tex Sachs, Bilstein bara för att nämna några men det finns många flera andra kvalitetsmärken här). Det är det absolut mest kostnadseffektivaste du kan göra för att förnya körkänslan (samt att den då även passar ditt behov och dina förväntningar mycket bättre). |
|
tack för du grävde fram vilken utrustning min kärra har för det är väldigt lätt att blanda ihop olika utrustningspaket så det enda är M sportchassi? Är fronten, ratten och skinnet på handbromsspaken och dörrsidor vanligt sportpaket då eller? Jag har ju tydligen också komfortpaketet men det är väl bara stolarna? Som du kanske såg är min importerad och köptes ny av en kvinna som kanske kan förklara hopkoket av utrustningspaket Bältesvarnaren spökar ibland och igår kväll tjöt den om och om igen i över en timme och höll på att bli galen när jag körde hem provade att ta av och och på det och även stanna och stänga av motorn men det hjälpte fan inte vet du hur man stänger av den? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.