|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
K2, jag upplever inte att jag själv har några större problem i trafiken... Du får läsa mina inlägg igen. Trådstartaren skrev ett inlägg som i bästa fall kan tolkas som en omogen 18-åring och i sämsta fall en full 60-åring. Ett pinsamt inlägg som det är en självklarhet att bemöta. Jag är spiknykter, jag lovar! |
|
|
Du beskyllde mig för att vara en ”livsfarlig förare”, AndersZ4. Innan vi går vidare så kanske du kan berätta vad du själv har för utrustning i din bil för att kunna bistå effektivt i bilolyckor man kan stöta på under alla de 100 tusentals milen som man tillryggalägger under sin tid som bilförare. Hur många bilolyckor har du aktivt varit med om som medhjälpare, stödjande för chockade personer, räddningsoperationer? Du behöver inte svara men om man själv varit med och sett med egna ögon hur det kan gå så blir man en smula extra uppmärksam som förare. Att lära sig konsten att gå igenom eller parera en moddsträng med full stabilitet är en grundläggande baggis, alla kan klara detta med ett minimum av träning och med fordon & däck i gott skick. Det är oklokt att avfärda personer som fixar detta grundläggande som att de skulle vara ”livsfarliga förare” när det är precis tvärtom. En ”livsfarlig förare” i läget av kontakt med moddsträngar är den som blir överraskad och panikbromsar, styr yvigt med ratten. Kolla otaliga YT videos hur detta går (ledtråd - åt H-E). |
|
|
Det finns Youtube-klipp som visar precis detta förlopp, kollade nyss och det finns kvar. Det handlar om en olycka i Ryssland från 22 mars 2012 filmat av en polisbil där föraren och alla ev passagerare i fordonet dog omedelbart när de krossades av en mötande långtradare. Ett fullkomligt brutalt klipp, kan inte visa detta. |
|
| K2, du kommer aldrig att förstå. Hoppas bara jag slipper möta dig i trafiken. | |
|
Även jag hoppas att inte möta K2 i trafiken. |
|
| Apropå körning i slask så gjorde ett par kamrater och jag en resa till alperna i påsktider i början på 1980-talet. Det blev efter ett tags körning på autobahn blötsnö och slask. Det var kanske 2 cm slask på vägen blandat med hjulspår. Jag körde på bra sommardäck med en framhjulsdriven golf och märkte att det var inte lämpligt att köra fortare än max 100 med mina förutsättningar. Kanske var tionde minut, så kom det en bmw med skidor på taket och blåste om i ett stort moln i vänsterfilen i uppskattningsvis 190 km/h. De hade ju sannolikt bra vinterdäck i smalare dimension än vi kör med idag. Vi såg inga olyckor på hela resan och jag hade inte kört i 190 själv med bra vinterdäck. Men vi är olika och har olika förutsättningar i trafiken, men somliga personers och svenska myndigheters fixering vid låga hastigheters som botemedel mot de flesta olyckor är starkt överdriven. | |
|
"Vi såg inga olyckor på hela resan..." Ahaa men dåså! Det bevisar ju allt! "men somliga personers och svenska myndigheters fixering vid låga hastigheters som botemedel mot de flesta olyckor är starkt överdriven." Säger du som... Trafikexpert? Professor inom fordonsforskning, allvetare, professor kalkyl...? Med sommardäck i 100km/h på 2 cm slask! Vet inte om jag ska skratta eller gråta! Om det inte vore för att ditt inlägg är ett oerhört tydligt exempel på hur dåraktiga en del inlägg här är så skulle jag anmält det! Helt galet korkat inlägg! Blir ju mer och mer misantrop! Hade ingen aning om hur illa ställt det var bland äldre män! Nu får ni för fasiken skärpa er! Är det ironi ber jag om ursäkt men det framstår faktiskt inte som om ni skriver med ironi utan att ni faktiskt menar det! |
|
|
Du tycks anse att du är en allvetande trafikexpert som tror att den politiskt korrekta "svenska" uppfattningen om saker och ting är någon sorts facit för hur verkligheten skall hanteras i hela världen Jag hade en gång en kamrat vars pappa vid övningskörning och även efter det hon fått körkort, förbjöds att köra fortare än 80 km/h, på alla vägar. För fortare var trafikfarligt. Skulle inte förvåna mig om är hennes pappa. |
|
|
Jag bestämde mig för att ändå visa ett av alla de Youtube-klipp som visar vad som kan hända om föraren inte gör rätt saker vid - i detta fall oavsiktlig - kontakt med mittsträngen och man får det som kallas för ”split friction”. Det kan finnas fler bidragande faktorer som vi inte känner till tex dålig status på däck, ett olämpligt fordon etc men allt tyder på att det katastrofala förloppet startades genom att föraren panikbromsade och/eller gjorde alldeles för kraftiga rattutslag. Det jag säger är att denna typ av olyckor kan undvikas genom att man som förare lär sig att hantera olika luriga situationer under kontrollerade, säkra former. Extra viktigt att det sitter som en ryggradsreflex om situationen är oavsiktlig / oväntad. OBS: folk dör i denna olycka, den som inte klarar att se detta ska inte klicka på länken. |
|
thekinglives |
Anders Z4=Claes Tingvall :) Pappa till nollvisionen och mitträcken... |
thekinglives |
K2: Otäck video, den visar att det är bra att känna till sina fyra hörn samt hjulens position på vägbanan... |
