|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en BMW 130i från 2006 (E87). Den har stått avställd i vinter, har startat den 2-3 ggr utan problem, i slutet började batteriet bli segt och den ville inte starta. Nu lyser ELV-lampan för rattlåset. Jag har INPA och Toolset32 från bmcables från när jag hade en e46:a. Har testat att köra jobben som ska nollställa räknaren men det vill sig inte ändå. Har även testat att gå in i DIS och resetta hela CAS:en och då kommer det upp ett A119-fel som har med ström till elv-modulen att göra. Har verifierat att relät klickar som det ska när man ger det ström. Batteriet i bagagen är nu fulladdat. Det blir bli ont om tid nu, behöver verkligen få hjälp med detta. Ska köra ner bilen till Halmstad 7/4 för att få en diff monterad. Någon som har något tips vi kan göra för att få igång den? | |
|
Har du testat med ett friskt batteri? Ditt batteri kan ju vara fulladdat men dåligt. Dålig jordpunkt eller dålig kontakt batteri kabelskor? Testa lossa minuspolen 10 minuter. Antar att den inte drar runt på startmotorn? Om den gör det så mät spänningen när den drar runt, du ska ha minst 10,0 V |
|
|
Annars kolla kanske vevaxelgivare eller kamaxelgivare? Testat med båda nycklarna? |
|
|
att det är någon av givarna för kamaxeln eller så är inte relevant då det är rattlåset som förhindrar bilen att starta. Ang batteriet, ska det spela nån roll om laddaren är inkopplad samtidigt ? |
|
|
Hur menar du med att det är rattlåset som hindrar att bilen startar? Menar du elektroniska stöldspärren? EWS? Har du lossat minuspolen 10 min? Testat med ett friskt batteri? Batteriladdaren lär inte spela någon roll. |
|
|
Tack för svaren å frågorna hittills. richo: Det elektroniska rattlåset på många modeller efter 2005 (även kanske tidigare) kallas ELV (tror det är tyska förkortningen). I mitt fall visas en röd symbol med en ratt och ett hänglås och bilen vill därför inte starta. Det beror på att något har skapat felkoder till den grad att räknaren för ELV-felen nått taget och då måste den räknaren nollas, men i mitt fall hjälper det inte. Å ja, testat lossa minus-polen i 30 mins. Samma sak med båda nycklarna. Det vi inte provat är nytt batteri. Dock provade vi att ha startkablar inkopplade så den hade ca 14v och därmed kräm nog men det gick ändå inte. Kommer nog behöva byta batteri och då även "initiera" det nya batteriet, men ska se vad schmeidemann säger på måndag. |
|
|
Om countern slagit i taket så ska den ju gå att nolla med Tool32. Sen om du har ett annat fel som tänder den röda lampan så är det ju en annan sak. Får duk "OK" när du kör kommandot i Tool32? Ser du att countern blir nollad? Sen när du har röd rattsymbol är det tveksamt om du kommer åt att kommunicera med bilen så du kan registrera ett nytt batteri. Men jag tror inte att det kommer hjälpa. De jag hjälpt med ELV problem har precis som du haft dåligt batteri som tillslut gett röd rattsymbol. Där har ett nytt batteri monterats och sen nollning av counter. Därefter registrering av nytt batteri. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
@olaO: Ja, får OK i tool32. Aha, så du menar att ett kasst batteri faktiskt kan göra detta? Det skulle kunna förklaras av att det uppstod först när batteriet blev tomt. Vi testade att försöka registrera ett nytt batteri men den klagade på något, kanske för att batteriet är gammalt? Hur har du gjort exakt när du registrerat det nya batteriet? |
|
|
Röd rattsymbol beror på kasst batteri. Countern får fnatt. I sällsynta fall är det själva styrkolonnen som felar men i ditt fall att det kom i samband med dränerat batteri så är sannolikheten för ett "riktigt" fel låg. Men du borde kunna nolla det ändå tycker jag om du hade startkablar kopplade från annan bil. Men batteribyte är ju ändå ett måste för dig så det är steg 1. Registrera gör du genom att gå in på din motor och sen F5 Status och IBS, sen ser du. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Ah, tack för info! Ja, håller med, att det inte skulle ha med batteriet känns långsökt med tanke på att det fungerade fint 2 ggr i vinter (att starta) men sen nu när batteriet var dött så uppstod detta. Jag ska se vad jag har för batteri å köpa nytt helt enkelt, innan jag bärgar nånstans :) Läst förresten, i en annan tråd, att om man inte har IBS, behöver man inte regga om batteriet. Jag har inga dosor eller liknande vid jord-kabeln på batteriet, bara på själva batteriet å ihop med pluspolen, det innebär att jag inte har ibs om jag förstått det rätt... Nu är bara frågan vilket. Ser att mekonomen har ett agm-batteri från Exide för närmare 3k, sen har schmeidemann även ett från varta för 2500, kanske borde satsa på vartat där.. Några andra tips om bra batteri? =) |
|
|
Satte i ett Exide i min 130. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Angående IBS, prova att registrera det, får du error på det så har du inte IBS. Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
OlaO, jag testade det igår, fick "Error_ECU_CONDITIONS_NOT_CORRECT_OR_REQUEST_SEQUENCE_ERROR". Kan det fortfarande vara batteriet även om man inte har ibs? |
|
|
Kommer du åt några enheter nu när du har röd rattsymbol? Får för mig att man inte får det, men jag kan ha fel. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
| Vad menar du med ”komma åt enheter”? | |
|
Ja om du kan gå in på andra styrenheter med inpa, typ airbag, klima, eller liknande. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Ola: Ärligt talat så vet jag inte hur jag gör det. Vet ju hur man får fram status å liknande från elv å lite sånt, men inte det andra. Fick den iaf bärgad till Schmeidemanns idag då nytt batteri inte hjälpte. |
|
|
Ok, typ öppna inpa välja din bilmodell, gå in på karosserie och sen välja något och kolla om du får kontakt. Kolla här: Länk Har du försökt nolla ELV countern efter batteribytet? Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Ah, du menar så, ja, brukar välja CAS där (Car Access System) å där gör jag nollställning av lite fel å sånt om jag inte gör det i DIS. Ja, det testade jag också, nollställa i tools32-programmet. Dock märker jag direkt att när jag kör en CAS-reset i DIS så kommer det fram ett felmeddelande direkt om "A119 - power electric steering lock". Misstänker att min version av inpa å de andra programmen kanske är lite för gammal eller något. |
|
|
Ok, ELV counter måste dock nollas med Tool32. Just den funktionen tycker jag inte borde vara beroende på version av programmen om det inte är en gammal 32-bits version. Mvh Ola Mina bilar: Länk Min webshop: Länk |
|
|
Mjo, precis, å det gör ingen som helst skillnad när jag kör de där steuerenernerne-raderna eller vad de nu heter. Allt som sker är att resultatet blir "okay" och det gått "fehlfreit" eller vad det nu står, vet dock inte hur man kollar själva countern för status-skärmen i npa säger inget direkt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.