AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.580

Bmw 340, turbohaveri

Sida 1 av 3
Som rubrik säger,i torsdagskväll gick bilen som vanligt tills jag parkerade hos kompis. Då jag skulle åka hem gick inte startmotorn runt,klickade bara. Provade starthjälp men icke. Syntes inget i motorrum heller. Bärgade bilen till bmw i mölndal på fredagen. Idag återkom de,först att det var motorhaveri,efter ytterligare koll att det var olja i cylindrar och att turbo,oljeslangar och stift behöver bytas. Är en 2017 års modell,gått 15000 mil drygt. Är det fler som haft problem med turbon? Det kostar ju inte gratis detta. De verkade inte heller helt säkra på att detta är hela felet. Känns ju sådär att börja en rätt så kostsam operation utan att vara säker på felet.

Hej, b58 ska väl vara relativt skottsäker. Har du trimmat den?
Nej. Original

För egen del har jag noll koll. Men dessvärre gäller det också en del verkstäder. Trots att en ÅF-verkstad borde ha varit den som "vet allt".

Jobbigt att släpa bilen till någon annan, men här kunde nog en "second opinion" vara på sin plats.

Göteborgs Bilservice i Partille har gott renommé.

/Lennart
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hur har den servats? Long life intervall i kombination med hård körning kanske är orsaken. Gissar även att turbon kan gå sönder till följd av att en annan komponent gått sönder och små delar (skit) kommit in i turbon.

Ska bli intressant att höra hur de går. Ska du behålla bilen länge e de väll bara pynta in lagningen. Då vet du att du har nya fräscha delar iaf. xO
Behålla ja,jo vet att det kan vara bäst att få en annan bedömning. Bilen är dessvärre inte flyttbar utan biltransport. Dessutom automat. Laga den ska jag på något sätt.

I mina öron låter det konstigt att den gick från ”felfritt” till motorhaveri i parkerat läge? Med dessa fel borde den väl gått därefter innan du parkerade den?
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag håller med NGV11.
Verkar som att det kanske är kylan som ställt till med något om bilen endast klickar när du försökte starta den efter att den stått ett tag.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Låter mer som att startmotorn gått sönder. Finns det tillräckligt med ström i batteriet men startmotorn inte går runt borde man felsöka den först. Hur verkstaden har hoppat över detta och hittat olja i en cylinder är verkligen konstigt. Även om turbon skulle ha gått skulle bilen starta.
BMW i Mölndal verkar stå för noggrannhet, trygghet och kunnande;)

Att systematiskt felsöka är tydligen deras ledstjärna.

EB
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är inte frusen vevhusventilation – då orkar inte startmotorn dra runt?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
15K mil på en -17 borde inte innebära mycket kortkörningar och igensatt/frusen vevhusventilation som följd.

Har du start-stopp aktiv på din bil? Har startmotorn någonsin blivit bytt sedan bilen var ny? 15K mil med aktiv start-stopp sätter sina spår på en startmotor.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nej det är skumt, men om det är startmotorn så är frågan varför det är olja i cylindrarna och hur mycket.

Startmotor,vevhusventilation var det jag trodde. I vinter har det blivit korta körningar. Har inte fått återkoppling ännu. Har själv haft bilen i knappt två år.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vevhusventilation är ingen omöjlighet, men det är osannolikt. Med igensatt vevhusventilation borde bilen starta, men den kanske skulle vara ansträngd och trycka ut olja förbi ventilkåpspackningen. Skulle kunna förklara olja på tändstiften/i cylindrarna, men bilen borde inte ha gått bra för att sedan inte gå att starta över en natt.

Den stora frågan är, varför har de inspekterat cylindrarna? Låter som ett bra sätt att tjäna mycket pengar på ett fel som inte existerar. Vad är det som säger att det ens finns olja i cylindrarna? Verkstadens ord?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det blir en ispropp i VV-systemet kan det teoretiskt tryckas in olja i cylindrarna via insuget och då kan du få en "hydrolock".

Men om så är fallet borde man kunna suga ur oljan ur cylindrarna och tina upp isproppen inomhus och sedan provstarta motorn.

Hur kallt var det under natten innan problemet uppstod?

Hur länge sedan var det du bytte oljan?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Håller med Westersund här. Inte speciellt troligt att det är något med VV.
Sätts den igen går de inte ifrån att bilen går precis som vanligt, till att den inte ens vill dra runt startmotorn. Bilen "kväver" sig själv mer om man nu ska försöka beskriva det.

Det första en verkstad gör, eller borde göra är ju att koppla upp bilen för att kolla felkoder. Vore ju intressant och veta vad dom fått upp där.

Får du svar om att verkstaden vill göra nåt större/dyrare ingrepp kan det vara värt att betala för felsökningen, och sen ta den till en annan verkstad.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det händer tyvärr att även bättre verkstäder "plötsligt" kommer med förslag till reparation som är helt uppåt väggarna och inte stämmer överens med de verkliga felen. Det har jag råkat ut för själv och andra jag känner också. I ditt ställe hade jag låtit någon annan verkstad eller kunnig person felsöka bilen, utan att tala om vilken diagnos bmw/bilia kommit fram till.
bl
2.294
blixten
325i -88
De gånger jag haft lite mer svårdiagnostiserade fel, har den auktoriserade verkstaden nästan alla gånger ansett att man skall börja byta delar och börja med den dyraste delen. Man får vara på sin vakt om man inte vill bli av med sina pengar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det självklara rådet är att kolla med en privat fristående verkstad med gott renommé.

Det behövs en mekaniker, en människa av kött och blod, som har både intresse, kompetens och erfarenhet när det gäller förbränningsmotorer.
Om han är "auktoriserad" och/eller om han har gått igenom BMW:s utbildningsprogram, om han är skicklig gällande det allra enklaste som att läsa felkoder, är i princip helt ointressant i det här fallet (som i de flesta fall).

Jag har hittills aldrig erfarit att någon s k auktoriserad originalverkstad skulle generellt vara bättre än en mindre privat enskild verkstad med en (eller flera) omvittnat skickliga mekaniker.

(Däremot har jag flera exempel på originalverkstäder som har gjort tydligt sämre ifrån sig...)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
En BMW, och nästan vilken bil som helst, av årsmodell -17 havererar inte efter 15 000 mil. Det är nog extremt ovanligt.
Om det händer så beror det sannolikt på en plötsligt oförutsedd händelse, alltså troligen någon yttre orsak.

Jag känner inte till ett enda fall och jag känner ändå till väldigt många BMW-ägare.
I min familj har vi nu 5 st BMW och vi har alltid haft minst någon BMW sedan 1977, alltså under 43 års tid.
Vi har aldrig någon enda gång råkat ut för ett enda motorhaveri.

Om det är ett haveri så måste det finnas en ganska tydlig orsak som har en mycket ovanlig förklaring, sannolikt då någon yttre påverkan eller något liknande.

Vi har väl fått lära oss att i minst 90% av fallen så brukar det i så fall bero på den mänskliga faktorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.