|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder Vad klarar automatlådorna på 525d f11? | |
| Tänker för ev optimering | |
|
Hej kolla vilken låda som sitter på just din bil och checka sedan på exvis wiki, slå på ZF 8hpXXX Det finns också mer specifika angivlser än de som finns på wiki, exvis datablad från ZF själva. Matthias |
|
|
Hur vet man vad för låda som sitter på bilen? :) Tack på förhand mvh Joakim |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
500 Nm |
|
Vill optimera så då kanske jag ska satsa på en manuell? Optimera en 525 D blir 620 nm |
|
De siffror jag sett från ZF är att det brukar anges 450Nm för bensinvariant och 500Nm för dieselvariant. 8HP70 uppges till 700Nm för både bensin och diesel. 8HP90 uppges till 900Nm för bensin och 1000Nm för diesel. Produkterna är naturligtvis byggda med marginaler, men sannolikheten för problem ökar ju exponentiellt ju mer du överskrider det uppsatta gränsvärdet. Vissa lådor är tåligare än andra och har inga specifkt svaga punkter, vissa lådor har ibland en eller ett par specifikt svaga punkter som alltid utmärker sig ganska omgående när man överskrider det uppsatta gränsvärdet. Men i slutänden är det en strikt övning i sannolikhet. |
|
som sagt, kolla just på din bil med hjälp av chassienummer och en databas för delar Din bil (525d) har väl både 2,0 fyra och 3,0 sexa som alternativ och det skiljer troligen på lådan för dessa varianter |
|
Satt gissningsvis både N57 och N47 i den där F11 / F11 LCI 525d. Men tror att det satt 8HP45 i båda - det är vad jag utgår ifrån i tidigare inlägg. Fast som Matthias säger så är det en fördel att flukta på lite fakta innan man går all in. Men vad vi säger spelar egentligen inte så stor roll, det är ju ett utlåtande från företaget som gör trimningen som du ska ha. De ska sitta inne med kunskapen och erfarenheten om hur just din låda typiskt reagerar för mer vridmoment - det är ju den kunskapen (samt kunskapen att modifiera motorstyrningen) man betalar för. |
|
Tack för fina svar! Hur hittar man en databas för bmw där man kan slå på bilen med chassinummer? Känns som dem på optimeringen tyvärr inte hade stenkoll på detta och jag vill vara mer säker än dem |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Det finns gott om marginal och att köra inspirerat eller gasa fullt emellanåt är inga problem. Men om du som person är rädd för att saker går sönder ska du inte optimera alls. Växellådan i en helt original bil kan också gå sönder om det finns ett fabrikationsfel. I kontrast finns det dem som kör med gamla manuella ZF-lådor som är "specade" till 320 nm men kör med det dubbla (eller mer) som får det att hålla år efter år, allt handlar om hur du behandlar grejerna. |
|
går du in på denna så ser du delarna; ange chassienummer sista 7. Länk Jag ser exvis att jag har 8HP70 i min GT. Men jag instämmer med Slangen - trimfirman skall ha koll. Jag har använt SMO som specar för vissa setups att lådan är vridmomentsbegränsad. Lägg någon tusing extra på en bra firma |
|
Jag tittade runt för skojs skull lite vad typiska steg 1 ligger på för en F11 525d N47 och vridmomentet där ligger på typ 500 - 530 Nm. Det vridmomentet skulle jag inte vara direkt oroad över mot en 8HP45 för i princip all typ av körning (men än en gång så är detta en väldigt vanlig låda numera så firmorna borde vid det här laget ha byggt upp viss kunskap och erfarenhet om riskerna). Men att därifrån gå till 620Nm är trots allt en liten extra bit (då original ligger väl på 450Nm om jag minns rätt). Det borde resultera i runt 300hk. Är ju trots allt nästan en 40% ökning av vridmomentet. Sådana ökningar brukar man främst se i typiska steg 3. Men olika växellådor har olika marginaler och svagheter (den gamla hederliga 320Z är ju ett bra exempel och finns även vissa äldre Getrag's med samma egensakper) och råkar man ha en växellåda med en mycket känd svaghet så kanske det bara behövs en 30%-40% ökning för att sannolikheten ska öka drastiskt för den svagheten att uppenbara sig. Men det kanske finns åtgärder/förbättringar mot den svagheten för just den växellådan som gör att den håller för mycket - förutsatt man fixar just den svaga punkten. Men det faller ändåså tillbaka till kunskap och erfarenhet om hur olika växellådor statistiskt sett reagerar på ökat vridmoment och belastningar. |
|
Vill gänra jämföra mellan en automat och en manuell Har kommit så långt nu att jag hittar vad det är för växellåda via Realoem men hittar inte siffror från ZF hur kan man se detta? |
|
| Den Manuella lådan och bilen jag kikar på har: gs6-45dz lådan | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Då är den specad till 450nm, men den tål långt mer. |
| Lustigt! Hur kan det inte skillja något på en automat/manuell. Man tror ju att en manuell klarar mera? Som sagt optimeringen är 300 hk och på 620 nm | |
Transocean |
Du bör nog byta till en starkare koppling. |
GS6-45DZ är BMW's interna beteckning. G : Anger att det handlar om drivlina/kraftöverföring (getriebe) S : Anger att det är en manuell växellåda (schalter) 6 : Anger att det är 6 växlar fram 45 : Anger vilken typ (internt K transmission) D : Anger att det är diesel utväxlingar Z : Anger att det ZF som är tillverkaren Men det handlar helt enkelt om vad ZF själva kallar S6-45 lådan. |
|
mitt spontana intryck är att det är automater som får problem vid optimering; jag har inte sett många med manuella lådor om skrivit om problem efter optimering. sannolikt som Transocean säger att det är kopplingen som tar stryk, men den är ju billigare att byta än en automatlåda. Jag fick byta min 6HP19 efter optimering, hade hellre haft en 6HP26, |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det är dock ganska stor skillnad på 6HP och 8HP, båda automat men olika design. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.