|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej. Igår körde jag fram och tillbaka mellan Sundsvall och Umeå i snöslask. Har dubbade 17 tum 225 mm breda. Körde som vanligt om allt som kom i vägen. Vill höra hur ni andra gör då det är 5 cm eller mer snöslask. Själv tycker jag att det går klart bättre med fullt ös än att komma i 120 - 130 och släppa på gasen. De gånger jag släppte på gasen pga dålig sikt i mörker och slasksprut från långtradare började bilen vandra i sidled lite. Spännande med 40 ton tradare bredvid. Så min upplevelse är att det är klart bättre att ha full drivning på systemet så att däcken skottar på. Läste förresten att x-drive är på upp till 180 km/h. Stämmer det? Trodde det var med hela tiden. | |
| Hoppas du blir av med körkortet!! | |
|
Bilen går ju så klart stabilare om man accelererar i sådana förhållanden - dock tar det väl spinn eller att du måste bromsa så hjälper ju xdrive föga... Hastighet efter förutsättningar är väl en ledstjärna här. Hur snabbt du kör påverkar nog inte, men att ha driv på hjulen gör att bilen strävar åt rätt håll. |
|
|
Du har precis upplevt hur antisladdsystemet justerar inkopplingen av framhjulen för att uppnå stabilitet. Det är detta som BMW kallar för proaktiv fyrhjulsdrivning. Släpper du gasen har du ingen drivning fram och du förlorar den aktiva justeringen. Det är först då det inte räcker med justeringen av xDrivekopplingen som antisladdsystem måste ta till med att bromsa lämpligt hjul. Kul att höra din upplevelse. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Hoppas du blir av med körkortet!!! | |
|
Och sen undrar folk varför vi har olyckor i trafiken! Idiot! Hoppas verkligen du blir av med körkortet innan du har ihjäl dig själv eller andra! |
|
|
Hej igen och tackar för informationen om bilens system. Nu var det 100-110 väg med separerade körfält och på 60 mil med lite trafik så var det bara typ tre gånger som jag släppte gasen vid omkörning och upplevde det jag nu fick svar på, om bilens system. Jag kommer från Umeå och har bott ett år i Arvidsjaur med hemresa till Umeå varannan helg, med en Saab 9000. Har även haft stuga i Hemavan till vinteraktiviteter under den tid jag bodde i Umeå. Sålde den efter några år i Sundsvall då barnen ledsnade. Fina vintervägar genom inlandet upp till Hemavan. Det har därmed blivit många mil på vinterväg. Själv tänker jag som så att det är bra att känna till hur ens bil reagerar i olika väglag med de däck den har för tillfället. I början av varje vinter tränar jag lite på hur bilen hanterar olika väglag. Tror nämligen det är bra ifall ex en sladd skulle uppstå helt oförutsett. Lite som i körskolan med halkbanan etc. Som det brukar sägas på nyheterna så ökar olyckorna kring semestrar typ jul då ovana förare ska ut i trafiken. Det går inte att sitta och sova, prata om livet etc om vägen har snösträngar, stora slaskansalingar. Om dessa har möjlighet att åka kollektivt så kan jag nästan sträcka mig till att de är idioter. Vet de inte hur hen kör på vinterväg av olika typ så riskerar de både sig själv, sin familj och andra. På vägen hem möte jag två gånger långtradare som körde om små personbilar. Den första hade nog råkat ut för det ovana förare gör, de kör fortare när vägen blir bredare. För vägen gick ihop och jag trodde framrutan skulle krossas av all sörja långtradaren sprutade upp då han körde på sista biten innan filerna gick ihop till en fil. Trist och farligt är det om ovana förare ska ut i ett före de inte kan hantera. Sen byte jag till BMW från Audi då BMW:n hade bättre fyrhjulsdrift och ljusår bättre känsla i ratten. Vill hen inte köra aktivt så finns det klart billigare bilar att köpa med minst lika bra säkerhet. Men det finns de som köper BMW ändå, ibland av någon idiotisk anledning som ....us. Ha en fin nyårsafton och ta hand om er. |
|
|
Hoppas att alla ni som skriver "Hoppas du blir av med körkortet" verkligen blir det. Tydligen kan ni inte köra bil. För inte var det väl IRONI? |
|
| Finns inget farligare än förare som tror dom är bra förare...! | |
|
