|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag funderar på att ta bort swirlflaps på n57. Men jag undrar om man måste göra nåt efter man tagit bort och pluggat eller är det bara tuta och köra som vanligt? Är det bra att ta bort den? har läst att den kan gå sönder och skada motorn? mvh Adam | |
| Din motor har inga swirl flaps | |
|
Jaså? okej, så det är alltså m57 som har det eller? Mvh Adam |
|
| x30d har, x25d har inte. Det skiljer trots att det är "samma" motor. | |
| @Löwet: Var hittar du denna infon ? | |
| "Allmänt känt" men du kan ju kolla här. Ett par killar som lyft av insuget och faktiskt kollat Länk Länk | |
|
De du länkar till handlar väl om M57 ? Vad TS undrade om var väl skillnaden mellan 325d vs 330d i N57 utförande? |
|
| Jag tittade i Realoem med svensk årsmodell 2010 som produktionsår 2009. Nu skriver ju TS n57 vilket ju är en smula dumt att inte läsa... Tittar man på n57 kit för swirl flap delete så är 325d med. Darkside Developments vet ju vad de håller på med Länk | |
|
...borde det inte framgå av realoem.com kopplat mot chassinummer!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har kikat i realoem och ser att det inte står något om swirlflaps på min N57. Men det är svårt att se bilden på insuggrenrör för jag vill titta i hålet om det sitter något där. Om det inte skulle finnas swirlflapsen i min så kan jag vara lugn. ;) Mvh Adam |
|
|
Är den jag kikade på om det fanns nåt. Länk |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Men vad tusan gör reglerenheten där på insuget (detalj #3 i sprängskissen nedan) om det inte är flärpar inne i insuget? Länk Så vad kan se så (genom att bara snabbt flukta i ETK) har både 325d N57 och 330d N57 flärpar. Nu är dieselmotorer inget jag intresserar mig för, så min kunskap om dessa är i princip obefintlig, så jag kan ha missat eller missförstått dessa flärpar och hur de fungerar. |
| I den engelska översättningen av sidan ovan (byt i dropdownen) står det "flap-control" om insuget. Kombinerat med att satsen från Darkside Developments är angiven till 325d e90 n57 så lutar det åt att jag hade fel i början och det bara är sant för m57. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Aha, ok - brukar själv köra den engelska (ibland tyska) då jag tycker dess benämningar är bättre (men här var jag lite lat och bara "återanvände" länken). Jag dubbelkollade även i lite litteratur om N57 och verkar som sagt det är flärpar på båda. Men sånt där kan vara lite lurigt. Exempelvis kan vissa saker (främst kring insug och avgas) skilja sig beroende på om motorn har olika avgaskrav, för N57 tex Euro5 eller Euro6 (fast det brukar i regel synas även i ETK). Men ETK har ibland haft fel också. Fast har man den där "flap control" på sidan av sitt insug borde man rimligtvis kunna känna sig ganska säker på att det sitter flärpar där i sitt insug. |
|
Tack för svar. Ja, det var vad jag misstänkte att det satt nåt flärp pga #3. Men ville bara kolla med nån som är kunnig på N57 motorer här. :) Har dessutom köpt flaps delete för ett tag sen och googlat runt om hur man tar bort såna och det verka inte vara svårt om man är händigt med bilar. :) Behöver man inte göra något efter man tagit bort? alltså koda bort eller liknande? Mvh Adam |
|
| Skillnad 325d vs 330d i N57 utförande ? Endast mjukvara ? | |
|
Jag skulle tro att det är mer som skiljer än bra ren mjukvara, annars skulle nog många köpa 325 och en eftermarknadsuppgradering från tredje part. Har inte detta avhandlats här på forumet förr, eller var det för bensinare. Kanske laddluftkylare skiljer t ex? /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Från 2010 dvs N57 och 204hk brukar trimfirmorna lämna samma effekt/vrid på ett program som för 330d 245hk. Det brukar också pratas om att autlådan i 325d (6HP21 max450nm) inte tål dessa 600+ nm så bra. Även jag har hört och läst att 204hk N57 inte skall ha swirlflaps, men har inget att backa upp det med. Internet har haft fel förr, speciellt när man ska komma ihåg vad man läst tidigare:) |
|
|
Min sitter det ga6hp26z vad jag vet så tål dom 600+ nm? har steg 3 xhp flash i lådan och steg 1 i motorn. Jag tänkte någon helg att demontera insuget och kolla om det sitter flaps där så tar jag bort dessa och plugga dit hålen som armen sitter. Mvh Adam |
|
|
Verkar vara lite olika med lådorna kommer jag ihåg nu när du säger det. Det sägs finnas båda varianterna. Detta enligt samma internet som ovan dvs viss ryktesvarning. Har inte kikat under min 330d ännu, men skall sitta ga6hp26z i den enligt Realoem. Vissa menar att den (z-varianten) är samma som 6hp28. Har man 6hp26 ska det vara max 600nm, 6hp28 är max 700nm. Sen finns det ju alltid viss marginal. Chippad 325/330d bör vara lugnt på en 6hp26 iaf. Jag undersökte detta med lådor när jag köpte min 330d, men blev aldrig helt klok på det. |
|
| @Addez89: Hur gick det med swirlflaps delete? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.