AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
117.189

E9 ägare - vad har nu för vinterprojekt ?

Sida 9 av 20
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jag har använt universal efter mycken kontroll. Det verkar vara så att centrerings-spacers är ett relativt nytt påfund(6-7 år) och att det visserligen är bra innebär inte att man inte kan ha universal. Personen jag köpte fälgarna av använder universal och har satt på det på ett flertal e9 med gott resultat. Jag litar på den empiriska kunskapen i detta fall.

Nya problem... Bilen behöver sänkas. Det känns lite som att framfälgarna går lite för långt ut (8"). Skall man sänka lite och ha stort avstånd eller ska jag valsa kanterna för att få det perfekta utseendet?
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Hej Pompe

problemet med framskärmen brukar uppenbara sig även med lägre tum tom orginal 14" med 205:or monterade!!
Om du inte har för avsikt att behålla bilen i orginalskick
så rekomenderar jag dig "valsning", det finns ett par E9:or som rullar på 17" med 235:or utan att det tar i.
Jag har själv labborerat med offset och olika bredd på fälgar och däck, det är inte så j****a enkelt att lyckas utan valsning. : )

// B

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Hmm. det där med centrering verkar vara fälgberoende i sådana fall, jag har inte lyckats något vidare att montera tillbehörsfälgar utan centrering utan att det "hoppar". Generellt gäller att centrering med hjälp av muttrarna/bultarna ej är tillräckligt, men det kan naturligtvis variera mellan olika fälgfabrikat. Någon som vet var man får tag på längre pressbultar till E9:ans hjulnav? Behöver 10-15 mm längre än original.

/johan
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Tack för det.
Den är redan skruvad med ganska mycket (motor+växellåda bytt) så det blir inte fråga om originalskick.
När man valsar, viker man då bara in den yttersta kanten, eller skall man trycka ut hela skärmen?
Du har inte någon bild på en e9 med valsade kanter?
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Vilka finns det i Malmö som är bra på att valsa kanterna?

Jag tänker byta stötdämpare på bilen när man ändå håller på, är det som på e3 att dämpare från e28 passar, eller vilka skall man använda?
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Pompe, Tobbe (NFS) har verktyget för att fixa valsningen.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Är han duktig? Man vill ju inte riskera att det blir konstiga veck och sådant, då kör jag hellre med originalfälgar.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jodå, han är duktig. Jag har själv rullat skärmkanter, det är väldigt svårt att få veck. Men därimot kan lacken spricka om man inte värmer upp den ordentligt. Är skärmkanterna är dåliga..så lär dom försvinna helt. Om man tex har kromade skärmanter eller något sådant så kan ev det bli svårt att få dom att sitta snyggt igen.
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Har nu kört lite med de nya fälgarna och det känns mycket bra. Provade till och med att sätta spacern lite snett för att känna om det hoppade, men inget...

Var nere hos Tobbe på nfs (mycket trevlig) och han tyckte att det skulle räcka med en moderat sänkning med fjädrar från någon erkänd firma (för att slippa överaskningar med annan sänkning än den utlovade). Frågan som uppkommer då är; Var köper man detta? Är det någon här som har en bra erfarenhet som de skulle vilja dela med sig.
jo
972
johnor
Pompe,

Hur många mm är din spacer? På min bil hoppade det ganska bra i 90 då inte fälgen kunde centreras.

/Johan
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
3 mm

Jag kanske bara har haft tur. inga hopp eller vibrationer upp till 160...
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Hej Killar,

är det någon som har bra koll på hur insprutningen/bränsletillförseln på orginal motorn ser ut?!?!

Jag är mest intresserad av den "bensin rail" som går till spridarna!!!

// B

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jaha, då är det väl dags att lyfta denna tråd lite grann...

Växellådan är införskaffad. Det blev en 265, men den är märkt med 262.

Jag har sökt info om getraglådorna och kommit fram till en hel del; Lådorna vi vill ha är som vi vet 265. Dessa kan ha märkningen 262.xxx.xxx etc. Det som avgör att det är en förlängning på 8-10 cm efter 262-lådan. Där sitter femte växeln. Det ska finnas urtag för hastighetsmätare, men det behöver inte vara "öppet" dvs där kan vara en plugg man får slå ut alternativt gjuten som man får borra.
Var även vaksam på att det finn 265cr (close ratio). detta är dogleglådan som visserligen är ganska häftig, men har utväxling 1:1 på femman...

Ny fråga; Är det någon som har en kortad kardan, eller ett bra tips på vem som kan göra operationen i malmö.

Ny fråga 2; Någon som har en skinninredning, eller tips på tapetsörer i malmö/skåne.

Ha det bra
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Hittade en bra sida med "våra" lådor.

Länk
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Har du inte sett denna artikel innan, så kan det vara
rätt bra att kolla in den.

Länk

Verkar vara flera som kör med aut.kardaner på CSR-listan
och det verkar funka för dem, även om det inte är optimalt.
jo
972
johnor
Jag har installerat en 265cr från en M3 E30 i min E9, fick dåledes montera hastighetsmätardrevet i efterhand, men det gick bra. Kardanen är viktig att få rätt längd på, fins för övrigt ett antal olika tjocklekar på gumikopplingen mellan växellåda och kardan, det som är viktigt är att styrningen i kardanen verkligen styr in i tappen på utgående axel från växellåda. Jag provade med kardan från Automat, men den är för kort och centrerar inte=risk för kardansläpp.

En kortad främre bit av kardan gick lös på 2000 kr inkl balansering.

/Johan
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Haller med Johnor om installation, var inte sa krangligt.
Kortade bara orginalkardanen och satte dit den igen, verkar funka :-)

Kört med 5vxl i tva ar nu, väldigt skönt pa motorväg. 800 RPM mindre. Tror jag ligger pa c:a 3000 varv i 140.

MEN, dom fyra första växlarna är ju lika dumt stegade som förut.
Skulle vilja ha tva lador att välja mellan, en linjär 5 växlad för att köra med och en med överväxel att aka med......

JOHNOR, skulle du inte meka in en M3 lada? Hur gick det?

jo
972
johnor
Johan,

Jag har en M3 låda från E 30, men dom är ju likadan som de så kallade "sportgetrag" från 635 och 535, skillanden kan ligga i att hastighetsmätardrevet finns från början, men det är en skitsak att fixa, kolla dock lagren på dessa lådor, speciellt det sista mot utgående axel, men det går också att fixa, bilen blir klart roligare. Har fått fart på Dellorto 48 arrangemanget och bilen går mycket bra, men effekten blev en besvikelse, endast 230 hk, hade räknat med något högre effek, men jag har ju Alpinan till detta nu.

/Johan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Johnor,

Vad kör du med för spec. f.ö. på 230 hk. maskinen?
jo
972
johnor
Modifierad topp och 300 graders kam, behöver högre komp=andra kolvar för att få ut den effekt jag eftersträvade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.