| Underhållande med korkade, outbildade äldre män som vet bättre än den samlade vetenskapliga expertisen i hela världen. | |
|
Är ändå rätt övertygad om att ni fyra har eller till och med fortfarande är övertygade om att ni bromsar minsann bättre än ABS. Jodå erkänn! :D Och det här med bilbälte, det är löjligt! Överlastad båttrailer när ni drar er SeaRay, inga problem! Gäller bara att vara en duktig förare. Den där nyinköpta madrassen från IKEA, den håller ni med ett fast grepp med ena handen! Behövs minsann inga spännband inte! :D Ja, det är nästan rörande om det inte hade varit för att ni är bland det farligaste vi har i trafiken (strax efter berusade förare). |
|
|
Du skrev så här AndersZ4: ” Underhållande med korkade, outbildade äldre män som vet bättre än den samlade vetenskapliga expertisen i hela världen.” Jag blir mer och mer övertygad i att du försöker lära dig hur man trollar, detta eftersom du kör med alla nybörjarknepen: generaliserade, förminskande, ounderbyggda påståenden av känslomässig karaktär; hänvisning till påstådda men inte explicit angivna auktoriteter. tex ”samlad vetenskaplig expertis”. Du har hittills inte visat att du har någon som helst kännedom om relevant vetenskaplig expertis så det är väl på sin plats att du redovisar dina källor eftersom det är du som försöker luta dig mot dylika. Vad säker tex forskare i teknisk olycksfallsforskning, haveriutredare etc i frågor kring kursstabilitet, sidgrepp, friktion och då speciellt förhållanden av Split friction dvs det som exemplifierades i videon? |
|
|
Hej igen. Ja bredden på däcken påverkar helt klart dess förmåga att få fäste på det fasta under snöslask eller lös yrsnö. Är det någon som kör sin 2,2 tons BMW på smalare däck än 225mm? Sen ser jag att mr Z är kvar i tråden. Jag skrev som sagt spännande, inte kul. Jag vill inte få små oönskade sidorörelser och tyckte själv det gick bättre när jag gasade på lite. Ville höra lite om erfarenheter kring detta men de inlägg som är värt att läsa i denna tråd är så få att jag funderar på om det går att radera skiten. Får se om jag hittar någon tråd om däckbredd på vinterdäck. Sen ska jag ev gå tillbaka till min tråd om ledljusen. Körde hem från Stockholm sent igår kväll. De funkar bra men bilprovningen har missat att en del bilar har väl svaga bakljus. Sen är det synd om förarna i långtradare etc då sensorn lätt missar deras små lampor på taket. Kan sensorn justeras så den ser sånt på en väg utan vägbelysning? En till sak. Bilen har uppkoppling så den varnar för saker. Igår var det för djur på vägen. Oftast tycker jag den tar upp saker som är hanterade för länge sedan. Igår var den bara lite sen då en eller ett par bilar i motsatta fältet nog hade kört in i en älg ganska nyligen och en flakbil satt i mittenvajern. Kan denna information ha någon tidsangivelse, när det hände? Hmm, jag antar att ni syftar på icke mötesfria vägar då jag antar att K2 inte kör en förtäckt långtradare. Vi kan väl lägga ner det här med fart och konstatera att BMW är ett så vanligt bilmärke att vi har en mängd olika varianter av förare, allt från de som kryper fram långt under hastighetsgränsen till de som dubblar den. På båda sidor finns det de som inte borde köra Bil. Ha det bra. |
|
|
"Vad säker tex forskare i teknisk olycksfallsforskning, haveriutredare etc i frågor kring kursstabilitet, sidgrepp, friktion och då speciellt förhållanden av Split friction dvs det som exemplifierades i videon?" Nej givetvis har ni rätt! Högre hastighet är det som expertisen förespråkar! :D Sen tror jag faktiskt på det jag skriver angående er herrar. Ni uppvisar alla tecken! |
|
|
Det är ju lustigt att jag blir anklagad för att trolla för att jag inte tycker att man ska drifta om en 50 tons lastbil i 100km/h i snöslask och med sommardäck! Helt galet faktiskt! Ser det som en skyldighet att vara en motpol till era stolligheter! |
|
|
Men lite varning för trollning på detta inlägg. Jag kommer osökt att tänka på Kjell i Ullared när jag tänker på er och er bilkörning! :D :D Sorry, kunde inte låta bli! |
|
|
Troll? Nä jag tänkte mer på Kalle anka och hackspetten när du för många inlägg sen radade upp bilder från ditt eget huvud om att köra med madrass på taket. Men jag har faktiskt funderat lite på vad som driver ditt intresse i andra sammanhang, samt var du bor i vårt avlånga land. Det är lite skillnad på både klimat och vägar, mellan Norrland och resten av Sverige. Troll, brukar de hitta på saker och fara med osanning? Var har det i denna tråd stått om att köra om en långtradare med sommardäck, i vinterföre? |
|
|
Hummer du får själv leta upp Blixtens inlägg. Du är lika korkad var du än bor i världen om du har denna typ av åsikter kring hur man framför sitt fordon. Vad som driver mitt intresse...? Det är väl uppenbart att någon måste stå upp mot denna typ av vanvettiga åsikter! Det handlar om liv och säkerhet. Jag fattar att jag aldrig kan omvända er, likt Kjell, så har ni er bestämda åsikt om saker. Men jag hoppas ändå kunna få andra att inse hur fel ni är ute och hur dåliga bilförare ni är. Det är mitt intresse. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.