AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.758

Köpråd BMW 330/320 F31/30 (2013-2018) runt 250K

Sida 1 av 3
Hej,

Jag har bestämt mig för att det är dags att investera i min första ”riktiga” bil efter att ha haft diverse skrotbilar. Jag har gjort lite research men är inte så väl bevandrad i BMW i allmänhet. Men här är lite hur jag tänker:
- 200-250K i budget
- Utvärderar primärt 320/330 men öppen för förslag
- Vill ha en praktisk men pigg bil (händer att vi åker lite längre sträckor till fjälls osv)
- Kommer resa en del inom jobb, men inte mer än 1-2000 mil årligen skulle jag tro
- Gissar på att jag kommer ha bilen i några år
- Årsmodell inte jätteviktigt men relativt ny (2013+)
- Touring ett plus, men villig att tumma på med rätt utrustning och pris

Provåkte en 530d 2014 nyligen med en kompis och gillade primärt följande funktioner:
- Adaptiv farthållning
- Backkamera
- Navigation
- Diselvärmare (inget måste)
- Bra ljud alltid ett plus

Har även förstått att man ska tänka på följande för att 1) det är nice och 2) lättare att sälja sen.
- M-paket ett plus
- Skinnstolar

Nu till min fråga: är det något mer jag ska tänka på enligt er som kan lite mer? Årsmodeller, tillval, köpa privat vs återförsäljare. Alltid kul med lite piggare motor men är också svag för features och funktionalitet. Öppen för input!

Allt gott,
JB
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jag sammanfattar min upplevelse av 3 serien som enormt köeglad och potent bil, extremt bra i kurvor. Negativt är lite väl hög bullerljud i kupen. Är du dessutom över ca 185 cm skulle jag prova en 5 serie innan du bestämmer dig.

undvik fyrhjulsdrift, lite känd för att kunna gå sönder. För bästa andrahandsvärde om du ska ha bilen länge skulle jag välj en med bakhjulsdrift, m sport och manuell växellåda. Räcker budgeten till en 335i tror jag det kommer löna sig längre fram. Satsa på en variant det tillverkats få av, dvs inte aut och x drive.

Tack för svar tips Henrik! Glömde skriva att jag föredrar automat (dock kan jag se glädjen med en manuell men är lite för bekväm av mig). Är ca 180 och har testat en 530 också men mina bilkunniga vänner sade att jag bör köra 3-serien för ytterligare körglädje. Testade denna 330 i helgen som funkade längdmässigt men saknade en del features: Länk

Gällande xDrive: har hört att det ibland kan vara lite problem med dessa. Är dock lite orolig att bakhjuilsdrift kan bli stökigt med vinterväglag om man reser en del norrut. Tänker jag fel här?

Jag hade låtit mina egna preferenser styra, i kombination med sunt förnuft. Testa gärna flera olika exemplar för att kunna bilda dig en uppfattning.

Personligen hade jag aldrig valt manuell på en sådan bil. Speciellt när automaten är bättre på alla sätt. M-sport kan vara trevligt, men ofta överprissatta och för min del funkar Sport Line dessutom lika bra.

Undvik däremot bilar med platta standardstolar. Luxury Line har dessa som standard om man inte valt till sportstolar.

Undvik även om möjligt trälister och ”svåra” färger med tanke på andrahandsvärde.

Om du ska ha navi, se till att det är Navigation Professional med stora skärmen.

Facelift, dvs 2016 och framåt är att föredra då äldre annars börjar kännas lite till åren.

I den prisklassen känns 330 givet.
Tack för tips Epsilion! Intressant med M-sport kan vara överskattat. Utan det så öppnas en del alternativ.

Sportstolar har jag också hört ska vara ett plus.

Ska kika efter lite fler professional navi + 2016 eller nyare med sportline/M-sport, sportstolar och se vad som dyker upp.

Hur viktigt är det med miltal på dessa? Funnit en del med 15-19K mil men undrar om det är något att vara orolig över för dessa.
Personligen är jag inte så brydd om miltalet.
En bil som gått långkörning på landsväg slits dessutom mindre än för rallykalle som kör fram och tillbaka till byn 2km flera ggr dagligen. De få gånger jag har haft större problem med mina bilar har dessa dykt upp innan 10k mil.

Dock, ett högt miltal ska såklart avspegla sig på prislappen. Annars är det ingen idé.
bl
2.300
blixten
325i -88
Om jag skulle köra en hel del på vintervägar hade jag valt en fyrhjulsdriven bmw.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ja som sagt, ta in råden sen sålla lite utifrån din känsla. De blir ju alltid till att prioritera det viktigaste när man väljer beggad bil.

