|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är det någon som kan tipsa om ev firma som konverterar SMG till manuell? Eller säljer delar för just detta? (Bygger om spränkkåpan) Kostnad för att få det gjort? | |
|
Länk Länk Mycket jobb men delarna är inte så dyra |
|
| Vintern är lång 😂 så man kan pilla med nåt under tiden. Men hade varit kul o veta om det finns ngn som gör gör sånt och vad dom tar för det. | |
| FÅR man ens göra så? På bilar som är helbilsgodkända får inget ändras eller modifieras. | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Grattis, du bor i Skåne.. Ring Magnus på Länk Han löser det och har gjort. tror du får det under 10Tkr. |
| Tack, det ska jag göra 👍 | |
|
Sirtobbe: Jag kan ha fel men har för mig att det är en blandad kompott Om hur olika bilar reggats som Manuell/Automat. Har man då flax att den är reggad som manuell borde man vara safe :) |
|
|
Du menar att det i transportstyrelsens papper står fel transmission? Detta måste vara MYCKET ovanligt, men visst kan det hända. Personligen hade jag blivit glad om reglerna kring detta lättats upp, då jag enbart köper bilar med manuell låda och detta blivit svårare och svårare med åren. De modeller man vill ha (M-modeller) blir bara svårare att få tag på med nämd transmission. En väg framåt kunde ju vara att köpa med DCT och konvertera till manuell. Då hade man plötsligt haft MÅNGA fler bilar att välja på. För allmän kännedom är jag nu på jakt efter min nästa M-bil, då min M3 E90 nu är såld. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
sirtobbe, du skojar.. känner du till kvalitet hos transportstyrelsen. Du kan få 100 BMW bilar med fel chassinummer i bilregistret av mig om du vill. Snabb koll av 56st M3 E46 med SMG låda, 30st, står som Manuell. |
| Då var jag inte helt ute och cyklade :) | |
| Detta var ju mycket intressant. Fluktar lite på M4 cab, finns 11 manuella på mobile, men inga i sverige. | |
![]() 2.226 530d G31
Phoenix M3, nä. du brukar ha rätt oftast när du skriver om du frågar mig :) Sirtobbe. Jodå, det finns en M4 F83 som ej har 2MK-DKG låda i Sverige. Går i Lomma och är MINERALWEISS METALLIC (A96) Se Länk Du får ta hem en från Tyskland då. Eller säger du till så hjälper jag dig , se mer: Länk Ps. Just nu kollat 116st med SMG, 59st står som Manuell. ca 50% |
![]() 2.226 530d G31
Av alla E46 med SMG i Sverige 376st står 191st som Manuell, av de 191 är 161 Sv.Sålda. |
| Jag tog mig friheten att kolla upp alla m4 cab som är till salu på blocket med DCT låda och ingen är reggad som manuell. | |
![]() 2.226 530d G31
sirtobbe, stämmer. Alla M4 Cab stämmer. Alla utom en är reggad som Automat, och den som ej har DCT står som Manuell.. Man har blivit bättre :) |
| Då återstår att ha den turen att den vita i lomma blir till salu senast till våren, annars får jag åka söderut. Blir isåfall inte första gången, även om jag föredrar svensksålt pga mindre trassel, billigare försäkring, bättre andrahandsvärde osv, osv...... | |
|
WHeelers dealers som sänds på discovery channel har gjort detta byte i TV och enligt halvsäkra källor sänds just det avsnittet på tablåTV lör 7/11 kl 1800, finns kanske på någon -play eller -tube tjänstn nära dig när du vill. Där kan du få ett hum om komplexiteten, även omdet är gjort för att vara bra TV. Jag har sett det avsnittet för länge sedan och det såg inte direkt självklart ut, men jag är inte blimek så se själv och avgör om det verkar rimligt för dig och din plånbok. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Jag tror ni alla börjar i fel ände. Problemet med konverteringen är inte själva jobbet, utan den springande punkten är återigen : - går det att besiktiga? Har själv lite dåliga erfarenheter av svensk bilprovning med min dåvarande kompressor-försedda M3 E46. På mitt protokoll stod "trimmad motor", med krav om återställande till original om bilen någonsin igen skulle få framföras lagligt i landet jag föddes i. Vilken mardröm att få en sån i sin hand om man just lagt massor av tid och pengar på att byta transmission. |
|
|
Om nu bilen är reggad som manuell borde det väl inte vara problem? Sannolikheten är ju 50/50 enligt Jörgens uppgifter. |
|
| Värdelösa trådar när trådskaparen försvinner. Sedan blir det bara spekulationer. | |
|
Trådskaparen är fortfarande med 😀. Väntar dock svar från JBMO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.