|
Sida 13 av 20
|
|
|---|---|
|
Hej Magnus mina är helt vanligt svart lackerade! Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
: ) ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
beemah |
Tack för hjälpen! Har dock nu en ny fråga angående den 2 delade listen runt takluckan. Har 2 nya lister men jag förstår inte riktig hur dom ska sättas fast?? nån som kan ta ett fotografi så man ser hur de ska se ut? MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
|
Hej Magnus Är det tyglisten du menar? Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
beemah |
Javisst |
|
Tyglisterna limmas på med ett ex. helt vanligt kontaktlim. Börja med mitten framdel av luckan och jobba dig bakåt. Jag har tyvärr inga bilder som jag kan skicka för tillfället, det kan dröja ett tag innan jag kan ordna lite bilder! Hur akut är det för dig? Mvh Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
beemah |
De är väldigt akut! Ska montera takluckan denna vecka! men de kanske hjälper med lite beskrivning.... Den bakre listen den som är längre har antagit att den ska sitta bak alltså den som är längre. Ska själva listen vikas runt kanten när den limmas fast för som jag ser det så måste man nästa göra de annars kommer den ju att sticka ner en bit? MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
|
Den kortare ska sitta framtill på själva bilen och inte på takluckan. Den ska runda de två främre rundade hörnen. Den längre ska sitta på själva takluckan. De 2 listerna kommer att mötas kant i kant när luckan stängs så du får se till att klippa till dem lagomt långa. Det sitter även en platt gummilist vid bakluckans bakkant på själva 'läppen'. Injusteringen av luckan kan sedan vara rätt knepig speciellt om du har en elmanövrad. |
|
beemah |
Tack för hjälpen! Nu ska de nog bli rätt.. MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
beemah |
Har fortfarande inte kommit underfund med vissa saker vad gäller listerna till takluckan. Till och börja med så kollade jag på BMW:s skisser på takluckan och där har dom ritat att den stora alltså längre listen ska sitta fram till och den lilla bak. Nu vet jag varken ut eller in?!?! Sen problem nummer 2 den bakre listen oavsett om det är den längre eller kortare så ska den ju sitta på takluckan men den är ju för hög som jag ser det?? Alltså det är ju en liten läpp baktill som det sitter en gummilist på om jag ställer tyglisten på den så sticker den ju upp 3-4 mm ovanför takluckan!?!? HJÄLP!! Tacksam för all hjälp jag kan få..... MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
|
jag behöver lite hjälp med att fa ut mina fönsterhissar bak dom har geggat ihop sa jag behöver plocka ut dom men kan inte lista ut hur man maste tydligen ta bort trälisten först och jag har hittat dom 4 sma skruvarna till den pa framsidan men den kommer inte av, har nan av er nagra tips? sen är tyvärr fönstren i övre läge sa det kommer att bli krangligt att fa ut dom men listen maste bort först johan |
|
|
Tror inte du behöver ta ur dom helt för att fixa problemet jag kunde fixa mina utan att plocka ur dom... förnstret måste vara i ner läge du plockar ur det finns ett refflat plasthjul ovanför motorn som du får skruva på sen sitter det 2st bultar under trälisten (vill jag minnas) samt en popnit om det inte varit ur innan för den brukar inte komma på plats igen men som sagt kan du någ fixa problemet utan att plocka ur rutan |
|
|
Beemah! Jag ber om ursäkt. Jag hade möjlighet att kontrollera direkt på min bil nu. Den längre ska sitta fram på själva bilen och den kortare bak på luckan. När det gäller problemet med att listen sticker upp eftersom 'läppen' tar emot, så har jag för mig att jag fick vika lista längs med. Listen innehåller ju en tunn plåtlist som går att vika försiktigt. Sedan kommer ju lite av listen sticka upp när luckan är stängd. På min bil sticker 'luddet upp ca 1 mm. Det viktiga är att du får listen att sticka upp lika mycket runt hela luckan när den är stängd. |
|
beemah |
Tack så mycke för hjälpen! Nu ska de nog lösa sig... MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
|
Hej är på gång att köpa en 3,0csi -73 hoppas man kan få lite tips om vad man skall kolla upp med rost mm och att bilen är en csi och var man fårtag på delar nytt o beg tack på förhand |
|
|
Är det den csi som är till salu på Autopower för 18´ ? I så fall har du nog RÄTT mycket jobb framför dig. /Johan |
|
beemah |
Att bilen verkligen är en CSI kollar du enklast genom chassinummret. BMW kan hjälpa dig med det. Men dom kan ju som sagt ha bytt motor i bilen. Ett tips kan ju vara att kolla så att bensintanken är till en CSI. CSI:ns bensintank har 2 hål på ovansidan dels ett för bensinpumpen och ett för tankmätaren men de kan ju också vara bytt, övriga modeller har mekanisk bensin pump och den sitter mitt i mellan förgasarna på toppen. Vad gäller rosten så är torpedväggen bakom handskfacket viktigt att kolla även på förarsidan. Framskärmarna och inne i motorutrymme, stötdämparinsfästningarna tänk på att de orginal sitter asfaltsmattor på insidan dom kamoflerar effektivt rost. Innanför framskärmarna högst upp är det som en bockad plåtprofil som går hela vägen under skärmarna som tjänstgör som en liten hylla för salt och smuts. Har bilen haft innerskärmar? Har den inte de räkna med omfattande rost. Kolla sedan att bilen inte hänger i dörrarna vilket jag stöt på. Trösklarna och golvet närmast trösklarna är garanterat rostigt. Trösklarna är ofta sönder rostade på insidan och syns inte så väl. Har bilen taklucka? Se upp med rost i taket strax bakom själva luckan. Svårt att laga och svårt att se. Bakvagnsinfästningarna är vanligt att dom är sönder rostade kolla noga. Mycke jobb att laga. E9:orna är väldigt rostbenägna bilar så rost brukar finnas precis över allt. Se upp med fusklagad rost väldigt vanligt i allafall på dom bilar jag tittat på. Sen kan jag ju bara tipsa om att kolla motorn noga. Blåryker bilen när man släpper gasen så har du garanterat en topprenovering framför dig. Men de behöver inte vara så, kan räcka med att byta ventiltätningar. Om motorn är orginal så kolla att toppen är bytt till -79 eller nyare dom äldre har mindre kylkanaler och med följd att dom har mycke sprickor. Jag hoppas du fått lite hjälp på vägen. MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
beemah |
Reservdelar hittar du hos din lokala BMW återförsäljare men de kräver att de är hjälpsam personal för de kan vara mycke jobb med att få fram delar till E9:or i alla fall om grejorna bara finns i Tyskland. Sen har du Jaymic i England och Wallot und Nesch i Tyskland. Länk Länk MVH Magnus BMW CS #2769 Min E9 renovering: Länk |
|
Tack för tippsen det var så att vi satt och drack kaffe hos en polare på hans verksta så kom det in en annan kille som har verksta i samma område å vi kom in på bilar så sa han att han hade en 635csi i sin lokal som en gubbe hade ställt dit för många årsen och att den var tillsalu vi gick dit och det var ingen 635 utan 3,0 csi han vill ha 15000kr för den vi startade upp den och den går fint i motorn på tomgång ville inte varva den det sitter svart skin o elhissar den förfaller för mig att vara orginal ingen sönder skruvad bil har tagit lite kort på den men det går väll inte att lägga in dom här eller |
|
|
Vore kul att se bilderna du tagit! Kan du inte maila dem eller lägga upp dem temporärt på nån hemsida? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.