AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.582

Bmw 340, turbohaveri

Sida 2 av 3
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag är nyfiken på vad det finns för bevis att turbon behöver bytas? Sen, vilken mängd olja i cylindrarna talar vi om? Och när motorn försökte startas, gick den runt lite grann, eller stod den helt still? Helt still så blickar jag mot startmotorn, men gick den runt lite grann så kan en större mängd olja i en eller flera cylindrar som är inkompressibel stoppat rotationen. Om så är fallet så är frågan om det blivit följdskador. Men vart kom oljan ifrån? Min första tanke är frusen VV som andra också varit inne på. Fanns det olja även i inloppsröret efter kompressorn? Nej, riktig undersökning och gå till botten med detta innan någon sätter igång och byter delar på chans är att rekommendera.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om en bil går alldeles utmärkt ena dagen till att inte ens starta efter en natt börjar man med det självklara/mest logiska först.

Tillräckligt med ström i batteriet? Om ja, finns det tillräckligt med drivmedel? Om ja, är säkringarna hela? Om ja...

I det här fallet klickar solenoiden i startmotorn men den verkar inte dra runt. Antingen är något fel på just startmotorn eller så är det något elektriskt fel, rent logiskt.

Att från den här informationen extrapolera att cylindrarna måste undersökas är som att gå till tandläkaren för att du har ont i en tand till att hamna hos onkologen för att leta efter cancer i ändtarmen.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hydrolock, teoretiskt möjligt... Men inte p.g.a. olja, det skulle vara en trasig topplockspackning och kylarvatten som skulle orsaka det i så fall. Men nu pratar vi foliehattsnivå här.
Många bra synpunkter,har fortfarande inte fått återkoppling. Olja saknades i tråget tydligen,fanns olja i cylindrarna ,en eller flera,vet ej. Olja byttes för ung 1,5 år sedan. Ja ,om den gick som vanligt är ju givetvis en fråga,det är vinterväglag nu och använder därmed inte all effekt,så det kan ju givetvis ha smugit sig på. Inget jag märkte dock.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Olja saknades i tråget alltså. Var det en enorm pöl med olja under bilen? Varnade den för låg oljenivå innan du stängde av den? Är det nej på båda frågorna kan det omöjligt vara för lite olja i tråget. Hade det varit fel på oljenivågivaren skulle den ha varnat att den inte fungerar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ingen olja i tråget..?
Som sagt, det måste finnas en ganska tydlig orsak som har en ovanlig förklaring, sannolikt då någon yttre påverkan eller något liknande.

Först skulle jag som alltid misstänka den mänskliga faktorn, i en eller annan form.
Reagerade också på det där med "saknades olja i tråget". Fast menas det därmed verkligen "saknades helt?". Som TS beskriver det, och som det faller sig lätt att förstå det som, att tråget var tomt, kanske bara betyder "låg nivå"? (Eftersom "saknas" ju skulle kunna betyda att det visserligen finns olja, men mindre än normalt eller "under strecket").

Så verkstaden kan tänkas ha sett olja på fel ställen och tänkt "finns det någon olja kvar i tråget, tro?"

Och sen att därifrån komma fram till att turbon är trasig?

"Underliga äro Herrans vägar", så jag skall inte förhasta mig. Men en "second opinion" verkar helt klart motiverad.

Att bärga bilen till t ex Partille, kan inte nämnvärt påverka totalkostnaden, ens om Mölndal skulle ha fixat rätt diagnos.

/Lennart
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
1,5 år sedan service? Den har ju gått nästan 4000 mil/år. eller är mesta milen i början?
Ja, 1,5 år, det kan man ju också ha synpunkter på... Det glömde jag!

