|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| Hur är det möjligt att inte förstå?! Fascinerande! | |
|
Det som fascinerar mig mest är din attityd. Du sitter och plockar in postare i denna tråd i dina egna fack, du tillmäter dessa kategorier generella egenskaper och försöker bygga dina argument på detta. Patetiskt. Känns litet som att du försöker trolla men då måste du träna mer på detta för det duger inte vad du visat hittills, AndersZ4. Mitt spontana intryck av dig efter vad du skrivit är att du känt dig träffad som en rädd och osäker förare, och att du inte har något som helst intresse att bli en bättre bilförare. Kanske är du en av dessa jag irriterar mig på när de ska ut i en rondell och väntar ängsligt på att hela rondellen ska bli helt fri från trafik innan de vågar sig ut i den farliga rondellen? |
|
|
Jag tillhör också dem som vill lära känna bilen och hur den beter sig i extrema situationer. T ex var jag nyfiken på hur bromsförstärkningen upplevdes vid panikbromsning. Så på en belagd torr landsväg utan trafik och bra sikt drog jag en sommar upp bilen i 70 och ställde mig med maximal kraft på bromsen. Helt odramatiskt och stabilt. Så nu vet jag det. Dessutom fick jag verifierat att då bilen hade stannat tändes varningsblinkersen, som den ska göra vid panikbromsning. Sen var jag lite undrande varför de låsningsfria bromsarna låste sig på vinterväglag då jag bromsade kraftigt i ca 30 km/h. Sen förstod jag. Det berodde på att jag körde rakt fram och då är det bättre med låsta bromsar i låg fart. Jag har dock inte provat med kraftig broms med ratten lite vriden. Det behövs ju lite utrymme och marginaler då. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Tagga ner attityden AndersZ4, ni kan ha olika åsikter och diskutera därefter men kan du inte avhålla dig från otrevligheter så avstå istället. | |
|
Det är väl snarast så att jag blir så otroligt förvånad/beklämd av er inställning. Ni framstår som en karikatyr av en korkad/outbildad man som inte mognat något sen den dagen ni tog körkort. Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni blir av med körkortet eller hamnar i en situation där ni inser hur otroligt små marginalerna och faktiskt mognar lite. Män (för det är till 99% män) som hetsar bakom folk i rondeller eller i vänsterfältet på motorvägen har orsakat långt fler olyckor än de som tar det lugnt och inte tror dom är guds gåva till bilkörningen. Tagga ner, nej absolut inte! Jag anser att ni är extremt dåliga bilförare med en 18-årings mognadsnivå. |
|
| Andersz4 Jag håller med dig till 100 %. Det är tack vare sånna här "stjärnor" som olyckorna sker. De låter reptilhjärnan ta över vid bilkörning. | |
| AndersZ4, jag kanske har fel, men du verkar tillhöra gruppen bilförare som anser att vänsterfilen på motorvägen tillhör alla som vill ligga där hur länge som helst så länge man håller 110 km/h. | |
|
"Blixten" om det var det värsta beteendet i trafiken du kunde komma på, så säger det allt om hur du är som bilförare! Jag gör mig ingen illusion om att jag är duktigast i trafiken men gör så gott jag kan. Jag ligger alltid i rätt fil enligt dom bestämmelser som finns på motorvägen och ökar inte farten eller flyttar mig för att någon blinkar med helljus som vill köra i 140. Men när omkörningen är klar flyttar jag mig givetvis. Jag kan också tycka att det finns irriterande beteende i trafiken men det är ytterst sällan jag visar detta på något sätt. Folk som ligger kvar i mittfilen på en trefilig motorväg trots att innerfilen är ledig kan jag tycka är ett rätt irriterande beteende men jag lägger inte ner mer energi än så på det. Men rent livsfarliga beteenden som diskuteras i denna tråd, det blir jag heligt förbannad på! |
|
|
