|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Kom osökt att tänka på denna video: |
|
thekinglives |
Undrar hur Dan Eliasson hade gjort....Anders Z4 kan du inte berätta vilken kategori av människa han är? Är han bättre eller sämre än oss Kjelle män du stör dig på här? Och om någon tycker detta var offtopic, så var det ett inspel på "med känsla" inlägg om pinsamt :) |
|
K2; det är oändligt mycket mer tålamodsprövande att läsa inlägg från korkade äldre män om hur bilkörning ska gå till där man bredsladdar sig förbi trafik i 100km/h på sommardäck i snömodd! Slippy: I den lilla stad jag bor i kör ca 6-7 Z4or även på vintern. Det snöar i stort sett aldrig här. Väldigt få dagar där det inte skulle fungera att till och med köra nercabbat. Men för vinterbruk så kör jag normalt en stor suv från ett annat tyskt märke. Sen tror jag inte, rätta mig om jag har fel, att jag skrivit att jag kör min Z4 speciellt mycket på vintern. Med känsla: Håller med dig! Det är vansinne att man tillåter inlägg som skrivits av tex trådstarataren. Blottar min okunnighet men jag vill tro att jag har allt som finns i säkerhetsväg på min SUV (det enda jag möjligen saknar är night vision som jag hade i min föra bil och inte tyckte tillförde så mycket) och vill tro att den hjälper mig väldigt mycket om jag, mot förmodan, skulle försätta mig i en situation där jag får sladd. Men som jag varit övertydlig med i tidigare inlägg, inget av dessa hjälpmedel överträffar fysikens lagar och sunt förnuft är det allra viktigaste. |
|
|
TheBear89 Underbart, det måste ha varit K2 som kom körandes! :D |
|
|
Ingen har vad jag vet skrivit att de sladdar sig förbi långtradare med sommardäck i snömodd. Du lägger till och drar ifrån i dina inlägg för att det skall passa din något rabiata agenda. Dessutom menar du i ett inlägg att de som överskrider hastighetsbegränsningen är en större trafikfara än de som är alkoholpåverkade. Säger ganska mycket om dig och din slutledningsförmåga... Förövrigt kan jag tillägga att jag har en akademisk examen inom både teknik och ekonomi. Många av de hastighetsgränser som sätts nu för tiden sätts av politiska skäl och inte av trafiksäkerhetsmässiga dito. |
|
|
... och där är du igen, AndersZ4. Obegripligt. Om du vill lära dig något från folk som forskar kring fordonshaverier och hur psykologi, förarreaktioner kan spela avgörande roll så finns det mycket att läsa. Du gillar ju att försöka göra en poäng av vad du tror att andra tror om ABS, här har vi en liten artikel som ger dig och andra litet evidens som visar att det även funkar bra under förhållanden av Split friction: Länk Den inleder med det som de flesta kan hålla med om nämligen att för höga hastigheter är vad som ligger bakom extremt många olyckor, inget att dividera om. Artikeln framhåller vikten av förarträning under besvärliga situationer för att öka förarens möjligheter att fatta rätt beslut, och faran med blind övertro på tekniska assistanssystem. |
|
|
Intressant att din åsikt är att man inte skall vara tillåtet att skriva sådan inlägg som trådstartaren. Jag citerar del av ditt inlägg: Med känsla: Håller med dig! Det är vansinne att man tillåter inlägg som skrivits av tex trådstarataren. Håller man inte med Anders Z4 så skall man förbjudas att yttra sig. Välkommen till DDR |
|
|
