AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
117.199

E9 ägare - vad har nu för vinterprojekt ?

Sida 11 av 20
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
Billigt (156 euro just nu) nytt svart mattkit till 3.0 på auktion som stänger snart, kanske nagot för er som renoverar?

johan
beemah
Om någon vet vart man kan få tag i intensiv rengöringsbehållaren samt vanliga spolarbehållaren till en 3.0 CS så meddela gärna mig! Är den begagnad så måste den vara i mycket bra skick.

mvh

Magnus
beemah
Om någon vet vart man kan få tag i intensiv rengöringsbehållaren samt vanliga spolarbehållaren till en 3.0 CS så meddela gärna mig! Är den begagnad så måste den vara i mycket bra skick.

MVH
Beemah

BMW CS #2769
Kolla in min renovering: Länk
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jaha, då har projekt sommar 2004 börjat...

Lyfte ur motorn ur 3,0s idag. Ska fixa till lite (ta bort den röda motorfärgen!!...) och lasta på 265-lådan. Kortning av kardanen provar jag att göra själv (gulp), så tips på hur man gör det lättast mottages gärna.

Har även inhandlat en skinninredning från en E36 cab. Stolarna får gå in som de är, vilket innebär att jag får kapa bort upphöjningarna som den gamla sitter på.

Baksätet är tillsammans med originalstolarna bak inlämnat till sadelmakare för omklädning enligt framstolarnas utseende.

Originalmattorna(delade) kommer att bytas mot en hel matta från en 74. Jag får väl kapa lite i den för att kompensera för de borttagna stolbitarna.

Förhoppningen är att bilen ska vara färdig till vårträffen i Malmö, men som vanligt har man väl tagit sig vatten över huvudet...
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Jaha, nu har problemen börjat...

Har håll på hela dagen med växellådan. Jag använder min gamla sprängkåpa, med koppling och allt. På den gamla växellådan finns det en tapp som styr och fungerar som vågmästare till kopplingen. På den nya finns inte det... Jag fick tillverka och fixa en hel del för att få till det. Har ni andra bytt till kopplingen från den nyare bilen?

När jag sedan skulle sätta i hastighetsmätardrivningen från den fyrväxlade fick jag reda på att min 265 saknar drivhjulet till hastigetsmätaruttaget....

Någon som har lite tips till mig? Ska jag dela den fyrväxlade och ta delarna till den nya eller?

PS
jag har två framstolar över om någon är intresserad.
Pa
10
PatrikOlsson
E9 3,5csi-72
E9 3,0csl-73, 2285491
E28 M5-86
Hej, jag har intensivrengöringsbehållare mm, är det någon av er som har ett mattset (svart) till salu? Jag letar även efter ekonomi plåt tröskellådor mm! Jag har det mesta till E9 så om någon vill byta så är jag öppen för alla förslag! Söker även efter 16" alpina eller bbs split, kan byta mot Split 17" eller radial styling 17"

Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Helg två i motorbytet:
Den nya motor sitter i bilen!!
Inga större problem. Infästningen till växellådan var förhållandevis enkel att göra, en kombination med gamla och nya fästet blev kanon, ser factorymade ut. Det behövdes ingen kortning av växelförarinfästningen, 635-fästet gick spikrakt upp i hålet. Bussningar till växelföraren tillverkades av kopparrör och blev mycket tightare än original men med bibehållen rörelsefunktion. Växelföraren måste fästas i bakkant, vilket innebär ett nyborrat hål strax bakom konsollen vilket kommer att döljas av den nya mattan.
Hastighetsmätarvire från automat kommer i veckan...

Nästa helg blir det förhoppningsvis montering av kardan och uppstart. Om det blir tid över får jag börja på projekt inredning.(kanske Patrik vill hjälpa till? du har väl tid över...)
jo
232
johanaxelson
3.5 CSi -74
330dA kombi -03
R1100S - 02
egentligen borde jag inte tipsa om detta eftersom jag redan köpt en och vill vara ensam om den, men eftersom jag är sa snäll.....

