AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.814

Bilförsäljningen 2020 - Bra eller Anus?

Sida 1 av 2
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Hur står det till med bilförsäljningen nu hösten 2020?

Frågar, ty jag har börjar titta på att byta bil, och förvånar mig över att responsen från handlarna är otroligt låg, i de flesta fall inget svar ens.

Är det så att epost är sådant som inte besvaras längre, ty de får för mycket oseriösa frågor? Jag kanske är gammal som använder sådana metoder, dock är ca senaste 6-7bilar köpta genom att få preliminär offert med epost.

Jag har skickat förfrågan på 7st olika BMW, i prisklassen 605-685tkr, OCH, ta-daa... bara ett svar!

Nu kanske jag blir iskall som kund ty jag har en 335xd touring som inbyte, 2018 och rullat 2700mil, det är kanske precis sådan bil som de absolut inte vill ha i inbyte? Vet ej.

Hursomhelst, hoppas jag inte får läsa någon artikel i DI.se eller liknande att det är tufft för bilhandlarna, ty de får vad de förtjänar...

Buspelle
Bilförsäljningen verkar rulla på bra och begagnatförsäljningen mycket bra efter vad man kan utläsa i media. Konstigt att du inte får fler svar. Jag tog in offerter via e-post i våras innan beställning och fick svar från nästan alla. Dessutom väldigt bra svar. Nu var iofs läget lite annorlunda men om uppdraget är att sälja bil borde man ju alltid vara intresserad.

Din inbytesbil borde inte vara svår, tvärtom. Finns t o m de som annonserar specifikt efter lågmilade BMW. Kolla med t ex Riddermarks vad du får för bilen där, det är ju ett alternativ till rent inbyte.
Jag mailade 5 återförsäljare i Söndags em, kl 8.45 på Måndag morgon hade jag fått offert från samtliga.
Transocean
När du mailar återförsäljare blir det då mail av typen Tja skall ha den där Femman, vad är sista priset; BRA eller ANUS :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Man bör också skilja på offertförfrågan från egen sajt (som de verkar svara bra på) eller mejl på Blocket/Wayke/Bytbil. Från de senare dräller det in annonsförfrågningar av "varierande" kvalitet och då blir man nog lite slarvig att kolla efter ett tag.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack för alla svar!

Nej, har inte varit oseriös med 'Tjaa, vad blir...', utan väldigt rakt på, jag är intresserad av byte/affär och detta är vad jag har, vad är inbytespris.

Det lite komiska/sorgliga är att jag tror att jag är villig att släppa min bil ganska förmånligt, men pga att i princip nästan inget svar, så har jag ju nästan tappat lite lusten. Har i princip tolkat det som att affären snurrar på så bra så man orkar nog inte riktigt med folk som har inbytesbilar...

J*vligt skönt med tjänstebilskunder eller hur, de bryr sig inte mycket om pris samt de kommer inte dragande med inbyte ;) Tjänstebil hoo-ray :) !
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast begbilssäljare och nybilssäljare är inte samma personer på större anläggningar. Begbilssäljarna ska göra sitt jobb oavsett så att säga. Jag skulle ta upp telefonen och ringa när det gäller begbilar. Det är helt enkelt så att du drunknar i mejl på bilarna.

Ditt inbyte kan du exempelvis slänga till KVD, Kamux, Hedin eller Riddermark. Lika smidigt som att byta in och du får lika bra eller bättre betalt.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Löwet har rätt att det ofta är olika personer som sköter nybilsförsäljning och begbil in och det kan göra att det tar mer tid. Men det är vanligt att få en single point of contact som privatperson. Jag kan redogöra för mitt fall som liknar ditt 8500! Jag hade inbyte som var en viktig del av affären. Vettigt inbyte öppnade för en möjlig affär, med fel inbyte så var det ingen mening att jobba vidare. Därför började min säljare med att ta fram ett inbytespris först och då med hjälp av deras inbytesavdelning/personer. De visste vad jag ville köpa för ny bil och jag gjorde själv en undersökning om vad som var rimligt försäljningspris för mitt inbyte och presenterade Det för dem. Sen tog det kanske en vecka innan jag fick ett bud. Det är ju rätt frankt ganska långsamt men så såg det ut för mig. Sen gick vi vidare med offert som itererades ett pr ggr och det tog säkert någon vecka också, så inte speciellt snabbt. Men som andra redogör så kan det gå betydligt fortare men så här såg det ut för mig. Om jag förstått dig rätt så finns dina tilltänkta köpeobjekt redan? Då är det ju kort och gott en förhandling om dem och ett mellanpris som ska fram!

