AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.710

Dagbok: E39 530i 2001 - M54B30 renovering.

Sida 1 av 3
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Hej gott folk!

Tänkte redovisa renoveringen av min nyligen inköpta E39 530i.
Mest för min egen skulle men kanske kan något här hjälpa någon annan på traven. Även mig själv då många frågor troligen kommer dyka upp under resan!

Rakt på det, här kommer lite bilder från när jag hämtade den :)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Köpte bilen med död koppling, trasig topplockspackning och en isär riven motor.
Länk
Länk

Lyfte ur det som fanns kvar av motorn för enklare kunna arbeta med den.
Länk
Länk

Toppen åkte iväg på planing, den var redan planad innan men jag tyckte det var för dåligt gjort så vi tog av lite till, därav att jag gick upp på 1.00mm topplockspackning istället för 0.70mm.
Länk
Länk

I listan som följer är det som inhandlats, hojta gärna till om ni kommer på något jag missat!
( ) = Märket jag valde, försöker håll mig till OE kvalitet om det går.
Delar:
Packningssats topplock. (Elring)
Topplockspacking 1.00mm (Reinz)
Diverse olje relaterade givare. (Febi)
Vattenpump. (SKF)
Termostat. (Febi)
Muttrar till grenrör. (Schmiedmann)
O-ring till oljenivågivaren. (Febi)
Kopplingssats. (Sachs)
Packning oljetråg (Febi)
Båda insugsrören (Febi)
Båda kylvätskerören på motorn (Febi)
Tändstift
Tändspolar

Verktyg:
Torx hylssats.
Dubbel vanos verktygs kit för att låsa kamaxlar, vevaxel, spänna kedjan och justera in dreven på vanos.
Centreringsverktyg för koppling.

---

Det får vara allt för nu, kommer flera uppdateringar framöver så småningom.
Ska riva isär insugets diverse delar samt PCV/CCV.

Nu väntar jag med spänning efter delarna och verktygen bara!
Allt gott folk! o7

Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Hej igen!

I väntan på delar så rengörs packningsytor, har även skruvat i pinnbultarna tillbaka till grenrör.
Åtdragningsmoment: 20nm (hittade inget mer än muttrarna som skulle dras 20nm så fick bli samma här.)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Sen har vi det här problemet som gör mig tokig..
Länk
PCVn.

Självklart är mer eller mindre alla rör och slangar ruttna eller redan av och själva PCV enheten full i kladd.
Min tanke har varit att byta ut den mot en oljecatchtank. Helst en 2/1 alltså 2 ingångar på och en utgång, där jag drar slangen från ventilkåpan och slangen från oljenivåstickan till ingångarna och därifrån till insuget.
Letar just nu efter en tank som har dimension som krävs för att den ska få plats på samma ställe där PCVn satt.

Har aldrig sysslat med catch tankar innan så undrar hur stor tank behöver man för att slippa tömma den 10ggr per år?
Självklart vill jag inte leda den dåliga oljan i tanken tillbaka till tråget heller.
Vad säger besiktningen? Min uppfattning är att dom inte bryr sig så länge det är ett slutet system?
Tänkte nämligen först bara sätta ett filter på rörtappen på stickan men det kanske retar dom lite för mycket? Sen vet jag inte om den kanske kommer lukta förjävligt runt bilen då också..

Oavsett hamnar jag kostnadsmässigt på samma peng om jag ska bygga om som att byta allting till nytt så vill ha den bästa lösningen för bilens livslängd inte för miljön :)

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När ändå nästan allt är isär så skulle jag riva bottendelen också för att byta kolvringar. Väldigt många M54 snurror drar en jäkla massa olja och dåliga ringar är huvudmisstanken då. Googla lite för att se om det finns några bättre än de som sitter original för de är av någon modell som ska spara 10 liter bensin under bilens livslängd mot att man förbrukar 50 liter olja.

Oljefilterhuset bör bort från blocket för att byta packningen där, klassiskt ställen som M54 läcker olja på.

Vevhusventilationen skulle jag inte börja bygga om, skaffa de nya isolerade delarna och isolera också nedre delen av röret till oljestickan så funkar det.