helgonet1, jag får delvis ge dig litet rätt om det där med reptilhjärnans roll i sammanhanget svåra vägförhållanden. Det krävs att man nött in de rätta manövrerna under kontrollerade förhållanden så de sitter som en ryggradsreflex om man kommer tex i en situation av ”split friction” med ena hjulparet i trög snömodd och moddplanar, andra hjulparet på vad det nu var man åkte på tidigare men troligen betydligt bättre fäste. Det som då sker händer mycket snabbt, kroppen måste känna igen detta omedelbart och vidta rätt åtgärder. Har man aldrig stött på detta tidigare är det lätt hänt att man gör saker som förvärrar situationen, typiskt att man panikbromsar och försöker styra bort från modden med en häftig rattrörelse. Konsekvensen av detta är att man råkar in i sladd, försöker sedan styra upp denna sladd och hamnar i ett eskalerande förlopp av sladdar/motsladdar som gör att man totalt förlorar kontrollen över bilen. Som sagt, olika bilar reagerar olika. Gamla Saaben var extremt stabil och lätt att kontrollera genom moddsträngar kanske delvis för att den saknade antispinn och DSC, man hade direktkontakt med drivlinan. Nyare Volvo S80n har ett ok beteende som är förutsägbart men har bara testat med DSC inkopplat. Jag har en känsla av att detta system ställer till det litet för föraren genom att vilja bromsa det drivhjul som jag vill ska spinna litet lätt i modden. Ska testa när tillfälle erbjuds om det inte blir bättre i dessa situationer om man kopplar ur DSC, självklart under säkra förhållanden. BMW e39 tycker jag fungerar mycket förutsägbart med sitt ASC+T i dessa lägen så detta är givet att ha inkopplat på den bilen, kanske för att bakhjulen inte tenderar att spinna loss lika lätt som på en framhjulsdriven bil vid moddplaning och att systemet därmed kan arbeta mer subtilt. Att vara en försiktig förare är för mig liktydigt med att vara en välförberedd förare som inte låter sig överraskas av besvärliga körförhållanden. I detta ingår att man måste känna till var gränserna går med aktuell bil och utrustning och det kan man bara göra genom att provocera litet under välkontrollerade säkra förhållanden. Att köra fyrhjulsdrivet har jag testat, verkligen en trevlig upplevelse med VW Touareg med en sanslöst fin stabilitet och väghållning. Finns en viss fara att man har en tendens att glömma bort att bromsförmågan inte är bättre än i tvåhjulsdrivna bilar men vet man detta så kan man nyttja fyrhjulsdriften till att öka säkerhetsmarginalerna betydligt. |
|
| Jag får välja att ta "K2"s inlägg som ironi, för allt annat är orimligt! :D Gulligt hade det varit om det inte hade varit för att det är en livsfarlig förare! | |
|
Som jag ser det finns det givetvis bra input från flera håll - det är bra att vara försiktig och tänka framåt när man kör och inte ta onödiga risker, men det är också bra att veta hur bilen reagerar i olika situationer. Det senare bör man uppleva under kontrollerade/säkra former och inte testa under en omkörning i snöslask... Det finns många exempel på olyckor som berott på att föraren har kört en bil med ABS-bromsar och panikbromsat av någon anledning, men sedan (oftast instinktivt) släppt bromsen när bromspedalen börjat "vibrera/pulsera" när ABS-systemet börjat jobba som det ska - något som föraren inte hade förväntat sig...resultatet blir då att man inte bromsar alls utan kör i diket eller krockar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"De gånger jag släppte på gasen pga dålig sikt i mörker och slasksprut från långtradare började bilen vandra i sidled lite. Spännande med 40 ton tradare bredvid." Klippt från första inlägget. Antar att alla vidare kommentarer är överflödiga! |
|
|
...jo, det är ingen situation jag själv skulle sätta mig i medvetet...men ibland kan man missbedöma en situation och hamna där oavsett vad man avsett från början. Jag försöker köra med insidan av huvudet och försöka läsa av trafik/situation och ha en "livlig fantasi" kring vad alla dårar (för mig finns inga medtrafikanter, bara mottrafikanter) och annat kan göra som kan ställa till det. Det har räddat mig ett antal gånger då det "bara" slutat med incidenter i stället för olyckor. Jag erkänner dock att jag också gör fel ibland och några gånger har det nog varit ren tur att det inte blivit några olyckor under alla år jag har kört bil/MC och lite lastbil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...kom på en sak till! Försäkringsstatistiken visar faktiskt på att fyrhjulsdrivna bilar oftare är inblandade i olyckor än tvåhjulsdrivna dito - troligen för att fyrhjulsdriften har en förmåga att maskera bort ett dåligt väglag och det leder till att man instinktivt låter sig köra fortare än vad som är lämpligt i vissa situationer... Mhv Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Efter 35 år som bilförare och ca 2500-3000 mil per år har jag ALDRIG försatt mig i en sådan situation! ADLRIG! Det finns ingen anledning! | |
