AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.840

Vilket luftfilter rekomenderas ?

Sida 1 av 2
Er
25
Erhnam
530D -11
Vilket luftfilter rekomenderas till min original 323 -96 ? Jag vill ha ett som passar i samma burk.
Vart köper jag det ?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Original rekommenderas...
:)

Mvh

Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med Anders!

Sportluftfilter gör ingen effektökning på en bil som inte är kraftigt trimmad i övrigt! (vissa undantag finns, E36 är INTE ett av dem!)

Du förstör bara motorn långsamt genom ett sportfilter eftersom det släpper igenom mer skit till motorn.

Köp ett par bra bromsklossar för samma pengar så har du förbättrat prestandan på bilen i stället!

Mvh
Er
25
Erhnam
530D -11
Haha Anders, du har läst på.

Men får man inte lite effekt om man gör det ihop med chipning (som kommer senare)?
Är det inte värt pengarna bara för att få lite häftigare ljud ?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Kort: Jo det är värt pengarna för ljudet. Men köp då ett öppet filter om det är ljud du är ute efter!

//Johan

dreiachtzehnis
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du byter kammaxlar, insug samt avgassytemet och mappar om motorstyrningen så kanske du närmar dig gränsen för att luftfiltret skall vara den svaga länken.

Ett insatsfilter ger knappast någon ljudökning heller för den delen. Men det släpper igenom mer smuts som långsamt sliter ner motorn i förtid.

Bortkastade pengar helt enkelt!

Mvh
CDA Box, kan någon förklara hur det funkar? Tydligen bra?

/Manray/
Er
25
Erhnam
530D -11
En väldigt enig jury !
Jag får väl avstå från att köpa luftfilter då.

Hur gör jag då för att enkelt få ett häftigare ljud ? Har man sex cylindrar så är det kul om det hörs.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Erhnam: Du kan ju montera ett öppet (koniskt) luftfilter. Dessa ger fränare insugsljud, men riskerar att skita ner i motorn om de inte rengörs som föreskrivet.

Annars är bästa, om än inte billigaste, sättet att få vackrare motorljud, att byta ut avgassystemet till något grövre; exempelvis från feritta, supersprint eller RakaRör.

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Kort inlägg bara...

Jag hade en 320i -84 med vassare kam (272 grader om jag minns rätt) och 2,5" hembyggt avgas. Vid bromsning på rullar gav det inte en enda mätbar kilowatt när vi plockade bort orginalluftfiltret...

//Erik//
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Codriver: Hur många KW/HK utvecklade bilen med det beskrivna trimmet?
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Den lämnade då ca 150hk på motorn enligt killarna som justerade. Kommer inte ihåg exakt bakhjulseffekt. Men nämda siffra inföll sig vid 7200rpm... Ylade som bara den.

//Erik//
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Så ni rekommenderar inte sportluftfilter ?! jag som tänkte köpa ett Pipercrossluftfilter som ersätter luftboxen ?! är det dumt på min 535:a ?! far in en massa onödigt skit i bilen eller ?! är tveksam vill ju inte förstöra min fina bil

----------------------------------------------
518i

Länk
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Wrath: Som sagt, sköter du ditt öppna filter så som det är föreskrivet, så skitar det endast ner marginellt mer än ett standardfilter.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Okej ! nån som har nån erfarenhet angående olika filter så som Pipercross , Green cotton , K&N etc.
bilen min är trimmad med 292 grader kam , sportavgassystem , extraktorgrenrör och chip ! sen sitter det K&N filter i tror jag men det sitter i luftboxen dvs ett platt sådant , ska prova med ett öppet dvs att man tar helt enkelt bort luftboxen ! vet av några som gjort det "Ticco" bland annat , nån annan som vet om det blir bra ?! är inte direkt ute efter en effekthöjning då jag inte tror man får nån , vill mest ha ett råare ljud ;)

Länk
Mr
56
Mr. K
323i -83
Filter test,ingen större skillnad i effekt ökning men vissa släpper igenom mycket skit.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bara en placeboeffekt för en otrimmade motor, för att få ut mera häskrafter behövs mera luftflöde och bränsleblandning genom motorn.Och då behövs rejäla modifieringar. Lika illa att bara stoppa i en vassare kam, utan att köra hela konceptet med insug,portning,avgas chip mm.
En vis man jag brukar referera till när det gäller sånt här är en erkänt duktig motorbyggare i rallykretsar bla. Länk

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
"Lika illa att bara stoppa i en vassare kam, utan att köra hela konceptet med insug,portning,avgas chip mm.
"

Det är gjort på bilen ! och det sitter filter på den också , men det är ett sånt här plattfilter ! jag vill ha ett öppet koniskt typ !

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
BMW:s originalluftfilter har väldigt bra flöde!
Det skall mycket till innan det är luftboxen/filtret som är den svagaste länken i kedjan!

Ett openairfilter suger dessutom i sig varm luft, vilket gör att du får en sämre fyllnadsgrad av syre i motorn = sämre effekt!
Det räcker inte med en liten plåtbit som avskärmning som många tror. Skall du få mer effekt av openair behöver du i princip bygga en ny luftbox med ett BRA flöde (inte helt lätt!).

Fundera på varför i princip alla tävlingsbilar (seriösa stall) har advancerade luftboxar (som kan kosta tiotusentals kronor) och inte ett enkelt och billigt openairfilter!
Faktum är att du troligen tappar effekt med ett sportfilter, åtminstone på lite sikt mht till det dramatiskt ökade slitaget i motorn. Men det kommer smygande och är därför svårt att märka utan en riktig mätning.

Och ja, ett sportfilter suger i sig betydligt mycket mer skit än ett standardfilter. Det finns åtskilliga oberoende tester på det.
Dessa filter utvecklades till tävlingsbilar. Tävlingsbilar kör på relativt rena asfaltsbanor utan grus och annat damm. Dessutom renoveras tävlingsmotorer regelbundet. I princip en gång per år eller oftare.
Är man beredd att renovera sin motor med jämna mellanrum så okej...

Jag skulle ALDRIG köpa en bil som har haft ett sportfilter monterat av den anledningen!

Att många av de firmorna som säljer dessa filter också säljer andra reservdelar till motorer och i vissa fall t om renoverar motorer ser jag som mer än en slump.

Håller med Hasso, placeboeffekt är en bra sammanfattning!

Mvh
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Så man kanske ska satsa på ett orignialfilter då eller ?!

Länk
no
245
nos
540iA Touring -99
Läs detta. Kan bara hålla med.

Men det är klart när alla bilar i spoilernytt har det så MÅSTE det ju bara vara bra. Eller?

Länk

RWD? Ja tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.