AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.303

Prissättning

Sida 1 av 2
Hej, jag vill sätta igång en liten debatt gällande prissättningen här på BMWBörsen. BMWbörsen är toppenbra, dock har jag en teori om att om annonsering är gratis kommer prisnivåerna att bli högre. Håller ni med? Själv tycker jag rent generellt att många ligger högt i pris (personlig uppfattning) och tror att priserna skulle vara lägre om man betalt för annonsen....

Simon
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag håller absolut med. Det är oftast dyrt, speciellt E36'or är dyra. Jag tror inte att forumet fungerar till det som avses, nämligen att sälja bilar. Vi som kollar börsen är oftast BMW fantaster som redan har BMW. Jag köpte iofs min andra BMW på annons i börsen. Det är inte så många förstagångsköpare som känner till sidan. Många sätter nog ut en annons för att kolla marknaden.

Mr C
Stämmer,

dock börjar denna utomordentliga sida bli mer och mer känd. Själv sålde jag faktiskt min förra bil här, 530i 93:a. Inte så konstigt då den var billigare än många 520, 525 91or utan AC, detta trots att bilen inte var i något dåligt skick.

Simon
Håller också med. Det är inte bara E36 utan även vissa E30 som vissa försöker krama ut pengar ur. 55 laxar för en 318iS 1990 med 12 tusen mil på mätaren eller 120 för en sv-såld fin 325 1992, även den med 12 tusen på mätaren. Tror det beror på att många känslomässiga värderingar spelar in när säljarnas ögonstenar skall säljas. Om en bil har ett större känslomässigt värde än andrahandsvärdet, varför sälja bilen då.

Jag är medveten om att jag nu trampar vissa individer på tårna men så är verkligheten. Utbudet av beganade e36 eller e34 har ökat enormt de senaste åren och det är detta som pressat priserna, inte import-liken som många tror för dessa vill ändå ingen intelligent bilspekulant köpa.
Undrar när folk skall lära sig att det är utbud och efterfrågan som styr beganatpriserna.

Mvh
Stoffe

318i -94
och snabbaste skåpet..
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Du har så rätt så, simon_en.
Folk skulle säkert bry sig mer om prissättningen om man tog betalt, men jag tycker inte det skulle vara rätt att ta betalt för en sådan tjänst. BMW-entusiasterna behöver en gratis svensk annonsplats såsom de flesta andra bilmärken har i Sverige..

Sen tror jag inte alls att det fina utbudet av bilar som finns nu skulle finnas i behåll.

Själv köpte jag min nuvarande bil på BMWBörsen. Priset var dessutom helt Ok.

///Tomas
528i -86
Varför skulle gratisannonsering medföra högre priser?!

Tror inte det har med detta att göra utan mer om att det mer endast är mer el. mindre BMW entusiaster som besöker denna site. Entusiasten som vårdar och sköter sin bil försöker givetvis få ut mer för sin bil, och är man entusiast så besökar man givetvis BMWpower, och annonserar här. Den BMW intresserade spekulanten kanske också ser det rätta värdet och betalar priset. Men i dom flesta fall tror jag inte BMW.na går för de priser som anges, som vid all begangnad försäljning.

Ett annan site för gratisannonsering är blocket.se.
Inte vet jag om BMW.s är billigare där förresten!

"John Drake"
SL: Tack för ditt inlägg..Jag sympatiserar med din
Uppfattning om: VARFÖR SKULLE GRATISANNONSERING HÖJA PRISERNA....??? Har aldrig hört något så gal...
Simo_nen: För att bespara dig tid...det är jag frazze,
Farbror perry, "John Drake"...Nu kan du börja kasta paj

John Drake....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

John,
Skillnaden är ju att i en annonsering som du betalar för, sätter du ut din bil för att du VERKLIGEN vill sälja den. Om du däremot "har planer" eller "planerar" att sälja den kan du ju alltid sätta ut den för ett högt pris och se om någon nappar (får du mkt bra betalt så)... Inte sant?

Nu menar jag självklart inte att alla som gratisannonserar gör på det sättet men många gör det.

Mvh
Anders S.
"John Drake"
Anders S: I dagsläget när BMW betingar ett extremt dåligt andrahandvärde p.g.a Den massiva importen till
Sverige,Då skulle jag i det rådande läget aldrig komma på tanken att begära någon form av testpris, för att se
vad som går att plocka ut Max för försäljningobjektet
Håller man på och MIXTRAR med priset hit och dit, Då har man snart...bränt sig själv=ute ur bilden.
Nej vill man sin ev, BMW såld snabbt i dag...Då gäller det att sätta en så LÅG prisbild som möjligt...annars lär du få behålla den fram till pension...

John Drake....
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Håller inte med dig, John.
Klart fan jag vill få ut så mycket som möjligt för min bil om den skulle säljas. Därför sätter jag gärna ett högt pris till att börja med och sänker succesivt utefter hur stort intresset verkar.

///Tomas
528i -86
"John Drake"
tompas: Fortsätt med det du....Då vet du ju vad du har.

