|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
I Tyskland startar M2 från 350.000:- Just sayin :) |
|
| Ja, då är det väl bara att åka ner och köpa den? | |
| Jag skulle nog välj en M4 före en M2 trots allt. Betydligt trevligare interiör och lite vuxnare linjer. | |
|
DET, om nåt talar ju för att den svenska marknaden är i obalans. För egen del vill jag ha svensksålt av 2 skäl Lägre försäkring Lättare den dagen man vill sälja (för den dagen kommer alltid) Annars hade jag nog styrt kosan söderut. Tyskarna är mer i kontakt med verkligheten gällande vad en serietillverkad begagnad bil som inte sålts i limiterat antal faktiskt är värd. En manuell M2 comp låg runt 500k FÖRRA vintern. Den BORDE kosta 450 idag. Och de gamla vagnarna från 2016 ca 350. Konklusion : corona tillägg ca 100kä |
|
|
Sirtobbe: Det ska bli intressant att följa. Det var faktisk en liknande utveckling på 1M. Den var billigare i Tyskland eftersom utbudet var större där. Men du kan ha rätt. Verdi V2: Handlade inte tråden om M2? |
|
| Exakt. Jag nämnde t o m M2. | |
| Ja alltså jag hoppar gärna en M2a om jag ska betala överpris, det är inte så att jag inte har råd men om jag dras inte med i någon hets för att korkade människor betalar 15% mer bara för att dom tänker kortsiktigt i coronatider. Sen är väl en M3 G80 snarare prisvärd kontra en m2 competition som är 2år gammal och där man begär 600'. Jag menar en ny m3 manuell går ju att få med avsevärt mkt bättre utrustning för 850'. | |
| Skillnaden mellan en m2 och en m3 är ju att en m3:a numer är en m5 light. Dagens m3 motsvarar storleksmässigt en m5 e39. Vad jag vill ha sagt med det är att jag tror att det är lite olika personer som attraheras av de olika bilarna. Vilket också eventuellt förklarar att m2 inte har sjunkit så mycket i pris som somliga hade önskat. | |
|
Problemet är väl att avgöra vad som är ett överpris? 2016-2017 var det folk som betalde 50-100k extra för att få en M2 som det var kö på. Om man vill köpa en gammal Porsche 993 C2S får du betala närmare 1 mille. När jag sålde min för 460k tyckte folk det var ett överpris. M3 e36:or begär man 3-400k för. Som varken är speciellt snabb, snygg eller superkul att köra. |
|
|
Den som köper en äldre M typ E30, E36 och betalar de summorna är troligtvis samlare eller nostalgiska. En M2 har ju inte gjort sitt tapp ännu. |
|
|
När jag går in på bmw.de så ligger m2 2017 som gått runt 3500 mil på ca 43 000 euro. M2 comp ligger på +50 000 euro. Sirtobbe dina "prisuppskattningar" på beg m2 hos märkeshandlare i Tyskland stämmer inte riktigt. |
|
|
Om man går in på tex mobile.de o sorterar bort de som har gått över 5000 mil så börjar priserna på ca 40 000 eur, dvs något över 400k sek. Sedan behöver du lägga på 15k för att få hem bilen mm. Dvs priserna i Sverige skiljer sig inte markant från priserna i Tyskland. Får uppfattningen att vissa i den här och en del andra trådar önskar köpa en M2 men inte har eller är villig att lägga den summan som marknaden kräver. Det är marknaden (tillgång/efterfrågan) som styr priset, inte eran personliga uppfattning av vad som är ett "rimligt" pris. |
|
| Såklart marknaden styr priserna och därav så står jag över, just nu. | |
| Du har gjort en korrekt bedömning. Kanske drömmer jag, men jag tänker att om jag ger 100k MER än vad jag själv (och många me mig) tycker den är värd blir jag straffad duktigt den dag jag säljer. Historiskt har jag haft mina M-bilar 4 år. Kan hända mycket med värdet på den tiden. Varken jag eller nån annan vet ju vad värdet är då. Destå viktigare blir det ju att INTE betala ett överpris. Kan ju nämna att jag har ett vanligt arbetar-kneg. Med ett större kassaflöde in blir ju det jag diskuterar här mindre viktigt, så jag förstår om andra människor med en fetare ekonomi än min kan resonera i termer som "de är väl bara å betala vad marknaden vill ha" | |
| Just nu är marknaden på alla sport och entusiastbilar som M2 glödhet. Vi skall inte heller glömma att många bilar exporteras ut ur Sverige. Skall man försöka fynda en bil som M2 så bör man klippa en bil sent på hösten. Då är marknaden betydligt lugnare på sportbilar. | |
|
Sirtobbe: Tycker att du har ett vettigt resonemang, man ska hålla hårt i sina pengar, jäkligt dumt att slänga iväg 100k i onödan. Det jag reagerade på är att i dessa årliga diskussion har vissa väldigt självsäkra påståenden att M2 eller liknande bilar inom en snar framtid kommer tappa 25% i värde. Än så länge har dessa prognoser slagit helt fel. I nuläget och de senaste 5-10 åren har många haft mycket kapital att spendera på sin hobby och då spelar det ingen roll att många med dig tycker att bilen är övervärderad då det inte är ni som sätter priset på marknade. Detta kan ju såklart ändras med en kraftig börskrasch eller långvarig lågkonjuktur, men de flesta prognoser och indikatorer för sveriges ekonomi är positiva för de kommande åren vilket troligtvis medför att priserna på dyra leksaker kommer fotsätta att vara hög en tid frammåt. Hoppas att ni till slut hittar en M2, det är en grymt trevlig bil som är relativt billig i drift för att vara en M-bil. Har som mål att behålla min tills jag dör:-) |
|
|
Anledningen till att många inte köpt än är nog dels för att M2 jämfört med många andra modeller inte gjort sitt tapp som normalt sett de flesta bilar gör, för att sedan ev stabilisera sig. Det är inte ens säkert M2 gör ett sånt tapp, men det är extremt ovanligt. Anledningen till att jag och fler skriver att den "bör" kosta runt 350 är för att det är ett naturligt värdetapp, hamnar den där så är det surt att idag då ha betalat 100.000:- för mycket. Antingen köper man idag, eller så väntar man och köper kanske aldrig. Inte lätt :) |
|
|
Sirtobbe: Får man gratulera? Låg en vit manuell M2C ute som nu är borta? |
|
| Den vita gick snabbt som tusan. 555k begärt pris. Lågmilad. Nån annan som knep den. Troligtvis nån som inte hade 60 mil å köra på 2 timmar...... | |
| Det mesta säljs ju över telefon idag. Jag jobbar själv som bilförsäljare. Det är nya tider nu :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.