|
Håller med - utifrån vad jag kan tolka in utifrån informationen i första inlägget, bedömer jag att det var en väldigt onödig risktagning! Dock har jag upplevt att ibland dyker det upp situationer i trafiken väldigt snabbt som man inte kan förutsäga ens med livlig fantasi och aktivt tänkande under körning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, det där med ”livlig fantasi” är mycket viktigt tror jag. Det är vad jag tillämpar hela tiden, analyserar konstant trafiksituationen och kör en massa ”what if”-scenarios. Typ ”vad gör jag om det kommer en bil i min körbana när jag kommer över det där backkrönet”, eller ”om det traskar fram en vilsen tonåring som stirrar ner i sin mobil bakom den där parkerade bussen med öronen pluggade av iPods”... miljoner scenarios spelas upp. Även perfekt för att hålla sig riktigt alert under långresor på natten... när scenariomaskinen börjar tröttna så är jag trött och behöver en rast. Många olyckor har kunnat avvärjas på så vis. Och ja, jag har gjort en del mindre genomtänkta manövrer som kunde gått dåligt men som noga lagrats i minnet som scenarios jag undviker i fortsättningen. Att köra om långtradare i dålig sikt och grov snömodd är exempel på vad jag undviker. Simuleringarna och scenarioanalyserna gör även att man blir extra uppmärksam när man hamnar i potentiellt farliga scenarios som tex när man närmar sig Stockholm och folk har en tendens att ligga alldeles för nära varandra. Då manövrerar man sig bort från situationen och kan uppleva den stundande seriekrocken från en säker position en bit snett bakom i en lämpligare fil, kunna vara med och ge en hjälpande hand att ge första hjälpen vid olycksplatsen tillkalla hjälp osv. Ja, exakt detta har hänt en gång och jag har analyserat olyckan noga via min dashcam och vet exakt hur det blev som det blev - i grunden dålig uppmärksamhet framåt och för korta avstånd, sega reaktioner kanske pga distraherade förare. Sedan helt sant om fyrhjulsdrift, otroligt bra väghållning på slirigt underlag men bedrägligt - man måste se det som att man får en litet bättre säkerhetsmarginal vid normal körning, ska det bromsas är det som vilken kärra som helst och går det för fort så är man rökt. |
|
thekinglives |
Anders Z4: Du är väl egentligen upprörd trådskaparens första post? Men jag kan lugna dig, den kan uppenbart inte vara sann. Så som han skriver " 5cm snöslask, och fortare än 130km/h fungerar inte i realiteten, det går inte att svänga, bilen blir en katamaran båt. Det TS hade behövt är inte 4WD utan ett roder. Det jag tror TS skulle ha skrivit som kanske är närmre sanningen, är att det var en 5cm tjock moddsträng i mitten på vägen, som han fick bryta varje gång han kört ikapp en bil och ska förbi. Då är det väl inte så galet att vid ett väl valt tillfälle bryta moddstängen och passera. I detta läget jag beskriver är enligt mig hastigheten rätt ointressant, det hela handlar ju om att bryta moddsträngen säkert, och det kan ju göras i farter från 30 till 140+km/h. "alla" begår hastighetsöverträdelser, parkerar fel, glömmer erlägga avgift, kör utan bälte, pratar i telefon, kör när man är trött.......osv. Men typiskt bror duktigbetende är att man vill tillrättavisa någon annan som bryter "lite mer" än en själv. Så om du inte är 100% fläckfri kan du väl ha lite överseende med att alla andra inte är det heller? |
| Hur många troglodyter kan det finnas som svarar på denna tråd?! I "Kingens" fall får vi väl skylla på lördagsgroggen. | |
|
I ditt fall, AndersZ4, så undrar jag vad du har att skylla på förutom de groggar du tycks ha intagit. Du har inte bidragit ett enda skvatt till denna tråd, bara kommit med en massa trams om vad du tror om hur erfarna förare funkar. Det låter som att du precis lyckats ta körkortet med nöd och näppe och är genuint orolig för hur man ska göra när det är litet jobbigt väglag. Det vore gott så, starta en ny tråd om detta om du vill hitta vägar att bemästra körsituationer du upplever som svåra så är jag säker på att det finns folk som kan ge bra förslag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.