John Drake....
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Simon_En: Jag håller med dig, det blir nog lite mindre, men dock seriösare annonser, i denna eminenta börs.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
"John Drake"
Asken: "Alla sätt är bra utom de dåliga"......

John Drake....
Visa användare
442
Dannemann
330ci -01
Hmm, finns nog en liten poäng i att man kan lägga in en annons "för att testa", man kanske har tur och får den såld... Men det är nog inte helt ovanligt även när man får betala några kronor för annonsen. Verkar också som ni säger att det är många välskötta bilar på BMWPower och givetvis ska man begära mer för en välskött bil! Om man jämför priser i BMWpower med andra annonsplatser kan man finna att priserna är ganska höga, men det finns en hel del som är ganska billiga också. För att sammanfatta min åsikt tror jag att priserna är ungefär desamma, kanske lite högre men det kan ju som sagt vara befogat.

//Daniel
Till SL
BLocket är inte gratis längre att annonsera bilar på.
Detta har gjort att annonserna har minskat men priserna är mer realistiksa. Tidigar har folk annonserat ut samma bil x antal gånger och hela tiden sänkt priset. Nu är det inte många som vill betalla för flera annonser och sätter då ut ett realistisk pris.

Jag förstår att folk blir förbannad för deras bilar blir nervärderade. Har man en BMW i mer ett några månader så har du oftast en rejäl värdeminskning. Denna blir ännu värre om du köpt bilen hos tex en bilhandlare och sedan ska du sälja den på den privata marknaden. Sedan är det omöjligt att värdera en bil över internet. Skicket betyder mer än mil och årsmodell. Ni som får era bilar värderade får den oftast av okunnigt folk som finkammar annonserna efter de billigaste bilarna. Har de sett en 325 -92 för 50000:-. Då anser de att det är omöjligt att få några mer kronor för en sådan bil. Har man varot och kollar på lite bilar så lär man sig snabbt att det är inga problem att lägga ner 20-30000 kronor på reparationer på på de billigaste bilarna. Oftaste är de obesiktade importer som hämtats för kaffepengar i diverse bilmarknader i Tyskland.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
En BMW kostar för det mesta mer än andra bilar att köpa ny vilket gör att begagnatpriset bör ligga högre än medelbilen. De flesta överpriserna tycker jag är på importerade bilar. En bil som säljs till kraftigt underpris är det nog oftast nåt skumt med.

Jag personligen betalar gärna mer för en fin svensksåld BMW som är fullservad än en dito importbil.

Hörde i dagarna om en kille som hade köpt sin BMW i Tyskland, efter 2 veckor var bilen borta (stulen).
Säljaren i Tyskland får adress och personuppgifter på köparen, behåller en extra nyckel och skickar nån till Sverige för att hämta hem den. Bilhandlaren i Tyskland kan därmed sälja bilen igen....
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Beamer: och givetvis kollar du inte nyckelintyg. Detta kan minst lika gärna hända i Sverige! Eller åker du hellre från München än Säffle för att hämta en bil?
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Stente: Antar att du åker import..
Acke
En bil kan bli stulen oavsett om den är köpt i Sverige eller något annat land. Det går väl att behålla nycklar om man säljer en bil oavsett var man bor (om man vill det)!!??

En import behöver varken vara bättre än sämre än en svenksåld.

Det gäller att vara uppmärksam på en massa saker oavsett om man köper hus eller bil eller något annat.

Generellt sett tror jag dock att tyskar inte är lika "dumsnåla" som vi svenskar utan köper riktiga reservdelatr/tillbehör till sina bilar och kanske tom är med pedantiska än vad vi är och sköter om sina bilar bättre vilket gör att dessa bilar inte är ett dugg sämre än de svensksålda.

TILL SLUT -ALLA BMW ÄR FRÅN TYSKLAND

528I E39 Touring 1998
Välvårdat kostar mer
Likvid
Hmmm.... och tyskarna kör mellan 1000-1500 mil per månad är inte ovanligt.

Jag personligen skulle inte betala en spänn för en importerad BMW, flesta är skruvade och hårt körda mellan Nord och Syd Tyskland, då spelar det ingen roll tyskarna köper bättre reservdelar till sina bilar.

Som en BMW handlare sa "Importerade BMW är döda att sälja vidare på marknaden, ingen handlare vill ha med dom att göra"

Många tycker kanske dom gjort en bra hacka importera en bil från Tyskland, men vad problemen med både bedrägerier, försäkringar, sälja bilen vidare så är det helt enkelt inte värt det.

Därför borde dom flesta bilarna på BMW börsen vara betydligt billigare, för en importerad är INTE samma sak som sv-såld.

Likvid
Stente:

Flesta import bilar är bedrägerier.

Det är bara kolla flesta försäkringsbolag i Sverige, de har listor på alla.

Därför många får svaret från f-bolaget "Denna bil försäkrar vi inte"

En sv-såld bil är "ren"

Dvs en sv-såld bil=tryggt köp
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.