Blixten: "Det var kanske 2 cm slask på vägen blandat med hjulspår. Jag körde på bra sommardäck med en framhjulsdriven golf och märkte att det var inte lämpligt att köra fortare än max 100 med mina förutsättningar." Jag menar att även om motorvägen var tom vid tillfället (vilket du ju själv säger att den inte var) så är det ett oerhört korkat körsätt. Att verifiera din utbildningsnivå kan jag givetvis inte men tillåt mig att tvivla. Ok där är du igen K2! Hade inte du lagt dig i debatten med uttalanden som: "Vi var i stort sett ensamma på sträckan mitt i natten förutom en långtradare vi seglade om." Detta i: "...ofantlig mängd snö som vräkte ner och det blev ett par dm snö omedelbart." och "...det var rätt likt att åka båt för markkontakten var minimal och att styra kändes mer som att man använde ett roder." och "Det finns inget som säger att man behöver köra långsamt bara för att det ligger en massa snö på vägen" och "Kanske är du en av dessa jag irriterar mig på när de ska ut i en rondell och väntar ängsligt på att hela rondellen ska bli helt fri från trafik innan de vågar sig ut i den farliga rondellen?" osv osv osv Så hade jag inte behövt kommentera mer! Alla dessa uttalanden är så otroligt dumma att det egentligen säger sig själv utan mina kommentarer men någon måste stå upp mot dessa korkade påståenden. Sätt dig på kammaren och ta dig en funderar kring dessa påståenden. Sen är det passande att backa lite från din offensiva attityd kring hur man kör bil! |
|
|
Blixten: Med vårt rättssystem tillåts vi säga nästan vad som helst, rent lagligt men man kan ju ändå ha en forumspolicy som stoppar korkade, farliga inlägg. |
|
|
Vilka inlägg som är korkade eller farliga är knappast du rätt person att bedöma! Socialdemokraten Maj Britt Theorin ansåg att man skulle förbjuda parabolantennen, för det var farligt om de som bodde i Sverige kunde få annan information än den "korrekta". Du verkar vara inne på liknande tankebanor avseende internetforum. |
|
|
Ok Blixten, vilka inlägg som jag tycker är korkade och farliga då? Du gör faktiskt bara bort dig mer och mer... |
|
|
Du ansåg ju alldeles nyss att trådstartarens inlägg inte skulle tillåtas. Det innebär rent logiskt för de flesta att du anser att det är farligt eller korkat. Ej tillåtas = Förbjudet |
|
|
Tyckte jag var övertydlig Blixten men för dig ska jag ta det en gång till. Enligt lag är det givetvis säkert inget fel begånget men detta forum skulle ju kunna ha åsikter om vilka inlägg man bör tillåta eller inte. Nu är det nog iofs bra att det står kvar så att alla kan se och begrunda hur farliga förare det finns där ute. |
|
|
AndersZ. Det jag hävdat hela tiden är att det är viktigt att lära sig hur det funkar att köra med olika fordon i olika väglag, under säkra förhållanden. Med aktuellt fordon där och då i snön så var det ingen som helst fara någon gång - full kontroll i lagom fart, tom bred rak väg tydligt uppmärkt med snökäppar. Därmed inte sagt att det skulle vara körbart på samma sätt med en bakhjulsdriven bil, och en framhjulsdriven bil med antisladdsystem kanske helt enkelt inte skulle kunna ta sig framåt pga att systemet bromsar slirande drivhjul. I det läget kanske man skulle har nytta av att koppla ur antisladdsystemet för att kunna fortsätta färden. Kursstabiliteten på halt underlag kommer av att framhjulen har lägre sidogrepp än bakhjulen vilket kan uppnås genom ett kontrollerat gaspådrag på en framhjulsdriven bil. På en bakhjulsdriven bil kommer slirande drivhjul leda till bakvagnssladd vilket illustrerades av den gamla Volvon på videon ovan, betyder alltså att drivhjulen bak har lägre sidogrepp än framhjulen och leder till instabil kurs. Även ganska enkla system som ASC+T (antispinn) kan till stor del motverka detta som många ägare av tex BMW e39 har märkt, DSC är bättre dvs ett riktigt antisladdsystem. Det är av liknande anledning man brukar rekommendera att ha däcken med mest mönsterdjup / bästa däcken bak, oavsett fram- el bakhjulsdrift. Ingen universell sanning men oftast är det bäst. |
|
|
