|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Sålt min sista Volvo nu, söker bakhjulsdriven körglädje och då finns inte så många vägar att ta. Till saken hör att jag saknar garage och kunskap för att kunna meka. Har en kompis som är vass på Volvo och säger sig kunna hjälpa mig med en del enklare arbeten. Har en maxbudget om 150k och mina sökfilter på Blocket står på 325-330. Endast RWD. Finns en del kärror att välja på men inga direkta kap om jag ska vara uppriktig. Läser på och lär mig om N52 motorn som verkar vara allt från världens bästa och mest pålitliga till att man ska unvika den som pesten. Jag förstår att den kan vara bra om man sköter oljebytena samt byter delar i den lite proaktivt. Det verkar vara mer regel än undantag att behöva byta den elektriska vattenpumpen med tillhörande termostat, vanos solinoider in/ut, topplockspackning, oljehuspackning, högtryckspumpen. Allt detta runt 10 000 mil om man får tro expertena på YouTube. Att lyftarna lever rövare får man tydligen leva med? Du som kör en e90,91,92 vad är din erfararenhet? Har du bytt alla dessa prylar eller vågar man köra? Håller motorerna? Jag tittar bara efter bilar med max tre ägare, väl dokumenterade, alltså fina välskötta bilar. Då hamnar man bland årsmodellerna 2007-2010 ca 10k mil av det utbud som finns nu på Blocket. Jag är inte fattig men tycker inte heller det är kul att behöva punga ut med delar och arbetskostnad som kostar lika mycket som bilen. Jag kan som sagt komma undan hyfsat billigt om delar måste bytas. Inspection I o II kommer bilen få hos BMW. Jag förstår att en 330 inte är gratis att underhålla, men man får ju mycket tillbaka oxå i form av körglädje. Men inte kul om bilen ska lagas varje gång man varit ute och luftat den. Hur länge har ni haft era e90, hur långt har dom gått och vad har ni bytt? Robert | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
N52 motorn är det inga större bekymmer med fanns tom 2006. Från 2007 kom N53 och högtryckinsprutning (ungefär som en diesel). Den har en del problem med spridare, pumpar mm elektriska vattenpumpen finns på bägge och brukar ge upp runt 14.-15 tusen mil. Finns en e91 2006 325ia med 7000 mil på mätaren på blocket men man får betala för den. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar... Vad kan detta vara för avart då? Det är en 2007'a med N52B30-motor. Har den ingen högtryckspump med andra ord? Tycker den ser fin ut, men kanske lite häftigt prissatt? Men den är välutrustad? Länk Robert |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det lappade över lite mellan 2006 2007 med N52. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
På E9x 330i: N52B30 258hk N53B30 272hk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
iRunfast. Bara till å köp. En mycket fin och lågmilad 330! |
|
|
Det där är mycket bil för pengarna. Vid köp utan inbyte hade jag nog prutat minst en 5a till. Det utsatta sänkta priset är ett topp pris för modellen, men det finns bara 2 till salu så.......... EB |
|
|
Bilen i annonsen har legat ute rätt länge...prutläge? 2019-12-12 besiktigades bilen med 9723 mil, nu nästan ett och ett halvt år senare anger de 9499 mil... kanske bara att de vill hamna under 9500-10 000-milsintervallet i annonsen men ändå något att kolla upp närmare! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Tack för alla svar. Jag ska åka och titta på bilen i dag tänkte jag. Har med mig min Volvopolare som får hjälpa mig med check under huven. Jag hoppas det i handlingarna framgår att vissa/delar av dom "vanliga" felen som kommer på dessa motorer är åtgärgade. Troligen är dom inte det för när förra ägaren körde bilen hade den varken milen eller åldern inne för att behöva byta delarna. Så om inget är bytt i motorn kan man nog krasst räkna med att behöva punga ut med en hel del pengar närmaste tiden? Svårt läge. Bra fiskat med mätarställningen Johan B. Ska kolla upp det. Har försökt komma i kontakt med förra ägaren/brukaren men han är svår att hitta telefon eller epost till. Finns endast en postadress. Möjligen att jag hittade honom på LinkedIn men jag har inget konto där så kan inte kontakta den vägen. Alltid bra att prata med äagren av det man ska köpa. Jag återkopplar efter titten i eftermiddag. Tack för all hjälp! Robert |
|
| Vattenpumpen (elektrisk) brukar ge sig, men det är vanligtvis bortåt 20 000 mil. Byte av den kanske 5000:- | |
|
