|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| Intressant tråd. Eller vad ska man säga? Är ni klara med att kasta dynga på varandra? Eller ska vi be admin stänga tråden? Bedrövlig läsning från flera läger. Kör som folk och uppträd med respekt i skrift även om ni är av annan åsikt. Vi är här på forumet som kamrater och tävlar inte i att förolämpa varandra. | |
|
Tack DLC Bästa inlägget än så länge 😁. Använd sund förnuft vid halt väglag, så ordnar sig det mesta. |
|
|
Jag ser egentligen inga problem med en sådan här tråd förutom att jag tycker trådstarten är helt absurd! Det finns egentligen inga större övertramp utan ett helt ok diskussionsklimat. Det är inget att gnälla över. Möjligen var min Kjell-liknelse lite onödig, ber om ursäkt men det var så träffande. Att böla om att stänga tråden, tja det kan man ju göra men jag tror det är viktigt för folk att se hur en del tänker när dom kör. Dessa gubbar är ju otroligt varnande exempel och då bör det bemötas. Att det stundtals blir lite "hög stämning" kan man inte lipa om! Sluta med det! Hade alla använt sunt förnuft så hade vi haft långt färre olyckor men tyvärr är sunt förnuft en bristvara. Inte sällan hos "män" och pojkar! |
|
|
Pajkastning har det blivit i vissa fall i tråden... Som jag ser det består säkerhet på vägen av flera aspekter som måste samverka för att man ska nå maximal effekt. 1. Gott omdöme och "rätt tänk" hos föraren - en aktivt tänkande förare som försöker förutsäga vad som kan hända och som inte sätter sig i onödigt riskabla situationer i trafiken. 2. Teknik - tekniska hjälpmedel/bra prestanda väghållningsmässigt. T ex. en bra väghållning pga bra chassi och bra däck, som klarar att kommunicera med föraren som på så vis får "input" till sina beslut som förare. 3. Fordon i gott skick - väl underhållet fordon med bra skick på däck och bromsar etc. - hänger ihop med #2. 4. Förarens förmåga - en förare som är skicklig på att hantera fordonet när det hamnar i en situation som är på/över gränsen för greppet t ex. Kräver alltid viss form av träning/övning/erfarenhet innan man har fått detta - inget man kan "öva upp" i en skarp situation, för då är det försent... 5. Yttre omständigheter - väglag, väder, sikt etc. - hänger ihop med #1 - föraren bedömer yttre riskfaktorer och tar "vettiga beslut" utifrån dessa. Det är således i mitt synsätt inte enbart föraren, fordonet, väglaget etc. som avgör, utan den sammanvägda summan av alla förutsättningar som ger totalbilden. Sedan måste man vara medveten om att det alltid kan dyka upp oförutsedda faktorer i alla parametrar - föraren kan vara ouppmärksam för ett ögonblick, kan bli sjuk, bilen kan gå sönder, yttre förutsättningar kan plötsligt ändras, oförutsedda föremål/djur/människor kan dyka upp utan förvarning, mottrafikanter kan göra (gör!) idiotiska saker som är svåra att förutsäga etc. etc. Som en parantes kan nämnas att jag läste en undersökning där det visade sig att nästan alla bilförare själva skattade sig som bättre förare än snittet...så även en kritisk självinsikt kan vara väldigt viktig - alla kan göra fel, även den bästa föraren! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för ett bra sammanfattande inlägg, Johan B! | |
|
Johan, en bra sammanfattning och egentligen inga nyheter men det är ju fjärran från det som dessa förare beskriver. Trådstarten, återigen, är helt absurd. En del av de övriga inläggen håller så låg nivå att det är beklämmande. Men oavsett, så finns dessa förare därute och är potentiella livsfaror. Sen pajkastning... Tja om man är lite överkänslig! :D Det tål vi nog! |
|
| Övertron på egen förmåga är stark här märker. Bara som exempel har vid 56% av dödsolyckor föraren inte rört bromsen överhuvudtaget. Det hinns inte med, det smäller bara. Att tro att man ska kunna undvika olyckor genom att lära sig sladda på en parkering och sådana saker som tas upp ibland visar att man diametralt inte förstått hur en olycka går till... | |
thekinglives |
Löwet: Och hur ska man öva då? |
|
Kingen Ja inte genom att bredsladda på motorvägen förbi en långtradare i varje fall! Eller köra i 100km/h på snöslask med sommardäck!:D Att ingen av er kan erkänna att första inlägget är helt galet! Hur kan ni inte inse detta?! Jag är inte alls förvånad att dessa herrar in denna tråden hamnar i situationer som kräver en skicklig förare. Tyvärr är de allra flesta inte så skickliga som skulle krävts ändå. Visst träna lite sladd och så kanske ger en viss fördel men en modern bil gör ju det jobbet för dig! Med sunt förnuft så ska du inte behöva hamna i dessa situationer. Men sunt förnuft är en bristvara i denna tråd! |
|
|
Jag måste ju onekligen ge AndersZ4 en poäng i det faktum att bilförare som tror att de är bra bilförare egentligen är rätt dåliga bilförare. Påfallande många av dessa är i 40-50-60-årsåldern faktiskt, och påfallande många kör tyvärr BMW. Själv är jag snart 47 om det har någon relevans. Om man tror att man övar på trafiksäkerhet genom att testa på vägen och sladda vid omkörningar eller testa mittsträngen vid omkörningar så är man rejält ute och cyklar: Det enda man övar på då är att orsaka en olycka, och förr eller senare så kommer man lyckas. Jag pratade faktiskt trafiksäkerhet så sent som idag (vi diskuterade att SVD idag publicerade antalet trafikdöda under 2020 som uppgick till 190 personer) och jag frågade honom vad som är det effektivaste sättet att minska antalet döda i trafiken och han anser att det finns en sak som är klart viktigast och det är att minska genomsnittshastigheten på vägarna. Men det är väl klart, det finns ju någon BMW-förare lite högre upp som tycker att det inte har någon effekt alls för trafiksäkerhet för han såg inga olyckor på en väg i Tyskland 1984, och han kan väl mer förstås... Typiskt BMW-förare. |
