AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
117.177

E9 ägare - vad har nu för vinterprojekt ?

Sida 5 av 20
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Mina fönsterhissar har börjat sega ihop totalt.

Fönstret glider bra nar man kopplar loss länkarmen och drar det manuellt sa det verkar vara motorn. Den orkar nästan inte runt även utan last.

Sa jag undrar om någon provat att demontera och smörja upp en sådan motor ?
Går det, är det svart ?
Dom ser kapslade ut stämmer det ?

tack på förhand

johan
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
har någon bytt låscylinder bak på en 3.0:a ?

Kan inte lista ut hur man får bort den gamla ?

Några tips ?

johan
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Låscylindern får du bort genom att lossa den gångade låsningen runt kolven inifrån bagageluckan. Låsningen har två stycken urfasningar i vilka du kan antingen fästa ett specialverktyg ala cet verktyg som används till en del cykelstyren eller så slår du lätt med ett dorn där.

Vad det gäller elhissarna så kan trögheten bero på att delar av lindningen brunnit av. Prova dock först med att göra ren alla kontakter från oxid vilket kan göra under, speciellt switchen till denna fönsterhiss brukar vara benägen att oxidera vilket medför att fönstret kan fastna i ett eller båda av sina ändlägen.

/Johan
jo
972
johnor
skall vara gängade inte gångade...
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Tack for tipset om laset, skall prova ikväll eller i morrn.

Angaende fonstren tror jag felet snarare ligger i motorn eftersom den klickar men gar jattetrogt. Skall kolla dom och lindningarna.

Bra att ha dig som ett levande uppslagsverk :-)

Hur gar det med dina projekt ?
jo
972
johnor
Lagat ROST på en av mina 2000 cs som skall på lack i April, hoppas få ihop den till somaren. Köpt en gård, så det tar också en del av fritiden...

/Johan
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Rost ?
Finns det rost pa gamla kupeer ? Aldrig hört talas om det :-)

Bytte nagra kvadrat pa min forra, det fick racka. Den nuvarande verkar helt rostfri. Haller tummarna. Skall ge den en ordentlig underredsbehandling i var igen. Gjordes pa tidigt 80-tal sist men den ser fortfarande fin ut. Verkar varit ett bra jobb. Kan nog inte skada att uppdatera den dock.

Trevlig med gard, gott om plats att mecka och ha vagnparken.
Ar det gott om natur och sa runt omkring ocksa?

johan
jo
972
johnor
Nog finns det rost allt på gamla coupéer, tror nog att just 2000 cs rostar värst av dem alla, därefter E9 och inte mycket sämre e24 fram till 82.

Jämfört med att renovera en gammal Volvo så slås man av att priset på plåt är extremt mycket dyrare än Volvo, om man lyckas hitta original, medan priset på slitdelar oftast är billigare till en gammal BMW jämfört med en Volvo från samma tid. Ta priset på EN framskärm exempelvis till 2000 cs 14000 kr!!!!!!! Framskärmsbyte fram går i runda slängar på 30 000 kr, och då har man bara börjat rostlagningen...

Jo, på gården får man plats med ett antal bilar under tak, underbar natur med sjötomt dessutom.
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Den där Kharmann fabriken borde ha bränts ner pa ett tidigt stadium. Har dom tillverkat nagon bil som inte rostar ?
Bubblor, Kharmann Ghia och dom gjorde väl vara karosser ocksa ??
Dom verkar ha en förkärlek för sma skrymslen och lador som verkligen suger at sig rost.

14000 för en framskärm?! Jag kopte till min 3.0 runt -95 och betalade typ 1500-2000.

Haller med om slitdelar, det är i allmanhet billigt. Här i Schweiz är det ytterligare 10-20% under Sverigepriserna. Jag har bara 4 mil till Tyskland, undrar vad det kostar där?
Synd bara att dom inte nytillverkar fler inredningsdetaljer och saker som baklysen och kromlister.

Avundsjuk pa garden, gillar att bo i naturen. När man blir gammal sa.

johan
jo
972
johnor
Framskärm ny idag till E9 kostar 5000 till e24 6000, vilket får anses billigt i jämförelse med 14000!

Jo, Karmann kan det därmed rost och skrymslen, hjulhusen fram på coupéerna är en mardröm, likaså sparklådorna. Måste desutom ha varit en väldigt dålig kvalité på plåten.

Av de 120 sålda 2000 cs i Sverige så rullar idag mindre än 10 på vägarna, resten är skrot, i flesta fall bortom all räddning. Inredningsdetaljer till coupéer är DYRT, MYCKET DYRT...
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Bara 10 kvar ? Trakigt......

