|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Det stämmer att vi vet alldeles för lite. Det jag skrev är i det här fallet intressant endast OM det skulle bero på frusen vv. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Den enda gången oljan cirkulerar och teoretiskt skulle kunna trycka ut genom cylindrarna är om bilen är igång. Är bilen igång och olja pressas in och förbränns i cylindrarna eller i avgassystemet skulle det bolma nå så in i helvete, det går inte att missa. Låt oss säga att VV skulle ha frusit under natten och det senare skulle ha pressats in olja i cylindrarna, men då borde bilen ha startat iallafall. Sån enorm mängd olja borde inte gå via VV utan istället sippra ner via bröstkåpan. Edit: Var tvungen att kolla hur VV ser ut på B58. Mycket av VV är integrerad i ventilkåpan, sen finns det 2 slangar som går till insuget. Den övre är isolerad och den undre kommer direkt från tråget upp till insuget, båda slangarna sitter dessutom ganska nära turbo/grenrör (på samma sida iallafall). Om ni vill läsa lite: Länk |
| Guldläge att uppgradera till Länk :) | |
|
Har inget nytt att tillföra från verkstad,däremot är det så att jag kört den kortare sträckor i vinter då jag haft den tof arbetet,ca 1,5 mil. Så vevhusvent var min första tanke ja. |
|
| Jo mycket pekar mot igensatt/frusen VV som lett till att den sugit upp olja från vevhuset och så har det tagit stopp när oljan nått cylindrar. Bara hoppas för gudarna att du inte fått krokiga vevstakar pga vätskeslag. Jag misstänker att turbon mår rätt bra i sammanhanget och fått Skulden oförtjänt. Följer tråden och hoppas på att det löser sig på bästa möjliga sätt. | |
|
Hej Hur har det gått? |
|
|
Fick bilen åter idag, var vevhusventilationen som flera här trodde. Nu har bilen kommit hem och går som vanligt. |
|
| Härligt att det löste sig | |
| Vad bytte dom för delar? | |
|
Ja,nu är bilen i sitt gamla jag,peppar peppar. Ventilkåpa där vevhusvent sitter,slangar stift och vanosaktuatorerna där det var ett oljeläckage. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Så hade den dragit i sig olja p.g.a. frusen vevhusventilation eller för att vanosen hade läckt olja? Anledningen till att jag tvivlade på frusen VV är för att den till stora delar är integrerad i ventilkåpan och där blir det inte tillräckligt kallt för att det ska frysa. Har däremot läst att det ska vara problem med nån ventil i ventilkåpan som kan orsaka oljeläckage när den slutar fungera som den ska och då måste hela ventilkåpan bytas för ventilen finns inte som lös reservdel. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.