AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.149

X3 G01 kodning parkerinsvärmare växelventil

Sida 1 av 2
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Hej på er kodningskunniga!

Någon som vet om/hur det går att koda växelventilen för värmarkretsen till ”från”(ej spänningssatt) på en G01?

På min tidigare E60 gick det ju att raggarfixa med ett motstånd i kontakten för ventilen eller att dra om slangarna, men kan tycka att det borde gå att få rätt på med datorns kraft nuförtiden.

Syftet är ju för att förvärma dieselmotorn och inte bara kupén med fläsket bakom ratten...

En G01 2021 20d
En gammal (och lång) tråd om en äldre bil, men som kanske ändå kan ge lite idéer, dels eftersom den slutade lyckligt dels eftersom du har tidigare erfarenhet.

Länk

/Lennart
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nja, det beskriver inte riktigt vad som söks men tack för idén

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.
Kollade lite lätt på MotorTalk.de.

Där får jag intrycket att det är skillnad på funktionen hos värmare inbyggda vid produktion (värmer motorn) resp. dem som är eftermonterade (värmer inte motorn).

Men tydligen kan BMW koda en eftermonterad till att uppföra sig som en original.

Det stod dock inget om hur ljudet påverkades... ;)

/Lennart
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Otroligt korkad konstruktion detta. Släpper den inte ens på värme till motorn när inställd temp i kupén är uppnådd?

Jag hade samma problem med min bil (dock av annat märke), där har jag kodat om så att ventilen som släpper ut vattnet till motorn är öppen hela tiden, dvs samma manöver som du vill göra. Värmer nu motor och kupé som det borde varit från början. Tycker att detta borde gå att koda även på din bil, hoppas det löser sig!
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Har en e70 med orginalmonterad värmare, har alltid trott att den bara värmer kupén. Är det någon som kan bekräfta detta eller är det som du lenwib säger?

Årsmodell 2011 4.0d

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Tvärtom Lennart.

Originalmonterade värmer bara kupén, intill dess att motorn är startad, .
Därefter slår växelventilen om så att vattnet går genom hela kretsen.Min g01 är sprak ny och har inget eftermonterat...
Precis samma var det på min 2006 e61 som också var originslmonterd. Audi kör samma metod och nog även Benz.

Åter till frågan, det borde rimligen finnas en rad med kod för att styra ventilen till alltid ”från”. (Är ventilen strömlös så går vattnet i hela kretsen alltid.)

Tack för klargörandet, C.

Senare har jag sett den beskrivning, som du nu ger och som jag nu alltså får anse vara den riktiga.

Och, som du skriver, det borde ju gå att koda på något sätt.

Forskningen fortsätter, alltså. :)

/Lennart
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Ja om någon luskar fram detta är det ju ytterst intressant. Har dock köpt en blockvärmare nu som ska installeras någon kväll.. orkade inte med kladdet med en slangvärmare men hade hellre haft en sån. Känns effektivare - men kanske är fel?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Slangvärmare är oftast bättre, speciellt de med med inbyggd pump.

Finns ju två typer av blockvärmare, där de sitter i en frosttålig eller de som är kontaktvärmare och värmer genom att värma blocket.

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Denna fäster på blocket - så.. nåja, står oftast i varmgarage så lär inte användas dagligen - typ när man är i stugan.
Jag har fattat som att värmaren värmer BÅDE kupé och motor samtidigt, så att bägge är varma när jag kommer till bilen. Så här står det på bmw:s sida:

Föraren kan stiga in i en skönt uppvärmd bil även när det är kallt ute. Med hjälp av kupévärmaren med bekväm timerfunktion kan kupéutrymmet värmas upp även när motorn inte är igång. Den kan även användas för att hålla rutorna fria från imma och frost. Styrning och aktivering av kupévärmaren görs med appen BMW Connected, BMW Display Key eller med kontrollreglaget för iDrive.Kupévärmaren är ett vattenburet värmeaggregat som drivs av bilens bränslesystem. Även motorn värms upp via kylsystemet. Det minskar bränsleförbrukningen under varmkörningen.
Patrick: Det tycks vara skillnad på värmarfunktionen hos bensin- resp. dieselbilar. Det finns väl en tanke bakom det. Frågan är bara vilken. Här i norr skulle nog de flesta uppskatta att få motorn uppvärmd samtidigt med kupén, vare sig det är en diesel eller bensinare.

Trösten skulle ju kunna vara, att det eventuellt kunde finnas en möjlighet att koda en bensinare till att uppföra sig som t ex din diesel.

/Lennart
Aha, det beror på bränslet...
Jag ska hämta ut min på måndag och det är en diesel byggd 8 november.
Hoppas verkligen den värmer BÅDE motor och kupé, så att bägge är varma när jag kommer och ska starta den.
Har skickat ett mail till min återförsäljare och ställt frågan nu.
@Centrallogik

Värms bara kupén på din nya x3 diesel, och motorn kallstartas alltid?

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Så är det, så länge motorn inte är igå g förvärms bara kupén. Så har det varit i i alla fall 15år nu på BMW... samma lika på den diesel 5-serie jag hade innan.

Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Dvs värmning av motorn sker inte förrän du startar motorn. Så jobbar parkeringsvärmaren som tillsatsvärmare.. så alldeles riktigt, motorn är genomkall första starten på färden..

Suck...INTE vad jag trodde när jag beställde bilen!
Kommer ifrån V**vo och där värms ALLT upp.
Så m a o så blåser det in kalluft i kupén när man startar bilen eftersom motorn är kall, härligt...eller inte!

Tack för info om verkligheten som väntar, sorgligt att man ska behöva kallstarta motorn år 2021! ;-)
Har du koll på hur länge kupévärmaren går om du startar den manuellt respektive om det är en schemalagd start?

Scenario 1: Jag startar värmaren manuellt NU...hur länge går den tills den slår ifrån?

Scenario 2: Jag ska åka hemifrån kl 05 imorgon bitti och har programmerat detta...när startar den då?
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Nejdå, värmaren fortsätter gå när du startat motorn intill dess att motorn blivit varm. Så komforten är det absolut inget delmoment och kupén blir varm blixtfort när den står parkerad. Bara motorn som inte blir värmd före första start.

Fick detta svar av min återförsäljare:
Värmaren går i 30 minuter och den värmer både kupé & motor.

Undrar om det skiljer mellan motorer (min 40d) lr om han är ute och cyklar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.