|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jo. Bild 8. | |
|
Själv är jag väldigt förtjust i min 430GC, snygg modell och förhållandevis praktiskt - dock rätt dålig takhöjd bak. Trevlig motorkaraktär och går att köra otroligt snålt vid landsvägskörning. Den här ser rätt lovande ut? Länk Vet dock inget om Rindstål Bil - orkade inte Googla. |
|
|
Vad tror ni om denna? Länk MUC: den du skickade såg rätt bra ut, men saknade en en del features (backkamera, adapativ farthållare) samt var inte allt för förtjust i klädseln. Ingen större problem egentligen för egen del men misstänker att sånt kan påverka potentiellt andrahandsvärde. |
|
|
Jag köpte en 330 Diesel -16 för jag ville ha sexan och vridmomentet. Den är ganska klent utrustad i övrigt men det gör inte mig så mycket. Utrustning ger lite bättre betalt när man ska sälja, men det kostar ju också mer när man ska köpa. Prioritera det som du tycker är viktigt. För mig har det aldrig varit ett problem med bakhjulsdrift på BMW. Den är välbalanserad och lättkörd så länge man tar det lite lugnt den morgonen det har dragit förbi en snökanon. Valde bort manuell låda för jag förstår inte vitsen när man mest nöter mil på landsväg. Automatlådan är skitbra också. Hur som helst, det är bra bilar. Lycka till. :) “Folk uppfattar vallöften som löften. Det är ett problem för oss.” Lennart Nilsson (s) |
|
| Den vita F34:an har ju allt du efterfrågar förutom adaptiv farthållare. Vet inte hur vanligt det tillvalet är på F3x egentligen men visst de finns bilar därute som har det. Personligen tycker jag inte att det är jättenödvändigt även om det är bekvämt, har haft bilar både med och utan. Utseendet på F34 är ju en vattendelare och personligen tycker jag att den är snygg. Den är byggd på förlängd plattform och betydligt rymligare i baksätet än F30 och F31. Bagageutrymmet är stort men lastar man högre last kan ju den sluttande rutan störa, det är dock inte så lågt i tak som man kan tro. | |
|
Johan M. B: vet egentligen inte själv heller hur mycket jag skulle använda den adaptiva farthållaren, mer något jag bara tänkt på ”skulle vara nice”. Gällande utseendet tycker jag att den är rätt snygg. I den bästa av världar skulle jag fortfarande föredra en 330 touring med samma typ av spec. Samtidigt så är jag också taggad på att göra slag i saken relativt snart och är jag för petig så riskerar jag att bli utan bil. Gällande 320d, läst en del kommentarer att den ska vara långsam. Har dock kollat en del reviews på 320d på youtube där det verkar som de tycker att det är rätt bra fart i den ändå (och överlag en väldigt bra bil). Vad är era tankar kring den? Ha i åtanke att jag är van att köra en V70 från 2003 på 130ish hästar. Vill givetvis ha en pigg och rolig bil, men också medveten att jag inte kommer ge mig ut på några street race. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Om inte designen stör så är GT den bästa 3-serien gällande invändiga utrymmen i framförallt baksätet. Får ont i både kropp och huvud när jag sitter mer än 10 minuter i Gran coupe baksätet men så är jag också 193 cm. Innan jag köpte min 435d provkörde jag både 420d och 430d. Både skillnader i motorljud och känslan av kraft var avsevärda upplevde jag. Då kom jag från Audi A2 diesel med 90hk. Skillnaden i tid är drygt 2 sekunder vilket jag tycker är mycket och återspeglade sig i den känslan jag fick vid provkörningen. 5,4 sekunder för 330d till 100 är i samma nivå som en M3a för en och två generationer sedan presterade. Prova båda delarna om du kan är mitt bästa tips. |
|
Har 320i själv och har kört mycket 320d och 520d. Bägge är fullt tillräckliga. 20i kan jag tycka saknar lite vrid vilket märks uppe i fart eller med last men det är inte tal om några dåliga prestanda. 20d har avsevärt mer vrid och med den bär det av i hela registret. Självklart, en dieselsexa är något helt annat både i ljud och fartresurser men är man inte van vid 30d eller gör en direkt jämförelse tror jag inte du kommer vantrivas med 4-cylinderalternativen. Personligen köper jag hellre en välutrustad 320d än en 330d tomhylsa. Det är ju upp till var och en hur man prioriterar. Tillåter ekonomin att man tar 330d och lastar på utrustning så är självklart den det trevligaste valet :) |
|
Buspelle |
Har ägt f31 320d och 330 och kan konstatera att 320d är en utomordentligt kompetent bil som duger i nästan alla vardagssituationer. Men 330 är mycket roligare att köra och ger en helt annan känsla. Valde därför 330 när det blev dags för g21. Beträffande kaross är det såklart en smaksak. Har haft både sedaner och touring genom åren men har fastnat för att touring är både snyggare och mer praktisk. GT är för min del utesluten. |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Lite över din tilltänkta budget och lite för många mil (och jag vet ingenting om skicket eller säljaren) men den är väldigt välutrustad och väl motoriserad. Dåligt med bilder på inredningen men ser ut att vara det exklusiva Merino lädret, rattvärme, adaptiv farthållare med mera.. Och verkar ha varit ute till försäljning sedan december så man kan undra varför den inte blivit såld ännu.. Länk |
