|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Marknaden för just sportbilar som Porsche är väldigt cyklisk - just Sep-Dec är det stendött. De bilar som inte sålts innan dess brukar ofta bli kvar till våren. Efter nyår brukar det bli full fart igen. Samtidigt brukar åtminstone de större handlarna vara väl medvetna om detta - så möjligheterna att de där skambudet går hem på en attraktiv sportbil i november är inte alls säkert. | |
|
Personbilsförsäljningen fram till och med 2020-08 är -21.2% jämfört med samma period förra året. Kia nu tredje största märke. Räknar man el,hybrid och laddhybrid är de tvåa. Så de är alltså starkare på företagssidan än tvärtom. Dieselandelen är nu nere på 21% jämfört med över 50% för bara ett par år sen. |
|
|
Det är inte personbilsFÖRSÄLJNINGEN som är ner, det är antalet registrerade bilar. Detta beror till stor del på att många fabriker var mer eller mindre stängda under våren och försommaren. Själva försäljningen har gått bra hela sommaren. Framförallt av begagnade bilar, men även på nytecknade nybilsordrar som skall levereras nu under hösten. De som inte hittat sin begagnade bil pga bilbristen har till viss del istället beställt en ny bil osv. På Bavaria idag fanns nästan inga beg bilar alls, bara cirka 25 st mot det fyrdubbla i normala fall. /Anders |
|
| Ja det stämmer ju faktiskt. Tänk vad minnet är kort, det där med lockdown hit och dit hade man ju helt glömt bort. | |
| @Med Känsla: Det är alltid registreringar man mäter i officiell statistik. Orderläggning finns inga officiella siffror på. Sånt håller alla ÅF hemligt. | |
|
Det var just därför som jag påpekade att inte själva försäljningen gått ner utan registreringarna. Totalt säljs det med viss säkerhet mer bilar - nytt och beg - än någonsin de senaste månaderna. /Anders |
|
|
Tänkte återkoppla med hur det gått sedan senaste inlägg :) Först, nej, har inte varit på KVD eller liknande, utan har hoppats på ett 'smidigt inbyte', ty det har fungerar bra senaste 20år. MEN... nej, vet ni vad, även om jag ringt säljare, ringt och mailat så sedan blir det tyst... intresset att göra affär verkar vara väldigt liten. Min egen teori är att endera går försäljningen så sjukt bra för tillfället att man orkar inte med något inbyte eller annat tjafs... alternativt är min 335xd något fruktansvärt kall. Min teori varför den skulle vara för kall är att den rullat för lite och är för ny... Senaste 20år har jag i princip gått på motsvarande bil på bytbil -20% är vad kan väntas vara intbytespris, men kanske min bil är så kall att inte ens det räcker. Dock har jag inte fått något skammbud heller, utan bara tystnad. Intressant! Ger mig inte dock...ny rapport om någon vecka :) |
|
|
Corona sätter sina spår i alla verksamheter, vi lever inte i gamla tider längre och mycket har förändrats, beslut tar längre tid eller blir helt uteblivet, det är generellt ett mycket lägre tempo. Ska du köpa bil så åk och besök handlaren, det visar på att du är seriös och inte bara är ytterligare en fönstershoppare. |
|
| lanab: Du verkar insatt, så måste fråga, vad menar du med att beslut tar mycket längre tid? Går det långsammare för säljaren att besluta om de vill sälja eller ta inbyte nu pga Corona? | |
| 8500; lanab menade inte besluten vid bilaffärer... Utan hur samhället i stort har förändrats sedan Corona. | |
Buspelle |
8500rpm: Kolla med Riddermarks. Kostar inget att få ett pris och din bil är rimligen intressant på dagens begmarknad där det är brist på allt och i synnerhet lågmilade BMW. |
|
Jag fick kontakt med en säljare, han otroligt men sant ringde tillbaks, jag tänker belöna honom med att köpa och inte pruta! :) Han är värd en affär när andra säljare har sunkat sig ner i corona träsket. Fantastiskt att det fortfarande finns de som hellre säljer än hittar på orsaker varför det skall gå långsamt! :) Tjojoo BMW säljare X... och ingen Stockholmare behöver känna sig träffad haha :) Sh*t, har inte köpt en bil här på 10år även om bor här... alla suktar vara efter tjänstebilsförare. Hursomhelst... ny G21 fullsmetad here we come! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.