AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
117.193

E9 ägare - vad har nu för vinterprojekt ?

Sida 4 av 20
Duffer
Når jeg fikk se bilder av bilen & jeg så at det var skinnintreør så måtte jeg bare ha den bilen!!! Det er så jævlig snygt med skinn!!! Morsomt at det også er orginalt!!! Skal gi en update på priser etc når det dukker opp!!!

Supert at muligens JayMic & Sima har stoff!!! Skal sjekke det opp!!! Takk for hjelpen!!!
Duffer
Johan,

Hvor fikk du tak i dine 16" Alpina felger??? Er det noe sted på nettet jeg kan finne dem???
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Jag hittade dom av en slump hos en verkstad men det kan finnas har :

Länk

Ga till spareparts och sen alpina, dom finns dar for 369 euro styck....

johan
Duffer
Takk Johan! Nå ble jeg glad!!! Må ha slike på min CS:-)

Duffer
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
jag ar klart nojd med bytet, bilen blev klart stabilare och sen blev den "ljusare" fran sidan med mer aluminium och mindre gummi.

MEN, det ar ju inte orginal....

Om du vill kan jag maila dig en bild sa far du se hur det ser ut.
Duffer
Hadde akkurat tenkt til å spørre deg om det Johan;-) Et bilde hadde vært superb!!! Du kan bruke kyrre@blender.as isted for hotmailen:-) Vet det ikke er orginalt, men sikkert super snygt!!! Kan ha noen 14" itillegg:-)

Takk Johan!!!
johanaxelson
nu ska jag göra dig glad när man hart en 75 och äldre
så får man köra med turob och sånt för besiktnigen
för den är så gammal ,,

sen har jag hålborat orginal skivorna och med dot 6 olje och andra klosar och 4 kolvs ok så räcker det gott sm fan för det bitter på bra med dom oken

jo sen så ska min kompis som ska porta topp hämta den och jag ska skruva på broms oken och dämparena i helgen
och min farsa ska ta ut kolvarna för att dom ska en kompis svarva ner till vecka nån gång

Mvh

niclas

A.k.a Night'o Kid The driver ho race by night

- Team turbo addicts -
The turbo ABusers
www.come.to\turboaddict(snart)
på en stripp nära dig nästa år

När ska BMW sparka ner audi fråm toppen och ta över superstage!!!
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Axelsson,

tjenare hoppas allt är bra i Alpland!!!
Har dessvärre inte varit nere i Garaget för att ta de bilder på mittkonsolen till dig, skall försöka ordna det snarast!!

Mvh B

; ) " Old Bimmers kick ass "
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Niclas85 -
Bygger det där med -75 inte pa att det är andra avgaskrav pa äldre bilar?, paverkar det verkligen effekt ocksa?
Vissa bilar far man ju stoppa in turbo eller trimma pa eftersom det fanns en liknande modell med mer hästar. T.ex. man kan ev göra det i en 2002:a eftersom det fanns en 2002 Turbo.

Dum fraga, men är du helt säker och har dubbelkollat? Jag skulle nog gärna vilja ha det skriftligt först. Litar inte pa muntliga besked fran myndigheter.

//johan
jag sen har jag en 74s 3.0 jo men när bilen är äldre än 75 så får man he på turob och sånt bata man inte överskrider 10%hk och 20%nm så ska man få ha det

nicklas bloms opel asconaB nr han bersiktar den så skruvar han bara ner laddtrycket till 0,1bar så går den igenom men jesperado på forumet är ju besiktningsman ska prata lite mer med han

Mvh

niclas

Team turbo addicts
The turbo ABusers
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Niclas-85

den dar 10/20% regeln gäller för alla bilar oavsett arsmodell savitt jag vet.
Visst kan man skriva ner laddtrycket och komma igenom besiktningen, men man kan ligga lökigt till vid en ev. olycka sen om försäkringsbolaget börjar rota i det hela.

//johan
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Chrome - jovars allt ar OK har, fortsätter jaga lägenhet, smasurt att bo pa hotell hela tiden.

Har varit taskigt med snö sa det har inte blivit sa mycket skidakning annu.

Snöar idag sa jag var ute och körde i snöovädret med bilen. ganska kul faktiskt. Dom saltar inte sa mycket har nere som tur är. Maste nog köpa en vinterbil ocksa....

Skall börja skruva ihop mattor och konsill o veckan sa det är ingen bradska ännu med bild. Tror jag vet hur jag skall göra men det är ju alltid kul med en referens.