|
thekinglives |
Anders Z4: Min fråga var till Löwets inlägg?Där han menade att det inte gav något att "sladda på parkeringar". Håller med om att det är fel att öva "bredsladdar på motorvägen vid omkörning av långtradare" Som jag skrev i ett inlägg tidigare så tycker jag TS första inlägg hade lite brister/osanningar/eller felformuleringar, förstår om man läser det och tror ordagrant på att TS i 180 knyck och FEM CENTIMETER snöslask passerar mängder av bilar till höger o vänster. blir lite upprörd, så visst. Och Anders, en modern bil gör inte jobbet åt dig! men vi tar det en annan gång;) Alexander K:Vad kul att du pratade trafiksäkerhet idag..Var det på inskrivningen på förskolan? ALLA fattar att om man sänker hastigheten tillräckligt mycket så minskar allvarliga olyckor. Stänger vi av elen i vårat samhälle så minskar elrelaterade olyckor där med, men där löste man det på annat sätt, utbildning träning. |
| @thekinglives: Det handlar inte om att kunna häva nån sladd eller lära sig bromsa snabbt. Det handlar enbart om att inte hamna i sådana situationer. Att köra försiktigt, att lämna utrymme för andras misstag, att förutse vart det blir problem. Precis sådant som män som "minsann kan det här med att köra bil" brukar vara usla på. | |
thekinglives |
Löwet: För en gång är jag helt överens med dig:) Tror det kallas testosteron. Hur tränar man bort den evolutionen?:) |
|
Thekinglives: Nej, alla fattar inte att vi kommer att få färre olyckor om vi sänker farten. Det är väl bara läsa den här tråden så borde du inse det. Nej, det var inte för inskrivningen på körskolan. Men din kommentar var ju jätterolig. |
|
|
Kingen Hummer har skrivit 4 inlägg utöver trådstarten. Mest är det nytt svammel om allt annat än det trådstarten handlade om men ingenstans har han förtydligat, ändrat eller bett om ursäkt för sitt korkade första inlägg. Jag tror faktiskt på fullaste allvar att han har gjort precis det han skriver. Liksom Blixten som körde i 100km/h i snömodd med sommardäck och är lite småimponerad av tyskarna som körde om i 190 (för dom hade ju säkert bra vinterdäck)! Det är galna inlägg skriva av otroligt dåliga bilförare! "Och Anders, en modern bil gör inte jobbet åt dig! men vi tar det en annan gång;)" Ett gulligt men återigen ett korkat inlägg som återigen belyser det faktum att du helt säkert tillhör kategorin män som anser sig vara så duktiga bilförare att dom är långt mycket bättre än allt ifrån ABS till de senaste inom säkerhetshjälpmedel som finns till moderna bilar. För visst är du bättre på att pumpbromsa och får kortare bromssträcka än en bil med ABS? :D Jag är helt säker på att du tror det! Testosteronet ligger på en låg nivå hos alla dessa män så där har vi inte problemet. Testosteronet sjunker med åldern och jag tror det är ren dumhet som orsakar denna typ av beteenden. |
|
| Löwet: Du slog huvudet på spiken!!! Andersz4 jag tror att theking menade att antisladd, abs osv som bilar nuförtiden är utrustade med bara är komplement och att det är till syst o syvendes du som bilförare som bör köra med insidan av huvudet för att undvika farliga situationer som kan leda till olyckor, typ det Löwet skrev i sitt inlägg. | |
|
Det är verkligen tålamodsprövande att gång på gång se hur "AndersZ4" kör vidare i en generaliserande och nedlåtande attityd. Ett bättre approach vore att visa litet nyfikenhet kring uttalanden som att moderna bilar inte gör jobbet åt föraren, eller som jag skrev att det kan finnas lägen där dessa hjälpsystem kan göra mer skada än nytta. Det är mycket viktigt att man som förare känner till hur hjälpsystemen fungerar och vilka begränsningar de har i olika fordon med olika typer av drivlina, annars utsätter man både sig själv och sina medtrafikanter för allvarliga risker. Just ABS som dras fram hela tiden som exempel är det nog få erfarna förare som ifrågasätter nyttan av, har bevisats vara överlägset icke ABS-assisterad bromsning vid oräkneliga tester. Detta är också ett system som normalt inte kan avaktiveras. |
|
| Vem kör ens Z4:a på vintern? | |
|
En av de mest pinsamma (och skrämmande) trådar som jag läst på forumet! /Anders |
|
|
JohanB skrev det vettigaste svaret till TS Jag klipper in det så slipper ni leta i tråden "Försäkringsstatistiken visar faktiskt på att fyrhjulsdrivna bilar oftare är inblandade i olyckor än tvåhjulsdrivna dito - troligen för att fyrhjulsdriften har en förmåga att maskera bort ett dåligt väglag och det leder till att man instinktivt låter sig köra fortare än vad som är lämpligt i vissa situationer..." Tänk på det ni som har fyrhjulsdrift, att bara för att bilen känns stabil i halt väglag så är det mycket lätt att vaggas in i en falsk trygghetskänsla och att man då lätt blir frestad att köra fortare än väglaget tillåter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.