Att köra om i snöslask med enbart bakhjulsdrift är lite vanskligt om det är kraftig snösträng och en långtradare så sprutar upp snö. Rekommenderas inte! Har du framhjulsdrift eller driver på alla fyra bör fyra som driver vara bättre än enbart fram. Har kört mycket Saab och de var fantastiska på att plöja sig igenom mittsträngar. Vem/vilka säger att de är bra förare. Själv är jag det med över 100.000 mil på alla vägar. |
|
|
Det kan hända att du är en bra förare AnderZ men det kan ju också vara så att du varit en man som färdats 100.000 livsfarliga mil i ditt liv med en oförmåga att själv förstå det. Det är inte ovanligt att det är så... Att göra en omkörning i snöslask är i de allra flesta fallen onödigt och korkat! |
|
|
Hej igen. Ja backar vi tillbaka till 80-talets slut så var Saab ljusår bättre än dåtidens storsäljare volvo 740. Hade du inte rejält med vikt i bagaget så spann volvon loss på högsta växeln och omkörningar fanns inte på kartan på väg med snösträngar. Saaben däremot gick klockrent genom mittensträngar. Att sitta bakom en bil som kör 60 på väg där långtradare håller uppåt 90 och du har upp till 40 mil kvar på resan känns trögt om du känner din bil och vet när det är läge för omkörning. Som jag skrev ovan är det bra om dessa förare åkte kollektivt istället. Nä de som skrev om idioti menade nog det, vilket mer visar på både dåligt språkligt omdöme och kanske en person som borde åka kollektivt när det råder vinterväglag. Så trist att Saab lades ner då de hade så bra bilar på 80- och 90-talet. Vilka stolar etc. |
|
|
Hade en Saab 9000 från 1992 fram till bara ett par år sedan när den blev för jobbig att hålla vid liv. Men oj vilken fenomenal vinterbil! Gick som på räls genom vilka snö/moddsträngar som helst. Kommer särskilt ihåg en skidresa för ett antal år sedan, en nattlig tur norrut. Gillar att köra på natten, mindre trafik och allmänt avslappnade. Norr om Mora blev vi överraskade av en helt ofantlig mängd snö som vräkte ner och det blev ett par dm snö omedelbart. Sikten var ändå fin, ingen blåst. Vi var i stort sett ensamma på sträckan mitt i natten förutom en långtradare vi seglade om. En magisk känsla att rikta in sig på vägen via snökäpparna, det var rätt likt att åka båt för markkontakten var minimal och att styra kändes mer som att man använde ett roder. Fortfarande perfekt kursstabilitet det var bara att ta det litet nätt i kurvorna. Bra vinterdäck var givetvis en av förutsättningarna men bilens egenskaper under dessa förhållanden var helt suveräna. Det finns inget som säger att man behöver köra långsamt bara för att det ligger en massa snö på vägen - om förhållandena är säkra i övrigt och man har full kontakt med bilen så finns inget som kan överraska. Därmed inte sagt att det inte finns betydligt modernare bilar med mycket fina vinteregenskaper, hade nöjet att ratta en VW Touareg på riktigt hala norska osaltade vägar och det var ett sant nöje trots dubbfritt. |
|
|
Finemang, då ska jag bara checka in några boxar till på "jagärenbrölig55-65årigmansomverkligentrorjagkankörabil" bingo! Låt mig gissa: Du trodde länge att du bromsade bättre än ett modernt ABS-system, bilbälte är för kärringar samt när du transporterar en madrass på taket, då håller du fast den med ena handen? Nu får du tänka lite: Väntar... Väntar... Väntar... Nej du har fortfarande inte fattat! :D |
|
|
AndersZ4, nu vet jag inte vem du adresserade. Men själv ser jag det som mycket viktigt att man lär känna varje bil ordentligt när tillfälle erbjuds, under säkra förhållanden så man vet var gränserna går och hur man kan parera för olika situationer som kan dyka upp. Det är helt sant som Hummer skrev att man behöver ha litet lagom framdrift för att nå full stabilitet genom moddsträngar. Rent bakhjulsdrivna bilar är litet lurigare och man kan inte alltid lita på att system typ antisladd osv fixar rent korkade manövrar, gäller att veta hur bilen beter sig och vilket som är optimalt gaspådrag. Det har hänt några gånger att en omkörning fått avbrytas med om det är riktigt besvärlig modd, motståndet blir för stort