Länk

johan
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Helg nr 3:

Nu är motorn startad och man är lite nöjd. Verkar fungera mycket bra, men ryker lite svart vid kallstart. Någon som vet om man kan justera bränslemängden vid kallstart på L-jetronic?
Kardanen är kortad och monterad med mycket bra resultat.
När jag fick hastighetsmätaren kom jag på (buhu) att bilen har varit automat från början, vilket innebar att wiren redan var tillräckligt lång. Bytte ändå, den är ju trots allt 34 år gammal.

Övrig tid har gått till inreningen. Jag har kapat av alla fästen till de gamla stolarna och rensat ordentligt i innerutrymmet.
Innerutrymmet har penslats med skyddsmedel och kommer att få en 1-centimeters isoleringsmatta för ljuddämpning.

Övrigt bra att veta: Ventilkåpan på en förgasarmotor och en insprutare skiljer sig på placeringen av oljepåfyllningslocket. Ganska tråkigt att komma på när det sista jag monterade på motorn var luftmängdsmätaren och luftfiltret. Kommer inte att byta till insprutarventilkåpan, utan sätta på ett eftermarknadsluftfilter. Någon som har ett bra tips på ett icke-öppet filter som är lagom i storlek och ger mig möjlighet att plocka inluften från originalhålet?
Scheckheft
Hej
Hittade en ny E9 sida med webbshop på Nätet. Länk från min sida:
Länk
Kul att det fanns en webbshop med delar till CSL prylar. Killens bil presenteras i ett gammalt nummer av tyska Motor Klassik. Reportaget finns på hans sida nu. Vet inte om sidan är bekant.
Förhoppningsvis går mitt E9 köp i lås och att jag kan hämta bilen om 12 dagar. Dags att utöka E38.info med en E9 del? :).

Mvh
Scheckheft/bmwe38.info
___
Länk
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Inredningen sitter i sedan ett tag.
Lite bilder...

Länk
Länk

Vad tyx?
da
24
dallas242
530 im -04
635 csi -81
hittade csl stolar billigt
kolla in dessa
Länk
Visa användare
253
Chrome
M635 Csi -84 Schwarz

Garagerensning:

Har någon ett behov av 1st org.alufälg till E9 års.=>74 (hyfsat skick) och har något roligt att byta med, hör av er!!!

Mvh Bo

; ) " Chrome is heavy and beautiful"
da
24
dallas242
530 im -04
635 csi -81
Hej
jag har ett lustigt skorrande ljud som kommer och går på min 2800 jag har inte haft nöjet att köra den än så jag har bara startat den !
när ljudet kommer blir det en vibration i gaspedalen
ungefär som vid full abs bromsning fast inte så kraftigt
vet någon vad det kan vara???

det är en automatlåda i den
tacksam för svar
Jo
32
JohanCSi
MB C320CDiT -05
Det är ingen av er som tar turer ner till Walloth unt Nesch o handlar där ?

CSi
Pa
10
PatrikOlsson
E9 3,5csi-72
E9 3,0csl-73, 2285491
E28 M5-86
e
Pa
10
PatrikOlsson
E9 3,5csi-72
E9 3,0csl-73, 2285491
E28 M5-86
Hej Johan, jag ska skicka iväg en beställning till W&N i dagarna om det är något du behöver kan du skicka ett mail!

Håller på att städa ur garaget = mycket E9 delar som ska bort,
framvagn, bakvagn, motorer, inredningar mm mm...
da
24
dallas242
530 im -04
635 csi -81
Hej Patrik
Har du några bra säten är jag intresserad
du kan maila mig om du har tid o lust
dan.l@mmtab.se

Jo
32
JohanCSi
MB C320CDiT -05
Patrik

Har du beställt ?? En reservsdelshjulsbalja hade jag tänkt handla

CSi
Scheckheft
Hej
15. oktober och hög tid att ställa undan bilen för vintern. Olja är bytt, glykolen har fyllts på och ikväll ska bilen tankas för att därefter gå i ide. Följande har jag funderat på under vinterhalvåret:
* byte av ena sidorutan pga en repa som inte går att polera bort
* nyköp av kromlistorna som sitter ovanpå sidorutorna fram.
* omkromning av två yttre kromlistor.
* ev blå skinninredning istället för velour
* montering av ny kromlist runt framrutan
Bilen:
Länk

Hur ser det ut med er andra E9 entusiaster?

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.