AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.469

Officiell nya M3/M4 G80/G82 läcker ut

Sida 3 av 6
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Har läst lite mer nu. Competition verkar innehålla automat som standard. Så då får man säga att det paketet för 51’ är prisvärt! Så för 906’ har man en competition med auto. Sen kan man välja till 4wd endast till den versionen och först i mitten av nästa år till ett okänt pristillägg. Så en bas M3 lär hålla sig på rätt sida av miljonen såvida man inte går bananas med utrustning. Och sen prut på det då.

Sen angående prisskillnad ned mot M340i, en sådan med 4wd och auto kostar 645’ mot 855 för en bas M3, då utan auto och 4wd.Hade gissat på en prisskillnad på ca 200’ och det visade sig vara en rätt bra gissning. Ska man ha en M3 med auto och även 4wd så blir skillnaden större. Såg även 100-200 tid för M3, 9,5s, en M340i gör samma sak på ungefär 11s, så inte jättelik skillnad. Med competition lär skillnaden vara mer märkbar.
Competition innebär automatiskt automat...M xDrive kommer till sommaren som tillval till Competition.

En grön M3 hade inte suttit fel någonstans....typisk man besällt en kombi...

Men ekonomi är nog det största hindret. Skatten på den kan inte bli rimlig.
Det lär tydligen också komma en M3 Kombi vad det lider.

En M3 Competition xDrive lär väl hamna runt 1 mkr minus rabatt skulle jag tro, beroende på antalet kryss.

/Anders
Vem orkar använda en M3 som bruksbil? Klart det finns utrymme för en 340i också. Min M2:a var så bullrig att jag hade svårt att prata i telefon i den (har lite nedsatt hörsel och har svårt att urskilja saker i bullriga miljöer). Det är inte kul i längden. En M3 kanske är mer förfinad dock? Men samtidigt kan de inte göra den alltför lik vanliga 3-serien...

Förresten, är det inte billigare att köpa en 911:a än en M4 med tanke på respektive bils andrahandsvärde? Även om Porschen är lite dyrare i inköp...
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
M Performance systemet, hade varit snyggare om man inte sett ljuddämparna under kolfibret.
En ny 911-a kostar minst 1,2 mkr, dessutom saknar den vagnskadegaranti vad jag har förstått, så det blir en rätt saftig försäkringspremie tänkte iaf jag och valde därför i somras en M4 cab istället. Men en vanlig M4 har nog inget speciellt bra andrahandsvärde skulle jag kunna tänka mig. M4-an är dock betydligt tystare än M2 även om det är en hel del däckbuller, men det var det även i min fd 540d G30.

/Anders
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Det som stör mig mest är inte njurarna faktiskt utan dom fyrkantiga vecken från njurarna upp mot huven med fake scoopen som grädde på moset.
Med tanke på andrahandsvärdet är Porsche 911 ett betydligt bättre köp.

Dock lite svår att jämföra utrymmet med en M3.

En grundutrustad Carrera får man väl för 1 miljon jämt?

M3 som bruksbil ska väl inte vara några problem? Lär inte bullra mer än en 340.
Jag har bara erfarenhet av F80 och F30, dvs utgående generation. Där är M3:an betydligt bullrigare. F80 saknar en hel del av den ljudisolering som F30 har och så har den ett annat chassi som fortplantar ljud och vibrationer på ett annat sätt.

Den är även mer spårkänslig och stötigare. Men det är klart att det går om man vill. Men det blir snabbt gammalt när man är svintrött och bara vill lyssna på en podd eller prata i telefon. Inte alltid man är sugen på s.k. "aktiv körning". (Dvs köra som en jävla idiot. :D)

Angående 911 så var det så jag tänkte också. En M-bil faller som en sten i värde i jämförelse.
4dy...nä lagom är nog bäst och då blir det ingen M.

Tar M-paketet istället ;-)
Med känsla- saknar dina bilbytarbravader på Garaget.org.

Tittade bara på dina bilar när jag var där inne ;-)
Buspelle
En 911 kostar möjligen lite mer men håller garanterat värdet bättre. Men går det ens att jämföra bilarna med hänsyn till utrymmen. En M3a har samma utrymmen som vilken 3-serie som helst och fungerar ur den aspekten utmärkt som vardagsbil. En 911 går knappast att ha som vardagsbil om man har familj eller behov av att transportera grejer.

Däremot brukar M-bilarna vara betydligt "hårdare" att åka i. De två M5or jag ägt går inte att jämföra med motsvarande vanliga 5-seriebilar. Kanske är tuffare avfjädring det som märks mest och bullret mindre påtagligt men det är skillnad. Å andra sidan brukar man vänja sig. Körde min M5 -01 under 5 år och nästan 10000 mil som vardagsbil året runt. Det gick bra.
...BMW...varför....har....ni...ingen.....sjukdomsinsikt....?
Det blir bara värre och värre... Omg.
Alltså M3an ser inte tokig ut ändå, M4 ser ut som en Toyota, men M Performance parts är ju ett skämt, kolla avgassystemet bara....no words...
De ser ju likadana ut förutom det sedvanliga sedan vs coupe.

Tänk bort färgerna och fälgarna... M4:an lider av de svarta fälgarna och den vulgära färgen.
TZ
14
TZH
Z4 M40i 2023
X4 20i 2023
Noterar att BMW verkar slopat den så kallade power dome på denna modell, ett signum de haft på flera modeller. Trist...
Alpina gnuggar händerna :)
När jag såg de nya priserna på M3 känns den nästan ”prisvärd” jämfört med 992 (nya 911:an). Viktigt att komma ihåg att det är två helt olika biltyper. M3 är en förfinad vardagsbil, maximerad för sportig körning medan 911:an är en kompromisslös sportbil som är gjord för att använda till vardags. Man märker stor skillnad på stamtavlan när man kör båda back-to-back. Vilken man gillar bäst är smaksak, men iom senaste generationen 992 så funkar den utmärkt som vardagsbil om man klarar sig med utrymmena.

Försäkringspremierna har faktiskt historiskt varit förhållandevis billiga på 911. Särskilt jämfört med olycksdrabbade bilar som M3,S5 etc. Det räcker med att se hur många 911or respektive M3 som står parkerade i anslutning till kvarterskrogar och höghuskomplex. Detta ger en viss indikation på att ägarprofilen är annorlunda.
Nu har tyvärr även 911-premierna tickat upp på sistone. Dels har bilarna blivit rejält dyrare i inköp, dels har de blivit eftertraktade då många delar består av kolfiber, magnesium och andra eftertraktade ämnen.

Jag hade gärna haft en Portimaoblå M3 som komplement till en mer banpreppad 911.
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Herregud vilken ful front, hur tänkte dom där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.