|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har lite problem med vår 523i LCi -07, tänkte kolla om det är någon som har liknande erfarenheter och kan ha förslag på lösning. Började med att jag häromdagen fick varningsmeddelandet "start assistance inactive". Mycket riktigt så fungerade inte 2sek hold funktionen på bromsen. Bilen gick som den skulle i övrigt. Kort där på började bilen kännas lite slö och reagerade inte som den ska vid gaspådrag. Kom fram till att den inte går att köra fortare än 60km/h, oberoende av växel. Den går precis som vanligt på tomgång, och varvar då upp snabbt utan några märkbara fel. Går även problemfritt på 1:ans växel och på 2an upp ca 50km/h då den börjar tappa ork och slutar accelerera helt vid 60km/h. Oberoende av växel så är maxfarten sedan denna. Inga motorlampor eller varningar i displayen. Har försökt läsa lite om detta men inte hittat något vettigt. Såg något om att dåligt batteri kunde ge skumma fel. Testade att ladda och efter 2 dygns laddning fungerade bilen som den skulle den korta biten jag provkörde. När jag 1 dag senare åkte en sväng igen fick jag tillbaka varningen om start assistance inactive och bilen gick återigen bara i 60km/h. Utöver detta har PDC:n aktiverats vid körning på landsväg ett par gånger senaste tiden. Tror även att backljuset kan ha lyst ett par gånger vid färd framåt. Kan en felaktig sensor som känner av att backen är i göra att bilen inte går över 60km/h? Hoppas kunna komma med ev. felkoder inom kort. Någon som har några liknande erfarenheter? Tacksom för svar, Mvh Simon | |
|
Kolla om generatorn laddar som den ska! Om den gick bra med laddat batteri och sedan blev sämre, indikerar det att bilen gick bra så länge batterispänningen var tillräckligt bra... Spontant skulle jag tippa på utslitna kol i generatorns laddregulator. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Ditt eget test - att ladda batteriet, sedan provköra u a, och sen efter ett dygn ha problem igen - pekar på att det (batteriet) är slut. Om batteriet är gammalt, och/eller körprofilen är ogynnsam, tycker jag att du skall koncentrera dig på det. /Lennart |
|
|
Om batteriet tog laddning med en extern laddare, borde det ta laddning av en (frisk) generator... Men det är enkelt att mäta - det ska vara ca 14,7V vid förhöjt tomgångsvarvtal (ca 2000 rpm). Ett friskt fulladdat batteri bör visa ca 12,7 V (AGM ca 0,2 V högre) obelastat några timmar efter laddning vid 20 grader C. Vid 0 grader C (batteritemperatur) kan man räkna med ca 0,2 V lägre spänning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Mitt resonemang bygger på att det nyladdade batteriet verkade fungera, men när bilen stått ett dygn - utan att användas - hade batteriet tappat geisten. /Lennart |
|
|
Jo, det kan vara ett defekt batteri också...eller tjuvström....eller... Börja med att mäta upp batteriet och vad generatorn ger. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
IBS bör väl ses över också i samband med detta? ________________________________ Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer. |
|
|
Hej igen, Tack för snabba svar. Nu har jag vart ute och åkt en sväng. Mätte spänning på polerna i motorummet innan start, 12.0V, så enl. tidagare inlägg lite lågt. Med bilen igång på tomgång har jag med voltmeter 14.85V på batteriet och även på polerna i motorrummet. Hade inga varningar i displayen när jag körde iväg och bilen gick som den skulle. Efter ca 1km ryckte den till lite och därfter vart den tillbaka i läget där den går i max 60km/h och reagerar tveksamt vid gaspådrag. Precis innan jag kom hem startade PDC och jag fick varning om att startassistansen inaktiverats. Tyvärr dog datorn innan precis innan jag körde iväg så kunde inte se om bränsletrycket var som det skulle när fel uppkom. Men var ok när jag åkte igår. Hade följande felkoder aktiva nu: DME/DDE: 2FAB 2B05 DSC: 5ED7 Såg även i en logg att det nyligen varnat för följande: 30DC 2B07 2B06 2AFB 2B07 2FAB 2B05 Som jag tolkar dessa har de med NOX sensorn att göra. Kan de ge de symptom jag har? Känns inte rimligt att bromshjälpen hänger på detta, men möjligen att den går dåligt. Kan ett ev. dåligt batteri störa även med bra laddning från generatorn. Bosch batteri, max 2 år gammalt. Tackar för svar. /Simon |