En liten.blänlare också om drivlinor. Vet att 20d motorn har lite känsligare kamkedja överlag genom åren. Du skulle kunna söka lite på de olika 2.0 bensinarna hur robusta dem är.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Förtydligande: förstod inte om du e ute efter diesel eller bensin men undvik 2 liters diesel.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
F31 är ett bra val, jag har ägt två stycken och har nästan bara positiva erfarenheter.
Om du nu är ute efter bensinare 2013-2018 så ska du inte glömma att titta efter 328i som var den större 4-cylindriga motorn fram tom 2015, först från modellår 2016 så kom den som 330i.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag tycker det finns inget som höjer körglädjen lika mycket som en sexcylindrig motor oavsett om det är diesel eller bensin. Tror dessutom att de håller andrahandsvärdet bättre då urvalet är mycket mer begränsat (finns 1500st 320d jämfört med 260st 330d).
Jag hade även sneglat på 4-serie Gran Coupe om du kan nöja dig med lite mindre bagageutrymme om än mer rymligt än man kan tro tack vare sin halvkombilucka.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Har en 330d x-drive Är supernöjd motorn är underbar och går dessutom billigt 0,6 l/mil. Det enda negativa jag kommer på är väl att ljudnivån kan upplevas som lite hög. Välj så tysta däck som möjligt.
Epsilon: got it, miltal inte så viktigt förutom pris.

Blixten: tänker också att xDrive är att föredra med tanke på vinterresor. Har dock ingen personlig erfarenhet av bakhjulsdrift (kör framhjulsdriven v70 just nu), så tänker på hur mycket det spelar in på en nyare BMW.

Henrik335i: bra input på 20d motor. Har också förstått att 20d inte är att föredra, utan ska man köra en 320 så ska det vara bensin.

Joofa: har bevakning på alla 3-serier just nu på blocket, men bra att veta att 328 kan vara ett alternativ.

igelkotten: har faktiskt inte kollat på 4-serien, men ska göra det nu. Är som sagt inte helt inlåst på en 3-serie (kan även vara 3,4 eller 5 - öppen för det mesta med rätt utrustning).

Drömläget just nu (i och med kommentarer):
- 330 (i eller d spelar mindre roll)
- 2016 eller senare
- M-sport (men inget måste om andra features är på plats)
- x-drive
- Adaptiv farthållare
- Sportstolar (skinn verkar inte vara något måste förutom för preferens (?))
- Navi (+ med Professional)
- Backkamera
- HiFI eller HK

Pluspoäng:
- HUD
- Skinnstolar

Vet att jag förmodligen inte kommer få allt i och med att jag vill göra slag i saken inom kommande 4 veckor.

Några kommentarer på att köpa från återförsäljare vs privat? Vad kan man räkna med att man kan pruta på en bil i den här prisklassen (200-250K) hos en återförsäljare?

Btw tack för all hjälp hitintills - helt fantastiskt vad hjälpsamma ni är!
Vad tror ni om denna? Länk Gått rätt långt men tickar de flesta av boxarna. Bör även kunna prutas misstänker jag.
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den har ju legat ute i en månad vid det här laget så en viss prisdiskussion kanske går. Men min erfarenhet är att firmor just nu hellre hoppas på att det kommer någon ny spekulant, alternativt sänker själva, snarare än att acceptera prutförsök.
MU
941
MUC
M340i - 2025
Det här med miltal kan vara viktigt när du ska sälja/byta in bilen om några år.
Personliga preferenser, javisst, men vissa har ”köpstopp” vid 10´ mil, några vid 15’ och rätt många vid 20´ inbillar jag mig.
Gäller i viss mån vid försäljning till bilfirma också - t ex Kamux köper inte in bilar som har rullat över 20´.

Så jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger att köpa en bil som du länkar till som har rullat >17´ mil och gissningsvis en bra bit över 20´ när du vill sälja om några år.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
En F31 med individualfärg, dessutom Rauch-Topaz, det är inte ofta man ser!
Saknar den rattvärme? Det tycker man en bil fr 2016 borde ha.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Med en så snygg individualfärg som Smoked-Topaz så hade jag blivit jättesugen men så har jag också en fetish för individualfärger.

Tänk på skillnaden mellan 330 diesel och bensin att dieseln är en sexa med 600Nm i vridmoment jämfört med bensinfyran med 350Nm i vrid.
Gillar även färgen men den är inte såpass viktig för mig så jag skulle rucka på att potentiellt förlora mycket pengar i andrahandsvärde vid försäljning (dvs pga de långa miltalen MUC påpekar).

Fortsätter monitorera blocket som en hök men än så länge ingen som känns 100.
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Ser inte stötfångaren bak ut att ha väldigt stor nyansskillnad? Kolla på bilden snett bakifrån.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.