| Färgen ljusbrun. Hur många vill ha den? | |
|
Johan M. B: Bra input. Måsten nog testa bägge för att jämföra. Finns ju som sagt hundratals mer 320 än 330. Hade du även föredragit 330d över 330i? Igelkotten: den såg verkligen välutrustad ut. Dock som sagt lite högt pris givet att det är en 2016 med nästan 15k mil, men i övrigt toppenutrustad. Potentiell nackdel är även att det säljs av en privatperson, vilket för mig som inte kan allt för mycket känns lite osäkrare. Färgen rör mig inte så mycket mycket. |
|
|
330i har jag ingen erfarenhet av. Hade personligen hellre tagit en 330d för att få 6a. Dock är ju det en inte helt obetydlig skillnad i pris som ny men har dålig koll på ifall den prisskillnaden återspeglar sig även på begagnatpriserna... Ljudbilden är dålig på de 4-cylindriga maskinerna heller. Känns som att BMW anstränger sig för att få en "dyr" ljud- och gångkultur. 330i kan ju också vara mer rätt om man kör väldigt mycket korta sträckor. Fördelen med 320 är ju som jag skrev tidigare att där får du in mer utrustning i budgeten. Det kan dock vara lite svårare att hitta 320:or med "mycket" utrustning då många är tjänstebilar eller privatleasingbilar med basutbudet. Köper man en ny 330 har man kanske inte lika snäva budgetramar och kan lägga till lite extra. |
|
|
Några kommentarer efter fyra år med en F30 330e: - Inga större begränsningar med bakhjulsdriften vid vinterväglag. Såklart kommer man inte iväg fort vid rödljus under vintern och branta isiga/snöfyllda backar kan bli utmaningar, men det är samma med en framjulsdriven bil också. Hade dubbdäck. - Hade en model sport med M-ratt och jag tror det räddade ratten. Min bil lämnades ifred under stöldräder i samma område där andra bilar blev av med rattarna. Fick dock skärmen/navigationen stulen vid annat tillfälle.. Med det sagt hade jag nog ändå föredragit M-sport men man ska vara medveten om att risken för inbrott ökar även om jag tror stölderna gått ner senaste tiden (covid-effekt?). - Min var en 2017 uttagen sent 2016 och larm saknades eftersom det inte var standard. Fick det monterat utan extra kostnad av BMW i samband med skärmstölden sent 2017. Vill minnas att larm blev standard under 2017 så det kan vara värt att kolla huruvida tänkbara objekt har larm eller inte. Å andra sidan verkar inte originallarm avskräcka alla tjuvar enligt vad jag läst här tidigare. - Hade en svart, ej metallic som var standardfärgen (tjänstebil med lite utrymme för extrautrustning..). Riktigt dålig kvalitet så den färgen skulle jag undvika i alla lägen. - Adaptiv farthållare var standard på 330e så den hade jag. Jag använde den dock ytterst sällan eftersom jag tyckte den var alldeles för oharmonisk. Blev ofta onödiga inbromsningar där det annars räcker med att släppa gasen. Körde hellre utan avståndsregleringen och kopplade i/ur farthållaren manuellt. De få gångerna jag använde den var på enfilig landsväg det där inte var lönt/omöjligt att köra om. Av den anledningen valde jag inte till adaptiv farthållare till nuvarande bil. |
|
|
Johan M.B håller med, 330 definitivt att föredra över 320. Dock är utbudet väldigt tunt på 330d touring. Mullweiser: bra input, tack! Var förövrigt iväg och testade denna precis Länk (320d, 2014, 13K mil) som hade sparsam utrustning. Körupplevelsen var riktigt bra. Tyckte accelerationen var bra (dock ingen motorvägskörning), men svårt att tro att jag kommer sakna mer kraft. Priset är också lockande, men nu till den eviga frågan: är det nu man ska ”snåla” och spara in 50-100K och kanske missa de features man helst vill ha (?). Börjar inse att om jag ska checka alla boxar så kommer nog inte budgeten på 250K räcka till. Kollar man på de som uppfyller alla kriterier just nu hamnar man på närmare 300K, såsom dessa: Länk Länk Länk Viktigt för mig är även att inte tappa för mycket i andrahandsvärde när jag väl säljer.. förmodligen svårt för er att svara på och att det är upp till mig, men eftersöker input från er som har lite mer erfarenhet och potentiellt varit i samma sits som jag tidigare. |
|
|
Om du vill tappa så lite som möjligt så är det bara en enda sak som gäller - lågt inköpspris. Det är bara glömma att viss utrustning gör att "bilen håller värdet" på ett sånt sätt att det går att tjäna igen. Ingen extrautrustning har över 100% restvärde, utan varje extra krona på bilen leder bara till ytterligare förlust. Utrustning tappar dessutom värde fortare än bilen. MEN - du ska ju leva med bilen också. Vill du ha en viss utrustning och saknar den varje gång du använder bilen, spelar det så stor roll att du sparade 500-1000kr/mån? (Påhittade siffror förstås, jag har inte räknat på bilarna du länkar) |
|
| Såg även denna som kom ut precis med trevlig spec och OK pris. Några kommentarer kring denna? Länk | |
|
Slog till på 328i 2015 i länken ovan idag. Hemskt nöjd med köpet (trots bara 2h i bilen än så länge, varav 1h bilkö). Tack så hemskt mycket för all hjälp hörni - väldigt tacksam. Allt gott, JB |
|
| Grattis | |
| Grattis. Hoppas du blir nöjd trots avsaknaden av xenontrålkastare :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.