Jag har kört e90 325i N53. Bytte spridare runt 9000 mil, kört snart 17000 och den går precis som ny. Bilen är välhållen med 3 ägare, och jag har ägt bilen i en 5-6 år typ. De flesta (alla?) bör ha bytt spridare. Om motorerna är så benägna att gå sönder så har tidigare ägare redan tagit mycket av det. Sen kan andra saker också gå isönder men det är inte lika dyrt. Följ service, håll den original (inget chip eller liknande) så går de många mil. Kolla att miltal stämmer. F.ö. kör jag knappast som en ängel. Tror motorn mår bra av att krämas ur emellanåt. |
|
|
Jag köpte min 525 -10 med N53 för 1,5 år sen.. Trots att jag läst mycket om N53 innan så tänkte jag att det hela var lite överdrivet med all kritik. Bilen hade gått 16500 mil och spridarna var av senaste revision, bytta 2015. 1500 mil senare så har jag bytt: Nox ca 4000 Plastig ventilkåpa med spricka i 5000 Alla tändspolar 5000 Lågtrycksensor 400 Högtryckspump 8800 (görs nästa vecka) Plus arbete... Nu hoppas jag att den ska gå bra ett tag och att den ska sluta dricka 1,1. Från min horizont kan jag aldrig rekommendera en N53. Möjligen då om allt ovan precis är bytt. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Som motpol till strulande N53. 2005 325 N52. Vattenpump, 2 tändspolar, 3 skruvar till oljehuset, inget annat under 31" mil. Den felfriaste BMW jag haft sa den tidigare ägaren. Har en 330 N52 nu, vattenpumpen bytt vid 17", inget annat. |
|
| 325/N52, vattenpump 18500 mil. Dock inte ca. 5000 kr som Mattias ovan skrev, utan 16000, hos BMW-aukt. F.ö. går motorn mkt fint i den. | |
|
jisses - 16000 för byte av vattenpump! Jag bytte min själv och det var utifrån den tiden det tog jag tänkte en timma eller två för arbetet. Det tar ju lång tid för en annan att byta men det är ju första gången och utan lyft såklart. |
|
|
Vem i hela Sverige (privat person) lämnar in sin 3år lr äldre bil på BMW, Audi eller någon annan "premium" verkstad idag om man inte måste. Vad är tim taxan, 2000:- + moms? Utöver detta så kostar delar och oljor minst 150% mer än motsvarande. EB |
|
| Såg att pumpen ligger på c:a 3500, det betyder att verkstaden tog bortåt 13000 för bytet. Det är dyrt! Det är pilligt att byta, man måste fylla på kylvätska och lufta, men det är ändå mycket dyrt. Med lyft, bra verktyg och rutin borde det gå på två timmar. | |
|
Jag betalade ca 7500kr för byte av elvattenpump på min E60 525 -05 Då inkluderade det pump , kylarvätska och arbete ej BMW auktoriserad verkstad. Borde vara någon liknande kostnad på en 3 serie , dom har samma motor och jobbet kan inte skilja så mycket mellan en 3 och 5 serie FYI första gången pumpen pajade var vid ca 12000 mil , nu byttes den i förebyggande syfte vid ca 23000mil. På min 325 -05 gick pumpen vid ca 17000mil |
|
|
Nag har n52 i min 2012 125i :-) Härlig motor, inga problem (men har bara gått 6500 mil) /M Mina bilar: Länk |
|
|
Underbart med alla svar och vad mycket kunskap det finns. Hursomhelst var jag och tittade på bilen i går (15/4). Den stod på tomgång när jag kom. Säljaren sa att dom var tvugna att starta den med startbatteri då den stått så länge. Vi läste ur felkoder och hittade igentligen inga märkvärdigheter mer än att batteriet var "exhausted" så nästa ägare får sannolikt börja med att köpa ett nytt. Bilen gick under provkörning bra utan missljud, växlade fint och uppförde sig i största allmänhet trevligt på vägen. Hade dock förväntat mig lite mer knuff av en 6:a med 258Hk. Kändes inte toksnabb, min gamla V70n 2.5T kändes rappare. Tror inte det var något fel på motor eller drivlina. Men det var säkert bara en känsla där och då. Motorn kan ha varit tvättad det fanns inga synliga läckage. Gott om servicekvitton och full servicebok. Vanos-solenoiderna var nybytta båda två. Hel och fin i karossen, nåt dörruppslag i övrigt mycket fin. Bilen var obesiktigad men skulle bessas inom kort. Jag bad säljaren höra av sig efter besiktning så får jag lite betänketid. Liten å trång kupe jämfört med min V70n. Men körglädjen är stor och det är väl det man betalar för gissar jag. Tack för all hjälp så länge. Ni får gärna fortsätta berätta om era erfarenheter med N52/E90. Robert |
|
|
...ser i en annan tråd att batteribyte verkar vara förenat med ett besök hos BWM för klaibrering av detsamma. Ett par tusen till alltså :) Satan vad folk måste älska den här bilen... Robert |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.