|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man nu bortser ifrån ev problem, så är väl annars dom gamla 4-cyl bensinmotorerna det absolut tråkigaste val man kan göra? Trist karaktär och dålig effekt vilket gör att dom i många körsätt drar mer än dom borde göra. Ända fördelen är väl att dom ofta är billigare i inköp pga låg efterfrågan. Om du nu ska pendla så pass mycket, varför har du snöat in helt på just bensin? En diesel är bättre på alla sätt för det syftet. Förutom ljudet då. |
|
|
Börjar ställa dieseldörren på glänt... |
|
|
Crille82: Du jämför äpplen och bananer. Hur rolig är en 318? Tro fasen att en 325/330 är roligare än en 118. |
|
|
Äpplen och bananer? Jag jämför vad man får för 50-60´ som är roligt och bra, det var det frågan gällde. En bra/kul bilmodell är inte kul och bra om motorn är trist och dessutom opålitlig. MVH Christofer |
|
|
Vet inte om du bör öppna dieseldörren alltför mycket. De fyrcylindriga dieslarna har också haft en hel del kamkedjestrul, det är väl först från årsmodell -12 det blev bättre. |
|
| Jag hade köpt en sån här: Länk Väldigt driftssäker motor och dessutom trevlig. Helt annan sak än dieselfyrorna. | |
|
24xxxmil? Då är det väl skroten efter nästa ägare? Vem köper en bil som gått 30xxx + mil? Eller är det tänket fel? Känner mig själv, lär vilja byta ponny efter 3-4 år. |
|
|
Tom 25.500 mil men oberoende så är det en driftsäker motor. Går lätt 35-40.000 mil med bra service och skötsel. |
|
|
strafe0000: Tror du har överskattat vad du får för 50-60´. Lite det som syftades tidigare i tråden. En fräsch BMW är ju aldrig värdelös om några år. Tycker du 8-9´ per år är mycket värdeminskning? Min kollega har en 120 iM -07 som gått 18000 mil, en gammal bil i den prisklassen du efterfrågar. Senaste året har det bytts kamkedja med tillbehör, renoverat en insprutare samt ett trasigt AC-rör som är är krångligt och kostsamt att byta, kostnad 35-40´. Kul att lägga det på en 50-60000-kronorsbil. Samtidigt måste det ju fixas, annars är ju bilen värdelös. MVH Christofer |
|
|
crille82: Jag är ute efter en pendlarbil i den prisklassen jag nämnt som är hyfsat pålitlig, bränslesnål och gärna lättmekad. Börjar inse att körkänslan bmw erbjuder kanske får göras avkall på. Det är ju trots allt en pendlarbil jag söker i första hand, nöjeskärran är det ju lättare/roligare att tömma plånboken i. Hoppades på tips om en modell som kunde ge, om inte det bästa, så kanske en gnutta, av båda världar... mvh |
|
|
Miltal är inte linjärt mot reparationskostnader. Det kan mycket väl kosta mer 10.000mil >20.000 mil än 20.000mil >30.000 mil. Sexan går sönder mindre än fyran, nästan oavsett miltal (inom rimliga gränser förstås) |
|
|
Löwet: SANT |
|
|
En E90/E91 325/330 uppfyller de önskemål du efterfrågar. Sen är aldrig en gammal bil problemfri i längden, men de är ju inte särskilt svåra att skruva med och det finns gott om billiga delar att få tag i. MVH Christofer |
|
|
crille82:ska ge dem en chans och researcha. Sedan-varianten är klart snyggast i min smak. Tack |
|
|
Erfarenheter av 320i från 2008? N43 motorn. Finns en fin på blocket. Länk |
|
| N43 har ofta problem med slapp kamkedja. | |
|
Det dräller ju av 6-cylindriga E90 i den prisklassen, så varför leta efter en 4-cylindrig? Snygga hjul kan man komplettera med i efterhand. MVH Christofer |
|
|
Du frågade om sexor med ”lågtrycksinsprutning”. Jag misstänker han menar bensinsexorna som gällde fram till 2008/2009 innan faceliften när direktinsprutning kom. Dvs 325i och 330i 2005-2008. Gäller det långpendling är dessa bensinsexorna ganska snåla. Går att köra en bra bit under litern på långfärd, runt 0,8 bör vara lätt. |
|
|
Kan instämma gällande förbrukning då jag tror att det är samma som i min 125i cab (manuell). Viktmässigt bör den väl vara som en 3:a? Ligger utan problem på 0,8 blandad körning. Mvh Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.