DISA ventilen bör ses över så den är frisk. Det är dock enkelt även med motorn i.
Länk

Det är några grejer från minnet av min E39 530 tid.

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Trevligt! Håller själv på med att gå igenom en M54B30 och montera i min E30 323i (har tyvärr varit paus i mer än ett år av olika anledningar men drar igång om ett par veckor).

Ja, när du kommit så långt och det mesta runtomkring ändåså måste bort så var det lika bra att lyfta ut hela motorn.

När du ändåså har toppen borta, kolla om du har något ovanligt mycket läckage förbi någon ventil (min topp läckte en aningens vid ett par ventiler men det var en ventil som läckte en del). ÄVen bra tillfälle att dubbelkolla att man inte har onormalt stort slitage (dvs glapp) på en eller flera ventilstyrningar.

Skulle föreslå att en VANOS-renoveringskit kan vara på sin plats (men det beror lite på om det var något känt problem innan eller inte - det där kan du annars göra vid ett senare skede).

Såg att du redan tagit med en del kylslangar och vakuumslangar, men när det gäller M5x-motorer så är byte av ALLA kyl- och vakuumslangar i princip ett måste.

Kolvringar kan vara bra att se över - ser nu att 944_Driver redan täckt in det ganska bra redan.
Jag tror den mesta problematiken kring kolvringar på M54 kommer ifrån att det verkar ha lättare att koksa igen helt och hållet och därmed inte kan röra sig så lätt som de behöver göra (vill minnas det var någon typ av lågfriktionsringar på M54 - var det kanske att de hade en aningens mindre tryck mot cylinderväggarna?). Iallafall så blev det med dessa kolvringar lite petigare och mer problem med ofördelaktiga körprofiler (korta turer) och långa oljebytesintervall. Men har man bara rent bland kolvringarna och en normal vevhusventilation samt kör blandat med bilen så är det inga problem med originalkolvringarna.

Ha ha, PVC-guckan... Det var det första jag rev loss och virade ihop allt som en fin stor boll och lade upp som en frispark och tog sats och tjongade iväg det med en våldsam kraft (det sägs att bollen med PVC-pryttlar fortfarande sitter i en omloppsbana runt Jorden).

Hela skiten åkte alltså i papperskorgen.

Oljestickan ska jag plugga. Ju mindre skräp och ledningar som måste dras desto bättre. Dess enda funktion var ju att leda tillbaka oljan från oljeseparatorn (fast det enda som hände var att det kläggade igen och fryös i den där extremt smala passagen).

Nu ska det sägas att min bil är endast för track days - så användarscenariot ser helt annorlunda än en daily driver. För en daily driver så gör som 944_Driver föreslår. Har man helt nya delar (och även den uppdaterade isolerade varianten) och allt är rengjort så kommer det att vara problemfritt i 10-15 år framöver.

Är systemet fortfarande slutet så brukar det inte vara några problem vid besiktningen (är i första hand de helt öppna som de isåfall anmärker på).
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
@944_driver
Jag ska definitivt skänka kolvringarna en tanke, som du säger är det inte mycket jobb kvar för att plocka ur kolvarna, ska ändå ner med tråget och inspektera botten samt göra rent.
Oljefilterhuset!! Jag visste att jag missat något, tack!
Disa enheten ska ses över, får bli morgon dagens uppgift. Tänkte även kolla över ICV (Idle control valve), den har ju en tendens att gå trögt.

PCV/CCV historian verkar vara en 50/50 fråga, hälften kastar den hälften behåller den.
Jag är någonstans på mitten. Det lutar åt att bygga ett system mer eller mindre identiskt original. Jag föredrar dock att kunna tömma systemet på olja därav en catch med dränering. Gillar dock inte att plugga eller ta bort anslutningar från motorn så även oljestickans anslutning kommer i så fall användas och inte pluggas. Dock inte för dränering av olja utan som ingång i catch tanken för att motorn skall kunna andas även från botten.
Vore detta realistiskt sett ett sämre alternativ än original? Är det likvärdigt eller bättre så kommer nog planen sättas i verket, men jag är osäker på om vakuumet kommer påverkas på något sätt.

