|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Börjat titta på begagnad etron, främst 50-modellen då denna fallit ganska bra i pris. Kan man få ta del av era erfarenheter (även för 55) nu när det gått en tid?! Löwet, du tycks ha varit nöjd, gäller det fortfarande nu när du kört annat märke en tid? Hur långt kom du dels i "normala fall" dels under mer extrema situationer (vinter, motorväg 120+ km/h), det är främst räckvidden som är problemet har jag förstått? Är det något särskilt man bör se upp med eller vara medveten om? |
|
|
Bilen som sådan är helt fantastisk men Etron 50 är en utmaning vintertid. Jag åker ofta Sthlm-Norrköping, dvs 18 mil lite drygt och vintertid kom man med rätt lite reserv kvar. Tror jag hade 22 mil räckvidd vintertid. Det som kompenserar är att den har en otroligt effektiv laddkurva, det är full fart nästan upp till 80%. På ”min tid” var inte Teslas nätverk öppet så det var en del krångel att hitta laddare men idag är det ju bara att åka in i en Tesla station och ladda 10 minuter så kommer man alltid fram. Själva bilen saknar jag mycket, energieffektiviteten och att man alltid behövde fundera över laddning, saknar jag inte. Idag när jag har 50 mil räckvidd så funderar man inte ens över laddning. Man laddar när man sover och i princip aldrig annars. Så kunde man inte åka E-tron 50. Man åkte ”mellan laddare” på nåt sätt. 55an ger dig de där extra 10 milen som bilen verkligen förtjänar, jag har inte koll på exakt hur stor prisskillnaden är men den är värd en del absolut. |
|
|
Instämmer med Löwet om 50 modellen. Jag hade 55-an ett år och den låg väl på runt 28-29 mil vintertid eller strax under. Efter sex månader och snart 1100 mil med IX40 så saknar jag inte på något vis E-tron även om jag gillade den på flera sätt. Som beg kan du nog komma över en till bra pris. Ex vis ser Möller Uppsala ut att ha rätt många i lager. Men som sagt kör på 55 i så fall. Samt sök en riktigt välutrustad med flera paket. /Anders |
|
|
Har eg inget behov av ny (beg) bil men har börjat bli sugen på att byta och elbil kommer naturligtvis upp som ett alternativ. Är svag för bra komfort och denna lovordas överallt. 90% av fallen klarar jag mig (nog?!) på 20-25 mil men övrig tid inser jag vad begreppet ”räckviddsångest” innebär med 50an. Försvinner lite av glädjen om man ska oroa sig för nästa stopp. Byter ev jobb till hösten där jag nu inte vet hur körmönstret ser ut och inser då att jag bör avvakta, ffa med 50an. Tack för input! |
|
| Jag är väldigt nöjd med min, känns som en traditionell bil med bra komfort. Idag körde jag 32 mil E4 och då gick batteriet från 98 -> 7 %. Ingen laddning på vägen. En försvårande omständighet var Thule största takbox XXL som satt på taket och höjde förbrukningen. | |
| Ja 55an räcker ju lite längre, vad höll du för hastighet på motorvägen? En del sitter nog i huvudet, eg klarar man de allra flesta resor bra (även med 50an). | |
| Farthållaren på 105-110km/h. Takbox och 120 km/h+ kostar för mycket i räckvidd och jag ville inte ladda på en 30-mils tur. Hade inte den varit på så hade det blivit 120-125 km/h. | |
| Når du samma räckvidd (ca 32-33 mil) utan takbox och 120-125km/h på mätaren? Isf rätt ok! Då borde 50an då 25-26 mil?! | |
| Sommartid låg jag runt 28 mil med 50an. Man kanske kan komma upp lite till genom att fisköra i eco-läge men jag använde bara bilen som vilken bil som helst. | |
| Den sträcka jag körde Uppsala - Sundsvall är inte ren motorväg, det är omväxlande motorväg, 2-1 och landsväg. Så det blir inte 120km/h i snittfart även om jag håller det när det går. Så ja, det hade mest sannolikt gått. Jag har kört sträckan utan att ladda tidigare, men minns inte tempo då. Vintertid i minusgrader går det inte skulle jag tro, då behövs minst 10 min laddning i sånt tempo. | |
| Tack, då har jag bättre uppfattning kring verklig användning. Får klargöra arbetssituationen och ta mig en funderare. Ska försöka få till en provkörning i närtid också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.