Det verkar gå bra för bilförsäljningen och begpriserna är höga så det borde gå att få till en bra affär. Sen är fördelningen mellan privat och företag annorlunda i år. Min säljare visade sina högar med avtal och jämförde med 2019 och i år är det mest privat mot det vanliga att företag dominerar.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
8500, vad är det för bilar du tittar på?
Jag har alltid fått snabba svar via Blocket annonser, senast nu i somras när jag köpte två bilar i juli, varav den ena med inbyte. Bilförsäljningen har gått bra hela sommaren, framförallt av beg. Dog lite när skolorna började men har nu kommit upp igen. Det låter märkligt att du inte fått svar.

Jag mailade bara typ: Jag är intresserad av denna bil, emotser en kontakt. Fyllde i rutan med intresserad av inbyte och uppgifterna om min bil.

/Anders
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack igen för alla svar, skall försöka pånytt!

DLC: Har funderat att byta till hybrid iaf, även M340 varit nära hjärtat. Så har bett om inbytespris på 330extouring. Alla exemplar har varit mellan 605-680tkr. Som sagt, ingen handlare förutom en har svarat.

Har ingen brådska, i synnerhet när min bil rullat under 3000mil, men kör så lite nuförtiden att med en hybrid skulle jag köra på el säkert 75% av tiden.

Som jag nämnt i någon annan tråd, så har jag lärt mig under åren (efter alla tiotal bilbyten) så tycker jag det märks direkt i dialogen om det kan bli affär eller inte. Total kyla i början brukar leda till 2,5% rabatt och i princip inget intresse av handlaren att försöka få till en affär.

Under de senaste åren har det snarare varit positivt om en nybilskund kommer med ett inbyte, särskilt en nyare modell. Det ger ju möjlighet till dubbel förtjänst för handlaren. Särskilt nu när efterfrågan på begagnat är högt.

Mail känns snarare som standardsättet att kommunicera idag för de flesta handlare. Att försöka fånga en säljare via telefon är hopplöst. Håller på att beställa BMW som tjänstebil år frugan och det är svar senast dagen efter från de flesta.

Om man vill ha snabbt svar tror jag man måste fatta sig kort och tydligt och be om en offert men samtidigt klargöra att man tänker köpa en bil.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller mail-konversation är min personliga reflektion (generellt) att det är ett ypperligt sätt att kommunicera och utbyta "fakta" om man redan har etablerat en kontakt/relation, men kan ofta vara svårt att använda sig av framgångsrikt om man ska ta första kontakten...personligt telefonsamtal eller prata mellan fyra ögon är enligt mig oftast bättre för att etablera kontakten.

Men det är min egen syn på det hela...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Vad gäller nybilsförsäljning totalt så har den minskat med ca 20% jämfört med samma period förra året, allt enligt Bilsweden.
Ja men det är ju givet pga de höjda skatterna där många köpte redan ifjol och på det Corona. Men det säljs mkt bil. Betänk att förra året var ett rekordår. Nu lider man dessutom på många håll av långa lev tider pga tidigare stängda fabriker och komponent brist.

/Anders
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Min erfarenhet från i somras när jag gjorde samma sak inför bilköp var att det var seg respons när man kontaktar återfärsäljarna via Bmw.se kontaktformulär. Däremot mycket snabbare respons om du allra helst mailar direkt till en säljare eller mailar till respektive återförsäljares info-adress. Jag hade byggt ihop min bil via konfiguratorn och skickade med en kod där all utrustning var specad vilket gör jobbet lättare för säljaren. Efter att jag erhöll en första offert hade jag telefonkontakt med de säljare som låg lägst i pris.
Jag fick värdefulla tips i denna tråden och delgav där även min egen erfarenhet:
Länk
Jag säljer Kia. Går fantastiskt bra :)
Att Kia säljer bra beror säkerligen på den billiga prislappen, inget illa menat med detta dock. Tror det gäller dom flesta billiga märken...kolla bara hur många Dacia som rullar på vägarna, Dustern kryllar det ju av.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Fast, Kia och Hyundai, de är inte särskilt billiga jämfört med andra bilarmärken av samma klass. Skulle säga de säljer mycket till privatpersoner pga lång nybilsgaranti.
Tveksamt vad den nu egentligen är värd eftersom man ändå har maskinskadeförsäkring på nyare bilar.

Att man får klara sig utan nödvändigheter som parkeringsvärmare är en annan baksida ;-)

MVH Christofer
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det var bra tryck på alla typer av bilar i april-juni i år, då såldes typ allt till höga priser Nu går det bra för vanliga bilar men betydligt trögare för speciellt sportbilar. Min kompis haft haft ute en Porsche Cayman i flera månader nu, inte en enda som har varit intresserad trots ”ok” pris jämfört med många andra. Han hämtade tillbaka bilen och ska prova till våren igen. Jag frågade säljaren om han sålt några andra sportbilar, bland annat en GT-R som jag var lite intresserad av, men han sa att det var stendött för denna typ av bilar och att ägarna ofta hämtat hem dom för vinterförvaring.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Kolla gärna här Länk

Det är ju grym brist på beg bilar just nu, samt nybilar också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.