Är detta kittet du pratar om?
Länk
Hittade inget annat på svensk mark och detta kändes som billigt skräp direkt från Chinatown.

@bmw-slangen
Ja ska nog prova trycka/suga toppen ändå, skippade det sist för killen som hjälpte mig plana toppen gjorde det på nyårsafton så jag vill inte störa honom för mycket. Kan säkert få låna med grejorna hem nu när det lugnat ner sig. Allt verkar bra vid en okulär besiktning i alla fall men då är inte jag någon expert heller hehe!

Vanos-renoveringssatsen har jag redan skådat över flertalet gånger, dock inte tagit ett beslut än. Tar det längre tid än väntat att få ihop motorn därav hinner trilla in lite mer pengar på kontot så byts det ut.
Målet är att ha motorn klar innan vi kliver in i februari nämligen!

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
När jag fixa med vevhusventilationen för 10 år sedan köpte jag original på BMW, kosta väl en dryg tusenlapp då. Idag skulle jag plocka nummerna från realoem och troligen köpa från utlandet istället om det inte är bråttom.

Oljeseparatorn ska vara isolerad också i senaste utförandet.

// Magnus

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
@944_driver
Jag förstår, får leta runt lite och se vad jag hittar för något.

Disa ventilen var helt skrot den med, den vit/gula plast armen var helt rutten så bladet snurrade som det ville på axeln och styrpinnen i toppen var på väg ur och in i motorn.
Länk
Länk
Renoveringssats till den beställt.
Vakuumet verkade fungera som det skulle i varje fall men kan hända att jag byter membranet ändå.

Passade på att göra rent gasspjället medans jag ändå var där.
Länk
Länk
ICV'n som jag misstänkte gick trögt/rörde sig nästan inte alls så den gjordes rent och smörjdes upp och "klonkar" nu fint som den ska.

Vattenpumpen såg hemsk ut, har varit lös så antagligen därför den läckt och ärjat. Gjorde rent ytan innanför och installerade den nya.
Länk
Länk

Tog även bort CDV'n på slavcylindern, Förstår verkligen inte syftet med den ventilen?
Länk
Passade på att blåsa av all smuts från framvagnen också med avfettning och hetvattenstvätten, blev ett trevligt resultat.
Länk

Sen har jag en fråga, föregående ägare har klippt kablarna till elfläkten direkt efter kontakten och dessa ska ju gå att stifta om men vet ni var jag hittar stiften och eventuellt nödvändigt verktyg?
Länk

Går det att provköra fläkten mot ett batteri eller något? Dessa är väl steglösa och behöver ha en styrsignal från temperaturmätaren på kylvattnet eller något för att börja snurra?

Allt för idag troligen, ha det gott folket! :)

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Ambitiöst projekt:-)
Vevhusventilation med oljecatchtank har jag precis gjort. Enkelt att fixa om man har motorn ur. Jag har kopierat en kompis, kolla hans Instagram (Alexis330).

Jag använder denna tank:
Universal Motorsport Catchtank 0,35L (SPDCC01) från Speeding.se
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
@aerobat
Tanken är att behålla bilen så då vill man ju ha en fräsch motor! ;)

Motorn är ur och därav att jag vill ge mig på det NU innan det blir trångt och jävligt! :)

Hittade bara en brud med privat profil vid det namnet på Instagram.

Hur länge är det beräknat att ni klarar er på 0.35L volym?

Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Sorry;-) det skulle vara Alexus330ti
Hur länge tanken räcker vet jag inte riktigt. Men det borde räcka ett tag.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Tack, skickade ett meddelande till honom på Instagram!