//johan
johanaxelson

jo det är sant men man får se till att inte krocka eller göra nåt sånt

men annars kan man ta det lungt

Team turbo addicts
The turbo ABusers
johanaxelson
du ville ju veta hur det går för mig med bilen
till helgen ska jag ta lös den toppen och ta lös kolvarna
sen he på dom nya lagren sen ska en kompis he på mina nya skivor och broms ok

sen helgen efter ska jag he på bilstein dämparena fram
bak sitter det redan sen ska jag he på min diff
som jag ska få till vecka nån gång

så hoppas det går bra med era projekt i vinter också

Team turbo addicts
The turbo ABusers
Duffer
Hei gutter!

Jeg har en del rust i gulvet i min 3.0 CS. Så jeg må legge nye plater i gulvet. Er det noen som har vært borti dette? Er det mye jobb? Tror JayMic lager plater til CS, for disse går vel ikke ann å få orginalt eller hva???

Duffer
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Inga större konstigheter att byta, problemen börjar
när det inte finns några trösklar att fästa i ;)
Jag knackade mina själv men hade inte tvekat att
köpa om det hade funnits då, ingen större kostnad
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har använt mig av Jyamics golv till en 2000 cs jag håller på med och de passade väldigt bra, men det krävs som sagt att sparklådorna är intakta annars får man börja med dom... De kostade ca 700 kr styck, vilket innebär att ett nytt golv fram och bak med frakt från England går på en 3000 kr ungefär. Visst kan man knacka själv, men oftast blir resultatet inte hlet likt original om man inte har de rätta verktygen, pressningen i golvplåten skall sitta där för att inte plåten skall böja sig och ge ifrån sig lite ljud varje gång man kliver på golvet.

Enda problemet med e120 och e9 är den förbannade rosten...
Lo
202
Lover
730, 2800, 3,0 CS
Lite nyfiken bara, hur mycket skiljer det på
karosserna bakom A-stolpen mellan e120 och e9.
Att de inte är helt lika ser man väl på bl.a bakskärmarna,
men för övrigt?
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Har precis skrotat både en E9:a och en e120 och konstaterat att de är väldigt lika från a-stolpen och bakåt. Precis som du nämner så är skärmkanterna olika mellan bilarna, e9:an har betydligt svulstigare kanter medan e120 har en ganska smäcker kant. Främre delen av framgolven skiljer sig också något, men det är ju framför A-stolpen. Bakvagnsupphängningen är identisk, bromsarna är något klenare än 2800 cs (dessutom 4bult) och handbromsvajrarna skiljer i längd på grund av annan dragning.

På tidiga e120 är de flesta detaljer gjorda i rostfritt stål såsom instegsdetaljer vid dörren, reglage etc, på senare årsmodeller av e120 övergick man till att tillverka dessa i aluminium eller plast.

Bensintanken passar mellan de olika modellerna, dock inte de senaste e9:orna vilka har en annan utformning. detaljen bakom nummerskylten bak är gjord i rostfritt stål i.st.f aluminium på e9:orna.

Stolarna har samma infästning i karossen vilket gör att man kan använda e9 stolar i en e120 och tvärt om.

Taken är identiska sånär som på infästningen av innertaket. Takluckorna är också likadana.

Baklysena ser likadana ut men de har lite olika inpressningar,passar gör de dock mellan de olika modellerna.

Bakrutan på e120 är identisk med de på e9:an.

Bagageluckorna är snarlika. Stötfångarna skiljer sig åt, 2000 cs har en kromad bakstötfångare som är mycket lik den plastkofågare som sitter på 3,0 CSL.

Dörrarna ser likadana ut men låsen sitter på olika höjd, varför de inte passar rakt av. (en av barnsjukdomarna på 2000 cs var att dörrarna skevade efter ett antal stängningar på grund av felaktig placering av låset). Låsen till dörrar och bagagelucka skiljer sig också åt. Innertaket i en e120 är limmat på en formpressad pappskiva i.st.f som på e9 vara uppsatt men järntenar.

Emblemen skiljer sig på så sätt att e120 har alla emblem emaljerade där e9:an har de något billigare målade varianten, förutom de på takstolpen bak.

Kort sagt kan sägas att det inte går att använda så speciellt mycket detaljer mellan de två "olika" bilarna rakt av, speciellt inte om man tänker göra en originalrenovering. I mitt tycke så är e120 en mycket mer påkostad bil än e9:an, vilket man ser i valet av material för de olika detaljerna och mängden träpaneler inuti bilen, dock är e9:an roligare att köra...

/Johan

Duffer
Takk gutter for infoen:) Den var til nytte!!!

Duffer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.