|
|
12,0 V indikerar att batteriet är sopslut - troligen en cell som är död. Så nu lutar jag mer mot att batteriet är kass...! Låg spänning kan ge mängder av konstiga felkoder och andra mysko fenomen. Åk till en verkstad som har ett batterianalysinstrument så mäter de batteriets hälsa på en minut. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Testa/byt batteri. | |
|
Japp, ska testa med ett annat batteri, samt ställa det nuvarande på laddning inomhus något dygn och sedan mäta på det igen. Återkommer med resultat. Ha en trevlig helg! /Simon |
|
| Låt batteriet vila 24 h efter laddning, innan du mäter igen. | |
|
Hej igen, Nu har jag testat med ett annat batteri samt laddat mitt eget. Hade 12.8v efter 24h laddning och sedan 24h vila. Tyvärr hjälpte det inte. Oftast går bilen som den ska ca 1-3km för att sedan tappa ork. Varit några gånger då det släppt efter en tids körning (ca 20min). Då går den som den ska. Om jag stannar helt när bilen är i läget att den inte går får jag varning om att startassistans ej fungerar, och mycket riktigt fungerar heller inte bromsarna hållfunktion då. När motorn går som den ska fungerar detta. Några mer idéer på vad det kan vara? Har tillgång till inpa, men vet inte vad jag ska leta efter. Mvh Simon |
|
|
Nu är jag antagligen onödigt tjatig, men vilken batterispänning finns det nu, efter dessa senaste övningar? När batteriet, som det verkar, varit nere runt 12V en längre tid, är en permanent återhämtning egentligen osannolik. Mät nu, när bilen står som den är, och återkom med resultatet. /Lennart |
|
|
Ska kolla direkt, Är det rimligt att spänningen blir högre om jag kopplar bort bilen från polerna? Hur mycket är det isåfall ok att det ändras? /Simon |
|
|
Om du låser upp bilen och mäter direkt, medan diverse förbrukare är igång, skall du - alltså med bilen ansluten - kunna mäta åtminstone 12,5V eller där omkring. Mäter du 12,0 igen, får du nog ge upp och investera... /Lennart |
|
|
Har 12.6v på löst batteri (3 plusgrader). 12.4v med batteriet anslutet till bilen (innebelysning lyser) Vad säger vi om detta? |
|
| Låter lågt. Vad hade du för spänning efter 24h-vilan efter laddningen? | |
|
Hade 12.8V efter 24h vila. Har läst något om att man behöver registrera batteriet vid byte. Är det så? Bytte för ca 2 år sedan, men har inte gjort detta. Men har funkat fram till nu, så känns osannolikt att det skulle spela roll. |
|
|
Egentligen tycker jag att dina rapporterade värden låter acceptabla. Inte topp, men åtminstone inte som en grundorsak till bilens beteende. En registrering av batteriet är, så vitt jag förstått, en operation man gör för att informera bilen och ge batteriet en långvarig och tillförlitig funktion. Helt klart att rekommendera m a o. Men, återigen, en icke gjord registrering kan knappast spela någon roll i det här fallet. Det enda påtagliga nu torde vara den där 12,0V mätningen du gjorde tidigare. Den var olycksbådande, men jag kan inte riktigt förstå hur. Dags för fler tänkare på banan! /Lennart |
|
|
Hej igen, Tror 12v var med batteriet i bilen vid minus 10 grader. Hade 12.5v när jag fick in det löst i 20grader. Känns som att bilen går i någon form av "limp mode". Har försökt hitta info om det finns några fel som inte ger meddelande om limp mode men ändå försätter motorn i det läget. Verkar inte helt orimligt, men heller inte solklart. Har ett antal felkoder på NOx sensorn, men kan den påverka detta? Har läst om flera som har felkoder på detta och får orolig gång när mptorn är kall. Men de flesta verkar ändå gå ok när de kommer upp i temp. /Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.