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Kommer jag behöva göra något åt cylinderloppen om jag byter ut kolvringarna?
Sorry inget att bidra med annat än att jag hyllar dig för att du tar dig an den bästa modellen BMW någonsin byggt. 530 är också det bästa av motoralternativ som fanns till E39. Allt är givetvis mina egna åsikter och man är inte på något sätt tvungen att hålla med.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
@henke lexus
Tack!
Det ska bli ett spännande projekt. Ingen aning än åt vilket håll det kommer att spåra efter renovering, är sugen på att "m sport konvertera". Åtminstone stötfångare, vingen på bakluckan och instegslisterna.
Inredning är redan på gång att bytas ut från tyg till svart skinn, saknar bara dörrsidorna för tillfället. Och det svarta innertaket men det känns som ett ganska jävligt projekt att byta ut!

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
En liten uppdatering kommer ikväll eller imorgon. Fick avi från Postnord att lite saker från Tyskland har anlänt till mitt postombud. Tyvärr det lilla paketet, därav inga packningar vilket egentligen är det jag väntar på mest för att kunna fortsätta.
Disa reparationssatsen är även den på väg hit.

Ska se över kolvringarna ikväll.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Om du hittar ett svart innertak är det värt ett byte. Det blir trevligt med det taket!
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Hej igen!

Idag har inte varit någon bra dag..
Vände upp och ned på motorn idag och tog av tråget efter jag flyttat fästen till motorstativet som jag dumt nog tidigare satt i bulthålen till tråget.
Till min stora besvikelse visar sig där inne en ren katastrof.
Kolven på 6e cylindern har tagit i kransen på vevaxeln.
Länk
Länk
Länk

Motorn har helt klart varit isär tidigare då packningen till tråget var fäst med rött silikon(?) och vevaxellagren såg otroligt fina ut för att ha gott 25000+ mil.
Så min fråga är hur kan detta ha skett? Har fel kolvar monterats eller har 6e kolven ett urhak för att gå fritt från kransen. om så är fallet är denna kolven säkerligen monterad på fel cylinder.
Hur kan den som bytt detta inte ha märkt något vid uppstart av motorn? Inkompetens?

Detta har ju självklart orsakat att metallspån flugit omkring och blästrat sönder det mesta men värst av allt så har det spräckt fodret OCH väggen i blocket in till vattenkanalen.
Länk
Kan nu med största sannolikhet konstatera att det inte var toppackningen som har varit orsaken till motorhaveriet utan snarare detta.

Blir otroligt irriterad på mig själv att jag inte märkt detta tidigare vid inspektion.. Men det är väl sånt som händer när man är ung och inte har skruvat med insidan av motorer tidigare.
Lite fler bilder på misären.
Länk
Länk
Länk

Byta foder är ju tyvärr uteslutet, (om det ens går?) då blocket är sprucket också. Så jag antar att jag får försöka jaga rätt på en komplett bottendel och fortsätta därifrån eller få tag i en tom och flytta över allt samt köpa en ny kolv.
Kostnader jag absolut inte räknat med men man lär sig den hårda vägen.

Är B25 samma block med kortare slaglängd eller måste jag ha ett B30 block?

Alla hjälp uppskattas verkligen, ni här har säkerligen fler kontakter än vad jag har gällade BMW då jag är ganska ny i scenen, håller till i Värmland men är i Göteborg varje vecka från och med nästa vecka.

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
En kille som har erbjudit mig en M52TUB25 botten om det skulle funka om jag flyttar över mina delar?

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är 84 mm borr på både M54B30 och M52TUB25 (och även andra varianter - är endast M54B22 som är oddballe med sitt 80 mm borr).
Blocken ska vara väldigt lika, men det finns små skillnader - är inte helt hundra på om det är något internt som skiljer sig åt som skulle kunna orsaka problem - så därför vågar jag inte lova något här...

Hur i hela helskotta kan det ha hänt!?!
Den där har man ju aldrig någonsin kunnat dra runt för hand...

Nä, det är samma kolvar i alla cylindrar.

Det måste ha använts fel komponent av något slag - kanske fel kolvar...
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Jag är lika mindblown som du är..

Så jag skulle kunna plocka ett block från m52 m52tu eller m54 - B25/28/30 volymmässigt såvida inget skiljer sig i oljekanaler, vattenkanaler eller liknande?

Måste finnas någon Nisse här inne som kan bekräfta detta, det skulle ju isåfall öka urvalet enormt om det stämmer!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.