|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Står ATF på locket, inget i instr boken Funkar vilken ATF olja som helst? | |
| Vill minnas att det finns olika färger på atf oljan, kolla vad du har för färg på den som finns i behållaren nu. | |
| Den är lite röd-rosa men är inte all ATF olja det? Läste någonstans här på AP att det fanns speciell ATF -olja för servon | |
|
Nu resonerar jag bara, och det är du kanske inte särskilt hjälpt av. ;) Då, när bilen var ny, fanns det väl inte så många ATF-oljor att välja mellan? "ATF" innebar en röd, ganska tunnflytande olja, som nog fanns i det mesta av automater. Står det dessutom ATF på bilens servobehållare, verkar det safe att köpa Biltemas ATF - U, som dessutom har något BMW - godkännande. Det som du kanske far efter, är den grönaktiga syntetiska CHF-oljan? Från början sålde Biltema CHF 11S, men nu finns bara en som heter CHF. Antar att det går på ett ut. Hur som helst, den skall du INTE ha. Får inte blandas med vanlig röd ATF. Ett komplett byte lär dock vara OK. Å andra sidan, Bmw-handlaren har alla gånger en helt rätt olja åt dig. /Lennart |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer - det finns många många många typer av ATF-oljor. Och långt ifrån alla är lämpliga. Korta svaret är : Om du vill ha ATF så är det ATF med Dexron III Spec F liknande specifikationer du ska ha! Jag skriver "liknande" för licensmöjligheten för Dexron III upphörde för många många många år sedan (därför har olika varumärken olika varianter av detta i sitt namn som tex D III, DXIII, D3 och så vidare). Biltema DX III (art.nr 36-979) fungerar alltså utmärkt. Castrol Castrol Transmax Dex III Multivehicle (fd TQ DIII) fungerar således också utmärkt. Även Biltema ATF-U bör fungera, då den verkar uppfylla helt eller delvis Dexron III Spec H kraven (Dexron Spec G och Spec H är förenklat två vidareutvecklingar gjorda av GM för att främst lösa problem med vibrationer i deras automatlådor vilket de gjort genom att laborera hej vilt med friction modifiers). När jag köpte olja till styrservo och min manuella växellåda för min E34 535i hos BMW, så fick jag Castrol TX Dexron III (det var på den tiden då de fortfarande licensierade och fick ha namnet Dexron III på produkten) Länk I instruktionsboken till min E30 323i -85 så är det ATF Dexron II oljor som är godkända för styrservosystemet. På den tiden var Dexron II den senaste standarden, Dexron III Spec F kom först 1993 (men Dexron III är bakåtkompatibel med Dexron II så det var inga problem att fortsätta med Dexron III vilket även BMW gjorde). Följande oljor var godkända för servostyrning (förstagångs- och påfyllning) i min E30 323i -85 enligt instruktionsboken: AGIP F.1 ATF Dexron Aral Oel P 319 Dexron C Avia Fluid ATF 77 Dexron BP Autran DX II Caltex Texamatic Fluid Dexron II Castrol TX Dexron II Esso ATF Dexron Frontol Getriebeöl DXS Dexron C/D Shell ATF Dexron II Texamatic Fluid 9226 Veedol ATF Dexron II |
|
ATF förstår jag ju att det ska vara sen om det gick med vilken som helst är väl funderingen. Men då kör jag på Dexron III, Starta har en som heter ATF3 och har Dexron III /F som väl borde funka då? Länk Har Castrol Transmax Dex III Multivehicle hemma som jag köpt till växellådan också. |
|
|
Det sura är väl att kanske hydraulslangen läcker, håller på att undersöker. Har jag tur så är det den mellan pumpen och behållare som kostar c:a340kr om inte så är de den andra som går från behållaren , verkar bara finnas som original för typ 2800kr Länk Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jepp, Starta ATF 3 bör fungerar fint och Castrol Castrol Castrol Transmax Dex III Multivehicle fungerar som sagt alldeles utmärkt. Detta var tider detta - jag kunde använda samma olja för både den manuella växellådan och styrservon i princip i alla mina bilar jag hade då - tokpraktiskt :-) |
|
Bmw-slangen har föredömligt - som vanligt :) - rett ut oljesituationen. Då är den detaljen avbokad. Men jag fäste mig vid kommentaren om läckage i systemet. Det har jag erfarenhet av. Skall inte här fördjupa mig i mitt eget letande, vars resultat spädde på min allmänna misstro mot bilbyggarnas lättsinniga syn på långvarig hållbarhet. Men jag jag följde för intresset skull de länkar till Schmiedmann, som pew skrev in. Den där slangen för 2800 kr var ju intressant. BMWs artikelnr, enligt Schmiedmann, är 32411135936. En koll på Realoem ger ett helt annat pris, ca 500 kr, vilket också skissen kan sägas ge uttryck för. En tämligen enkel slangstump (med reservation för att jag valt rätt bil - men P/N är ju detsamma). Länk I skissen handlar det om nr 11 och nr 12. Om så önskas, kan jag breda ut mig mer om hur man på ett bättre sätt än med originaldelar kan ersätta läckande slang-skarvar. :) /Lennart |
|
|
@lenwib Det stämmer, 11 o 12 jag tror kanske läcker men blandade ihop dem och tror det är den billigare returen som läcker. Var lite olja under den vid skarven mellan slangen och röret. Dock fuktade det även uppe vid anslutningen uppe vid behållaren till den andra grövre slangen som går ner till pumpen. Har sen runnit ner längs den verkar det som och vidare ner på plastskölden och droppat på golvet precis på samma ställe som den andra slangen. Men det kanske går att lösa med en riktig slangklämma. Allt är rentorkat idag så får se imorrn om det kommit nåt mer. Bilen har ju stått sen oktober nu så det är väl inga mängder direkt. |
|
|
Jag sökte hos Schmiedmann på oem numret på slangnr 11 intake manifold. Det är ju lite svårt att se vilken som är vilken på realoem om man inte tänker efter. Länk |
|
|
Tycker dock att det ser mer ut som denna bild på min bil Länk |
|
|
Oavsett, tar Sch... ut ett rackarns rövarpris för nr 11 ! Tänk om du velat ha den! Min erfarenhet, för övrigt, är att när oljan väl kommit ut, svampar den till slangen så att en ny slangklämma, eller mer åtdragning av den befintliga klämman, inte långvarigt botar läckaget. Ny slang - inte nödvändigtvis original - och nya klämmor. /Lennart |
|
|
Nu skrev vi förbi varandra... Men din senaste länk säger (ungefär) "Inga delar till den aktuella bilen kunde hittas". Söker du med VIN? Min skiss innehåller åtminstone båda de P/N som du förut länkade till hos Schm.. /Lennart |
|
| Ja precis,”inga delar” söker inte på VIN utan på modell och tillverkningsdatum | |
| Blev samma när jag sökte på VIN | |
|
Misstänker att BMW är lika dyra, men kan ju vara värt att kolla, hittar den ingen annanstans. Men har du bra tips på hemmamek så tas det tacksamt emot. |
|
|
Jag ber att få återkomma imorgon. Jag kan göra det på ett allmänt vis, men är du fortfarande speciellt inriktad på BMW #32411133401 och #32411135936? /Lennart |
|
|
Ingen brådska, jag beställer troligen den billiga slangen först och ser om det hjälper. Blir inget byte förrän tidigast när jag får den om nån vecka då. |
|
|
Kolla Trodo, de säljer även orginal. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja Trodo har jag kollat, hade inga slangar. Har fått tips på ett lokalt hydraulikföretag dock som verkar kunna fixa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.