|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Nån mer än jag som reagerat på M2 marknadens totala kollaps? Är på jakt efter en manuell M2 comp. Finns 4 (fyra). Alla automat. Vad är det som händer?? Nåt corona-relaterat? | |
| Vadå kollaps? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jacob på Makkina hade fått många samtal av folk som ville ha just en manuell efter vi hade kommit överens om affär, snarare så att manuella M2:or är heta som fan. Jag förstår varför. |
| Vad menas med kollaps här? | |
|
Håller med föregående talare - vadå kollaps? Är väl som vi tidigare har diskuterat i andra trådar - nu när det börjar komma ut M2:or i andra/tredje hand så vill entusiasterna köpa och de vill förmodligen ha en så basic bil som möjligt och kunna bestämma själv när man ska växla. Less is more? |
|
|
Nybilsköparna har ju i regel andra prioriteringar än de som köper senare. Skulle jag köpa ny M som bruksis hade jag säkert övervägt DKG/Auto, vid vardagskörning är en manuell M inte alltid så smidig. Men som entusiast kommer jag alltid föredra manuell. Eftersom nybilsförsäljningen av manuella typ helt avtagit så får vi hålla hårt i de vi har. |
|
| Kollaps kanske var fel ord. Vad jag menar är att antal M2 comp till salu i landet sverige är det lägsta sen modellen släpptes sommaren - 18. Jag har följt marknaden i flera år och den toppade med över 100 bilar till salu av gamla M2 samt M2 comp. Av totala antalet på blocket, 34 bilar är ju hälften CS. De är för dyra för mig. Jag sålde min M3 E90 i höstas och nu letar jag M2 comp manuell. Kommer någon ut till föräljning går den på en kvart. Bokstavligt talat. | |
|
Sitt lugnt i båten Tobbe. När Corona släpper kommer man kunna ”fynda” bilar/båtar/bostäder :) Idag köper folk allt möjligt till galet höga priser. När kärringarna vill och kommer kunna resa mer framöver är en M2 inte lika viktig i garaget längre. |
|
| Jag tror du har helt rätt. Corona verkar ha gett en boom på allt hemma. Fastigheter, båtar, husbilar, beg personbilar etc och det är det jag märker nu. | |
|
Jag har följt modellerna sen i höstas, min bil jag köpte tror jag låg ute i 2 månader på rejsa.se innan jag köpte den i dec. Sen dess tycker jag utbudet har sjunkit med tiden, folk vill hitta bil innan sommaren är här. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Överlag tror jag att det är rätt angående att värdet på lyxprodukter kommer sjunka när Corona har lagt sig och det blir andra prioriteringar. Men jag tror inte att det gäller M2 specifikt, begagnatpriserna på dom har varit höga sedan modellen kom. Långt innan Corona var allmän kännedom. |
|
Westersund Håller med, rent allmänt kommer saker ändras efter/under coronan. Jag tror det blir mer drastiskt än vad många tror..på alla plan. |
|
|
På vilket sätt drastiskt? /Anders |
|
|
Idag jobbar fler och fler hemma vilket gör att det man har hemma blir allt viktigare. Större hus, renoveringar, pool, fet bil osv. Man lägger pengar på vardagslyx. När/om det släpper på tror iaf JAG att när man jobbar mer på sin arbetsplats är det kanske inte lika kul med lika stora hus/bostäder/bilar som man har lättare att använda/skötta när man inte kan resa, gå på restauranger osv. Jag tror många köpt på sig både det ena och det andra Sen är säkert M2 en asball bil men varför den har så sjukt andeahandsvärde förstår jag inte. Det är både ovanligt och lite ”farligt” när man köper en 5 år gammal bil som inte kostar långt från ny. Någon gång bör dippen komma för att sedan ev stabilisera sig igen. Jag kan tänka mig en M2 men det finns inte på kartan att jag betalar 90% av nypriset för en 2016-2017. |
|
| Jag delar uppfattningen att Corona har spetsat till läget för många olika tillgångsslag. Dock så var trenden redan uppåtgående innan Corona och med mindre tillgång så drivs priserna upp. Det kan hända att läget förändras efter Corona men det är långt ifrån säkert att det blir någon större skillnad. Tillgången till bilar/båtar/bostäder etc kommer fortsatt styra prisbilden hårt och överlag så har folk som fått behålla jobb, kanske äger sin bostad och har ett sparande sen tidigare blivit rejält mycket mer förmögna. Jag hoppas rätt bil dyker upp för dig Tobbe. Och när den är det så får du vara som en cobra på den! | |
|
Jag tror återgången till ett "normalt" liv kommer ske gradvis under ganska många år. Om det nånsin blir som förut. Det här med att jobba hemifrån kommer antagligen bli ganska mycket vanligare i framtiden. Företag kommer inse att de kan spara pengar på dyra kontorshyror och folk uppskattar att de får mer fritid, mer sömn, flexiblare tillvaro. |
|
| Sen har vi det här med malus skatt. Redan en M3 G80 ligger över 19000 om året. En M2 G87 bör ligga på något liknande plus givetvis ett högre nypris kanske norr om 700. Det lär ha en avkylande effekt på antal sålda nya M2 av nästa generation, vilket kan driva på priserna på F87orna ännu mer. Den som lever får se. Och givetvis hugger jag om rätt bil dyker upp. Hoppas verkligen det sker under 2021 års säsong. | |
|
Phoenix M3: Jag förstår iofs ditt resonemang, men du måste ta med i beräkningen att M2 var extremt billig när den kom. Den var helt ensam i sin klass om man ville ha en extremt körglad "klassisk" liten kupé (2d, bakhjulsdrift, längsmonterad motor med 4+ cylindrar). Idag har Competition sprungit iväg i pris helt. + så klart Malus effekten. M2 följer samma kurva som andra liknande bilar tidigare. Jmfr 1M. |
|
| Marknaden verkar vara i obalans helt klart gällande "entusiastbilar". Jag är också på jakt efter en manuell men manuella bilar som kostade 500ingen i vintras ska ha 10-15% mer nu och det betalar jag inte. | |
|
Det är ju ändå rätt enkelt... Vill man åka en M2 så får man helt sonika betala vad det kostar annars är det väl bara välja en annan bil. Kommer ihåg diskussionerna när M2 kom. Flera i detta forum kommenterade, " att när det kommer ner i pris då ska jag slå till" Troligen åker samma personer ännu inte en M2... |
|
| Det är en knepig situation med allt begagnat upplever jag. Oavsett om det är en villa, bil eller någon annan kapitalvara. Överlag verkar det brist på det mesta och alla vill ha. Finns väl inte heller mycket som talar för att vi plötsligt ska ha gott om M2:or. Kommande lär bli svettigt dyr, titta bara på vad en ny M3:a kostar. Och det är ett utmärkt sätt att hålla upp värdet på befintlig flotta. Hade det inte just varit för pris för nya så hade nyköp känts bäst. Då slipper man på sätt och vis höga priser på beggat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.