AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.314

Vilken styrservoolja i E30 325i

Sida 2 av 2
Oj. Jag hade börjat med en längre utläggning i slang-konfektionering, men då skippar jag den!

I korthet i a f: De båda slangarna byggdes tidigare upp av slang plus änd-komponenter. Idag säljs allt som en färdig enhet. (Jag kollade via P/N på ebay.de).

Om man vill, kan man alltså fortsätta att bygga av lösa delar. Det är bara slangar, 16X22 mm respektive 12X18 mm som behövs. Resten har du redan.

Jag slutar där. På min bil hade man redan i original och i vissa positioner (svagt) påkrympta ändstycken, som så småningom började läcka mellan slang och ändstycke.

/Lennart

EDIT: Slang finns hos hydaulfirman. Men, att inloppsslangen till pumpen är så dyr, beror antagligen att den måste ha förstärkta väggar, så att den inte riskerar att kollapsa av undertryck. I ett sådant fall skulle ju servoverkan försvinna. Teoretiskt och säkerhetsmässigt ok men ändå en aning överdrivet.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Själva kopplingen vid pumpen finns att köpas lös för c:a 300kr såg jag.
Inget läckage sen igår, men var ute och körde en sväng så oljan fick pumpa runt lite, så får se om det kommer nåt efter det.
Startas ATF olja 68kr på Verktygsboden föresten. BMWs kostar väl 250kr minst.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De gånger jag har haft litet läckage mellan slang och behållare, har det räckt med att lossa slangen och kapa av en cm och därefter trä på den igen och klämma fast den med slangklämma.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Verkar inte ha läckt nåt mer efter efter provturen. Får väl hålla ett öga på det bara. Känns inte som ett jätteakut problem, men är ju alltid skönt att vara lite förberedd.
Annars har det väl varit mest bensinslangar som har läckt innan.
"Kopplingen vid pumpen... 300 kr" - Vitsen är ju att skära loss den och återanvända med ny slang.

Beroende på hur mycket slack det finns, och på hur det allmänna skicket på den trettioåriga och eventuellt oljemjukade slangen är, kan ju Johan B's förslag också funka.

/Lennart
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänkte på om ska byta så klart, jfrt med 2800kr för komplett (slang kan ju inte kosta 2500) Så klart man kan testa skära av först.
Sen verkar ju slangen sitta med vanlig slangklämma (nr 9) på kopplingen enligt realoem
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Länk
Kopplingen nr 8
Sitter ingen slangklämma på min nu alltså, då hade jag ju bara kunnat köpa ny slang.
Men kanske inte blir lika bra/tätt med slangklämma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.