/Lennart
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Kan tipsa om en verkstad som ligger nära auktoriserade BMW i Mölndal. Bo Jimmy Bilservice i Mölndal. De är mkt kompetenta gällande BMW och har gott renommé.
Inte tomt på olja,ingen varning,används inte som endabil.

bl
2.294
blixten
325i -88
Man får vara på sin vakt hos Bo Jimmy bilverkstad också, liksom alla bilverkstäder...Har man inte lite koll själv hur saker fungerar, så är det lätt hänt att det skall bytas delar som inte har med saken att göra. Men för att få en second opinion funkar de ju.
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej, det hela låter märkligt. Kontakta Joakim på Göteborgs Bilservice i Partille. Han är väldigt duktig och kompetent

Mvh Håkan
Jag hade samma symptom på min 330Ci, dock E46. Då berodde felet på frusen vevhusventilation trots att bilen hade winter climate package. Bilen stannde plötsligt utan förvarning och vid inspektion på verkstad konstaterade man att olja saknades i oljetråg och all olja hade pressats ut i cylindrarna, katalysatorn mm. Vid bärgning kollade jag om det fanns olja under bilen men hittade inget
bl
2.294
blixten
325i -88
befa, vad gjordes med din bil för att få den körduglig igen?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, det låter ju i så fall möjligt? Om symptom och händelseförlopp är så pass jämförbara? De flesta fel brukar ju vara kända fel som fler råkat ut för.

Men själv har jag ingen erfarenhet av frusen vevhusventilation (peppar, peppar...), trots 43 års erfarenhet av BMW i Norrland med rätt många olika bilar och modeller.
Undrar om vi bara har haft en sådan ofantlig tur i familjen eller vad det beror på? Har jag och vi rutiner och handhavande som så drastiskt har minskat risken för oss? Jag tänker då lite mot bakgrund att det oftast är mänskliga faktorn som på ett eller annat sätt rår för de flesta fel?

Det har ändå passerat mer än 40 vintrar, med alla dess förekommande väder.
Mitt eget köldrekord när jag startat en BMW var -43 med en 323 -80 och det kallaste jag kört var -47 (minns inte med vilken bil). Varje vinter har jag ju någon gång kört i åtminstone -25 eller kallare.
Under årens lopp har ingen i familjen råkat ut för akut driftproblem med någon BMW pga av kyla.

Förlåt kuriosa, men jag har alltid blivit lite förvånad när jag läst om alla dessa fall med frusen vevhusventilation, trodde det var passerat och bara gällde äldre modeller. Mest förvånad då över vilken tur jag själv har haft.
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är väl så att med alltför glesa oljebyten, parat med korta körningar där motor och olja inte hinner bli så varm att fukt ångar/kokar bort, så fryser vissa delar i motorn när det blir kallt.
@blixten - Jag kommer exakt inte ihåg vad som gjordes men topplocket togs bort och man tvättade motorn. Katalysator mm byttes. Jag hade tur att inget värre hände.

Om man kör motorn "snäll" under vintertid så samlas det en hel del kondensvatten och det var det som var problemet i mitt fall. Så fick rådet att minst 1gång i veckan köra bilen "ordentlig" för att få bort fukt och kondensvatten i motorn.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Under årens lopp har vi haft flera BMW som andrabil med typisk småkörning och också s k damkörning men trots detta aldrig någon frusen vv.
De som känner mig väntar redan på ordet "termostat".
Förklaringen till att vi har klarat alla bilar under alla vintrar är förmodligen att vi vet att det är ytterst viktig se till att allt fungerar och att motorn snabbt kommer upp i drifttemperatur, och t ex att aldrig stänga av motorn innan den kommit upp i temp.
Punkt 1A är då att se till att man alltid har fräscha termostater
och sedan att vid behov, särskilt vid småkörning, skärma av grillen när det är kallt.

Jag brukar få viss kritik för dessa synpunkter men om det nu är och har varit ett rätt så vanligt problem med frusen vv så känns det ju inte så sannolikt att det bara skulle vara tur som gjort att vi har klarat oss i 40 år?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Men det är en viss skillnad på klimat i Norrland och Göteborg. Det är generellt en påtaglig skillnad i temperatur och luftfuktighet.

Det, samt hur bilen används, har givetvis stor betydelse.

Det ställs för övrigt en massa diagnoser från folk som aldrig ens vart i närheten av bilen i fråga. Och, nej, säger inte att verkstaden som felsökt nödvändigtvis ställt rätt diagnos, det har vi ingen aning om. Intressant att man menar att verkstaden har fel, men samtidigt själv ställer diagnos genom en knapphändig beskrivning.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.