för att kunna behålla full kursstabilitet med det gaspådrag som är lämpligt, med en rent bakhjulsdriven bil. Blivit ganska imponerad av det gamla ASC+T -systemet på min e39, men det har gränser man måste få en känsla för. Vet man inte hur aktuell bil med alla fina stabiliseringssystem fungerar så är man rökt om man stöter på sliriga situationer. En annan av mina kärror, Volvo S80 beter sig tex helt annorlunda och kräver andra åtgärder under samma förhållanden - mer likt Saab 9000 i och med sin framhjulsdrift men kryddad med dynamiska stabiliseringssystem som man måste känna till hur de fungerar vid tex moddsträngsgenomgångar. |
|
|
Varken "Hummer" eller "K2" kommer någonsin att förstå! :D Glöm bara inte organdonationsregistret! |
|
|
Jag förstår en del saker. Bland annat att man måste vara medveten om att det finns en massa osäkra och rädda förare ute på vägarna som egentligen bara borde ge sig ut när det är torra fina vägbanor och 100% sikt. Det är sådana man behöver köra om när de inte klarar att ta sig fram i rimlig hastighet, pga för litet erfarenhet och/eller att de har för dåliga fordon och/eller för dåliga däck. Förstår även att prospektet med helt autonoma bilar inte kommer att bli en räddning för dessa - det finns inga möjligheter inom överskådlig tid att skapa system som klarar svåra körförhållanden med delvis frusna moddiga vägbanor, kunna välja rätt spår för att minimera risk för vattenplaning etc. Nedisning av kameror och sensorer är bara förnamnet på de bekymmer som uppträder vid riktigt besvärliga svenska vinterförhållanden som vana förare har att bemästra. |
|
thekinglives |
K2: Är det med 523:an du gör denna "framdrift2? |
|
Med den gamla 523:an så växlar jag ner för att få snabbare respons på gaspådrag (som vid alla omkörningar f.ö), sedan dra på litet lätt och kontrollerat när vänstra hjulparet möter moddsträngen och bevaka noga så man kan kliva över spikrakt utan antydan till sladd. Minsta instabilitet - kliv tillbaka lugnt och fint, lätta en smula på gasen utan hastiga ändringar i gaspådrag eller rattutslag. Krävs 100% uppmärksamhet genom manövern och att man är med på motsvarande som händer när högra hjulparen kliver över moddsträngen med det vänstra hjulparet ”safe” så att säga. Aldrig någonsin hastiga rattutslag, hastiga ändringar i gaspådrag, absolut inte inbromsningar. Uppriktning sker via lätt gaspådrag eller att lätta en smula på gasen. Sedan när man klivit över moddsträngen, kontrollerad acceleration, kliv tillbaka på samma sätt dvs med lätt gaspådrag så att bilen går spikrakt igenom moddsträngen. Med tex Volvo S80 (framhjulsdrift) är det litet enklare och inte lika känsligt men fortfarande styr man med gasen snarare än via ratten. Dessa hemska olyckor från inte minst ryska vägar man sett (dashcams är populära där) beror nästa undantagslöst på att föraren börjat veva med ratten fram och tillbaks och fått till en helt okontrollerad sladd på så vis. Tricket är att styra med gasen och inte ratten som sagt. Kanske det finns mer erfarna förare som har något att tillägga i ämnet. Märkte att det är litet svårt att förklara, det sitter liksom i kroppen hur man ska göra och det kan hända att jag förklarar fel. |
|
|
Underbart underhållande när en "jagärenbrölig55-65årigmansomverkligentrorjagkankörabil" tror sig ha en unik kunskap/förmåga som han försöker förmedla till andra. 1269 tecken! :D Priceless! |
|
|
Tråkigt om någon skulle se detta som ”unik kunskap/förmåga”... Jag hoppas att det är fler än jag som aktivt försöker träna fram en förmåga att framföra sitt fordon på ett säkert sätt även under litet svårare körförhållanden. Självklart kan inte detta ske genom att läsa korta instruktioner, var och en får ta tag i detta i verklig körning. Tex kan man börja med att lära känna manövrarna på en tom 2-filig väg med mittsträng, se litet hur bilen reagerar. Att ta alla tillfällen i akt att lära sig mer, under så säkra förhållanden som möjligt. Du kan tycka vad du vill om min approach, jag bryr mig inte ett smack. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.