|
Sida 16 av 20
|
|
|---|---|
|
Helt rätt med att ha en levande lokal E9-diskussion! Det finns bara ju fördelar med detta. Bara en sådan sak att sälja/köpa våra "onödiga" prylar ifrån varandras reservdelslager till rimliga priser är ju bara en välgärning oss emellan. Jag tror de flesta av oss inte har som intresse att lägga ut E9-prylar till överpris på tex ebay i förhoppningen att kunna göra sig en bra affär på prylarna. För ärligt så har man E9-prylar som bara ligger i lådor och om inte blixten slår ned med en fullträff och eliminerar just denna del på bilen så kommer man aldrig behöva ha den som en "bra att ha" reservdel :-) Övrigt kul vore att vid någon bra bilträff kunna samlas flertalet E9'or. Som mest har jag varit med om 5st E9'or samtidigt på samma träff. Detta måste varit unikt? |
|
|
E9 träff låter som en trevlg ide, att få ihop fler bilar än 5 kan ju inte vara speciellt svårt? Finns ju omkring 600 st. E9 i Sverige, frågan är bara hur många som är körbara? Johan |
|
|
Tycker vi resonerar väldigt klokt. När det gäller reservdelar är det inte alltid lätt. Själv har jag varit borta från hobbybilar i tio år och det vimlar ju inte utav annonser på delar till e3/e9 direkt... Jag tar tacksamt emot tips på var man kan hitta delar. Om det är någon som har bromsok till en 3.0 CSI får ni gärna höra av er till mig : ) |
|
| Walloth & netsch har I princip allt, börja där. Har vanliga och sportok | |
|
W&N känner jag till men jag syftade mer på begagnade delar.. |
|
|
Det är synd att man inte kan lägga upp bilder här, då skulle det nog kunna bli lite mer liv i diskussionen. Jag väntar på ny originalklädsel, träknopp och skinnöverdrag till instrumentpanel. Hade varit kul att lägga upp bilder på detta här. |
|
|
Nu har jag fått min nya klädsel. Helt original i blå - kanon! Nu väntar vi på ratt och knopp... |
|
|
Hej SonnyC, Intressant med ny originalklädsel i tyg. Ett enkelt sätt att dela med sig av bilder är ju att skapa ett konto på tex photobucket.com och ladda upp bilderna där. Jag vill minnas att man skapade en katalog och där kryssade i att den skulle vara allmän (dvs utan inloggning) Bifoga sedan länken till den katalogen här och bilderna blir till vår nyfikna åskådning :-) |
|
|
Precis köpt mig en e9a efter ett par års letande! 3,0cs -72 silver utan taklucka =) Hämtas ev i helgen om jag har tid. Tanken är att fixa till lite och ha som sommarglidare |
|
|
valkommen till galenskapen :) om du har fragor kan du fraga har eller ga till www.e9coupe.com, dom kan allt om bilen |
|
|
m-g grattis till E9:an! 40 000 var ju inte så farligt dyrt, men det beror ju lite på hur muggig den är förstås? Johan |
|
|
Grattis och välkommen m-g! Själv är jag också nybliven (eller nåja snart ett halvår) och vi kan väl försöka hålla liv i tråden här och ställa frågorna först här? Jag har fått hem min klädsel men även träknopp, skinnöverdrag till instrumentpanelen (den var sprucken och ledsam). Nu väntar jag på M1-ratten! Eller, den kommer egentligen från en M535 e12. Den kommer behöva en uppfräschning... (Ska försöka ordna ett konto så jag kan dela med mig av bilder. Men nog vore det mycket bättre om man kunde lägga upp dem direkt här - varför skulle det vara omöjligt att ordna det?) |
|
|
Oj, glömde en fråga...Fick vajern till nollställning av trippmätaren. Den känns väldigt kort men den ska enligt säljaren räcka. Någon som bytt och vet om det finns olika längder? Enligt OEM verkar det bara finnas en...Bilen är på lack så kan ej kontrollera.. |
|
|
SonnyC, Den är kort och skall bara vara tillgänglig till höger när man fäller ned luckan för säkringsboxen. |
|
|
Inte hänt så mycket med min sen inköp,men har fått tag i en äldre nardi torino ratt samt bbs rs 16" jag tänkt renovera ev bygga om till 17" och ha på e9an. Försöker hitta någon plåtslagare som kan hjälpa mig byta ytterplåtar på dörrarna samt fixa fjädertorn fram. Dom är dåligt lagade sedan tidigare. Har alla plåtar nya som jag fick med till bilen,så man slipper den utgiften iaf :-) Funderar på om man ska montera trippla webers med och ev få ned den lite mot jorden :-) [URL=Länk |
|
| Länk | |
|
m-g: min bil behövde lite plåtjobb innan lackering. Samma firma fixade allt, blev väldigt nöjd! Nu är bilen nybakad i Fjordblå : ) Länk Kontakta Björn på KLT i Jönköping. |
|
|
Jag väckte en fråga tidigare i forumet (28/11) där en E9-träff i Sverige vore en kul ide. Ett sorts jubileum är ju det iallafall i år! Det är i år 40 år sedan den sista E9'an rullade ut ifrån fabriken karmann i Osnabrück till en tillvaro där järn,vatten och syre möts i en tragisk kombination. De E9'or som överlevt rosten är väl ändå värda att fira? Det borde väl isåfall vara vid någon officiell bilträff. Var och när får bli en kommande diskussion på detta forum. Lite framförhållning behövs nog till de som har E9'an isärplockad för att få lite motivation att bli färdig någon gång :-) Mvh Stefan |
|
|
Drog igång min e9a idag,efter lite byte av några läckande slagar så gick den igång utan större bekymmer, låter riktigt fint i motorn inget knackande från topp eller dylikt. Så en service sen är den fight for fight. Drömmer dock om 3x webers och lite annat småtrim :-) Har en kompis som ska hjälpa mig med rostlagning,främst fjädertorn fram och byte ac dörrplåtar. Blir för långt att köra till jkpg med den men tack annars Någon som vet vart man kan köpa sänkfjädrar? Ska ha på 18" bbs rs på den så måste ner en del för att se vettigt ut. |
|
|
m-g, ingen orsak! Men ska du verkligen ha 18"? 14" turbin är ju de snyggaste : ) Spillolja - bra ide´! Om man inte kan få ihop en egen e9-träff kanske man kan uppmana e9-ägare att åka till Timmers of Sweden? Har själv bott utomlands i två år så har missat BoS men som jag förstått är det väldigt stort. Själv har jag fått min nya (från 70-talet) till 2.5an nu : ) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.