Dom inredningsdetaljer man hittar tycker jag inte alltid ar sa jattedyra men det svider en del anda.
Jag kopte t.ex. ett komplett mattkit (inkl bagage) i orginalmaterial fram Jaymic som kostade 320 pund. Ganska överkomligt

Skulle vara kul att dra till Walloth und Nesch en helg men dom ligger 65 mil bort...
jo
972
johnor
Ja, mattor går att tillverka i efterhand till rimliga priser, däremot så är det värre med plyschen till stolarna vilken är av en speciell kvalitet som kostar skjortan, finns snarlika men det är en helt annan kvalitét på dem. Dörrsidor är också dyra om man skall få tag i sånt som inte varit föremål för högtalare...kromlisten på framstolarna, den smala som löper utmed baksidan, kan man få en förmögenhet för om den är i orepat skick, finns inte att få tag i nya!

En seriös renovering av e120 eller e9 kostar betydligt mer än vad begagnatpriserna på bra bilar återspeglar idag. Priserna i Tyskland går dock spikrakt uppåt på båda modellerna.

/Johan
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Sant, kan tanka mig att en del smadetaljer ar hopplosa.

Haller pa och smaletar efter laderinredning till min for att komma ifran plyschen. Min har börjar spricka pa framstolarna.

Hittade en komplett na läderinredning i USA men den kostade 2000 dollar.
Skall se om jag kan hitta stolar fran en krockad eller skrotad istället. Trevligare med innött inredning i alla fall.

En serios renovering borde hamna pa minst en 300000 antar jag med rost, lack motorrenovering och alla smadetaljer som behovs.

Sag en bil som en kille i sthlm gjort nyligen, han hade lagt ner 200000 och den var en hyfsad bit ifran "mint condition". Far se hur langt jag orkar/har rad med att ta min.

Första malet ar att allt skall vara helt, frascht och fungera perfekt.
Sen skall jag borja jaga pa detaljerna som att kroma om lister osv.
Jag vill inte ha en utstallningsbil utan en bil jag kan anvanda som ar i basta mojliga skick.
Starhonk
Det kostar som sagt en hel del och din bil lär ju vara en hyfsad bit från "bruksskick"

beemah
Tja!!

Jag håller på att helrenovera min 3,0 CS till nyskick och har problem att hitta ett nytt innertak nån som har några bra tips??

Är också på jakt efter spolarvätskebehållaren i nyskick!!
Har också lite funderingar på om det finns kortare fjädrar till bilen och vart man isåfall får tag i det??

Ska också montera en batmobil framspoiler på bilen men jag har ingen aning hur den ska monteras, är det någon som kan hjälpa mig med hur och med vad den ska monteras!!

MVH
//Mange
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Hej,

kul med en till.

Lite tips:
Fjadrar
www.jaymic.com
dom tillverkar efer matt, dvs du kan styra langd och hur
manga procent hardare/mjukare an orginal.
Jag tog 20% hardare och en tum kortare, vilket blev ganska
bra. Den ar lite val hard bak i lag fart, lite stotig men pa
landsvag blev det bra.
Dom har aven krangningshammare.
Jag har Bilstein Sport dampare ocksa.
Sahar i eferhand hade jag nog tagit lite mjukare grejor,
men det ar alltid latt att vara efterklok
Du kan kolla med Oljemarks i Stockholm ocksa, tror dom
ocksa mattbestaller.

Innertak
www.jaymic.com eller www.wallotnesch.com
Jag sag att en av dom hade tyg till tak for ett tag sen.

Spolarvatskebehallare
Kan vara lurigare, jag har letat efter ett lock ett tag men
kolla med dom pa lankarna ovan.

Johan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Även SIMA har innertak i sin katalog, vitt och svart.

Länk

Gå in på karosserie-ausstattung nr. 20
beemah
Trevligt att hitta fler som håller på med dessa skönheter till bilar!! Måste passa på att tacka för tipsen ska kolla dom direkt....

Lover:Hur beställer man grejor hos Sima är inte så hemma på tyska?? Har dom allt som finns på deras bilder??

Har en liten fråga om en annan sak. När jag letade igenom mina lådor med reservdelar så hittade jag en fabriks ny el-sidospegel om inte jag är helt ute och cyklar så satt dom endast på -75:orna eller?? Rätta mig om jag har fel!!

MVH
Beemah
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
johnor - tack for tipset om laset till bakluckan. Var ett h-e att fa bort det. Dom hade limmat muttern och att knacka bort en limmad aluminiummutter tar ett tag om man ar ensam. Behove fler hander. Aluminiumet var mjukt sa det var svart att fa grepp. Men det gick till slut.

beemah - enda jag hort om elbackspeglar var nat om att det fanns som tillval i USA ?

johan
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Jag har aldrig beställt av dessa herrar, så jag har ingen
aning.
Det verkar inte finnas något beställningsformulär på sidan,
så det är väl bara att dra iväg ett mail?
Allt verkar inte finnas hemma, lägg muspekaren över detaljens
nummer på bilden, så ser man status.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.