AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.712

Dagbok: E39 530i 2001 - M54B30 renovering.

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Yes, vevaxeln måste du ta från M54B30 (den är unik för M54B30).

M54B30 vevstakarna satt bara på M52TUB28 (om man går strikt efter reservdelsnummer), så de måste du flytta över.
Stakar från M54B25 fungerar definitivt inte då de är 144.98 mm långa (jämfört med M54B30 som är 135 mm långa).

Kolvarna är unika för M54B30.
I första hand är det urfräsningen på undersidan av kolven, detta då M54B30 har störst slag av alla M5x-motorer (en M54B30 har ett slag på 89.6 mm och den närmaste "konkurrenten" är M54B25 som bara har 75 mm i slag). Nu verkar det som M54B25 kolvarna också har en del bortfräst, men oavsett så är kolvarna för M54B30 unika så där måste du ha M54B30 kolvar.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Jag förstår, då åker jag på att köpa kolv ändå om inte det dyker upp ett M54B30 block under veckan och en kolv :-)

Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Första arbetsveckan avklarad efter en 5 veckor lång julledighet.
Dessutom på nya jobbet. Gick över förväntan!

Har även grottat ner mig på kvällarna i att fortsätta leta efter delar och det gav utdelning!
Åker och hämtar en komplett M54B30 imorgon, tog även med mig en M54B25 komplett block med topp och kammar hem från Göteborg i veckan. Varför? Det vet jag inte, kan säkert komma till användning.
Länk
Länk
Länk

Köpte även en ny bil, blev en E39 523i Touring. Har inte sett bilen men den skulle starta och gå samt var billig så varför inte? Slänger upp en bild när jag hämtat hem den.

Fick äntligen leveransen från Tyskland, kändes lite som julafton igen :-) Alltid kul med nya delar.
Länk
Länk
Känner mig nöjd med valet av fabrikat, allt kändes robust och välgjort.
Nu är det inte länge kvar innan montering, ska bli spännande!
Väntar fortfarande på verktyget för att justera in Vanos, B30 motorn och kolvringar.

Hyllan med delar börjar bli välfylld, lika fullt under skrivbordet och i bagaget!
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Har inte hänt mycket här då kolvringarna vägrar dyka upp. De lär dyka upp under nästa vecka hoppas jag.
Bil köpet fick även styras av då bilen inte alls startade och gick.

Vanos-verktyget har i alla fall hittat hem, luktar inte direkt kvalitét av grejerna men verkar vara gott nog för att göra sitt jobb.
Länk

Annars så var jag och hämtade motorn som kommer få donera hela bottendelen, den är ursprungligen från en 330ia xdrive så vet ni något som kommer behövas flytta över som är lätt att glömma så är jag tacksam om ni berättar.
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Blåste av allt gammalt mög från motorn med hetvattenstvätten. Det är en riktigt trevlig maskin det där, får bort det mesta!
Länk
Länk

Återkommer i slutet av nästa vecka, då ska väl förhoppningsvis motorn plockas ihop och beslut skall tas angående CCV historian.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilket märke på VANOS-verktyget var detta?

Kommer själv att behöva ett komplett kit inom kort, men eftersom jag vet att jag kommer att arbeta på M54-motorer ett tag framöver så vill jag ha ett som fungerar bra (så det blir nog ett känt kvalitetsmärke som är lite dyrare men är garanterat att fungera bra).

Vet många kit fungerar sådär halvbra, vissa passar riktigt dåligt (vissa får man modifiera lite själv), vissa glappar eller passar inte alls och så vidare.

Angående bottendel och vevaxel, tänk på att M54 finns i MK1 och MK2 utförande.

Själva vevaxeln är samma men svänghjul, pilotlager och koppling/tryckplatta är olika - detta då de flesta MK2 satt ihop med en nyare variant av växellådan som har annan utformning på ingående axel samt har 10 splines (mot 22 splines som MK1 använde sig av).

MK1 har ett spårkullager som pilotlager medans MK2 har cylindriskt rullager som pilotlager.

Eftersom vevaxeln är samma så går det att köra med vilket som - men det är lämpligast att först kolla vilken låda man tänkt köra med och sedan se till ha rätt saker och montera rätt saker :-)
Går ju såklart att fixa detta EFTER man försökt montera växellådan och insett att det inte passar - men alltid smidigare att undvika den situationen helt och hållet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.