K2 "Med aktuellt fordon där och då i snön så var det ingen som helst fara någon gång - full kontroll i lagom fart" Men det är ju det som är grundproblemet som du har så otroligt svårt att förstå! enligt dig var det så men jag vill påstå att om man sammantar dina inlägg så kan du inte bedömma det! Du är en osäker förare som tar för stora risker, läs dina inlägg igen så förstår du! Jag lägger ner nu, det tillför inte mer. Dina inlägg talar för sig själv och som någon klok person sa; Brottas aldrig med grisen... osv osv. |
|
|
Min pappa lärde mig en gång att om det var ett program på TV som jag inte tyckte om så kunde man göra 2 saker, stäng av eller byt kanal. Istället för att med en dåres envishet försöka vara forumpolis, byt kanal eller bläddra in någon annan sida som passar bättre. Om jag vill höra vad andra tycker om hur min bil uppför sig i 250 km/t på Autobahn så förbehåller jag mig rätten att ställa frågan och om någon misstycker, BYT KANAL! tomkal99 |
|
|
Jag tyckte att tråden tog upp ett väldigt intressant och aktuellt ämne: fordonsdynamik. Särskilt aktuellt med tanke på olika typer av förarassistanssystem som kan finnas som standard eller tillval på bilar de senaste decennierna, samt fyrhjulsdrift i olika varianter. Man måste veta hur dessa fungerar och vilka begränsningar de har. Läs gärna rapporten jag länkade ett par inlägg upp, det kan ge motivation att kanske haka på något förarutbildningstillfälle i er närhet tex. Alltför många allvarliga olyckor orsakas av panikreaktioner som ovana förare uppvisar när man stöter på besvärliga körsituationer. Detta som komplement till att köra med full uppmärksamhet, rejäl framförhållning, bra avstånd till framförvarande i synnerhet nu på vintern, hålla ordning på sitt fordon, osv. |
|
|
Ett stort problem med alla moderna tekniska hjälpsystem i bilarna är att förarna tenderar att sluta köra bil och i stället börjar åka bil....dvs. föraren slutar tänka själv och förlitar sig på att bilen löser allt... Vissa system är helt klart väldigt bra för att undvika olyckor, som t ex. ABS-bromsar och antisladd-/stabilitetssystem, samt autobromssystem. Men även för dessa system går den fysiska gränsen någonstans och har då föraren inte tänkt/tänkt fel, kan farten/situationen vara sådan att olyckan är oundviklig trots hjälpsystemen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Jag tycker det är helt ok att vara snabbast när vädret är dåligt. Som regel så är jag det också :-) Tar naturligtvis även hänsyn till saker som bakhjulsdrift och däck. Nya däck dränerar bättre än gamla. Bättre omkörningsförmåga, bättre fart. Tutar med en gång när tante Gerda inte vågar sig in i rondellen. Då får hon kärringstopp! För övrigt så tycker jag att det värsta som finns i trafiken är folk som inte kan låta bli att pilla på telefonen mens dom "kör". Det är min åsikt. Åsikter saknar värde. |
|
Just däck har ju en enorm betydelse som du säger Transocean, och ja... även relevant för om man inte känner behovet att vara snabbast när vädret är dåligt. Omöjligt att hänga med riktigt bra 4WD så det är bara att tagga ner och köra safe som vanligt. Faktum är att jag skaffade senaste uppsättningen däck för att de är extra bra i modd, Goodyear UltraGrip Ice 2, även bra i snö och hyfsat på is men man får vara medveten om avsaknaden av dubbar där det är påkallat. Påminner en hel del om Nokian Hakkapeliitta R2 som jag har på e39:an, mycket bra däck i dessa sammanhang. Det där med telefoner och annat som stör uppmärksamheten vid bilkörning, håller helt med. Självklart tutar jag precis som du på tanterna i rondellerna.... ;) (skojar såklart vad gäller den sista biten...) Man ska vara snälla mot varandra i trafiken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.