AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.755

X5 Hybrid köpråd

Sida 1 av 2
wa
14
wakeup
X5 E70 2013
Hej!
Jag är ny användare och detta är det första gången jag skriver här.
Jag behöver lite hjälp med ett köp. Jag bor centralt i min stad och kör nästan bara stadskörning.
Jag brukar köra till mitt jobb och sedan hem dagligen och det är ca 15-20 km om dagen.
Mitt val är att köpa X5 Hybrid eftersom förbrukningen är jätte lågt enligt BMW. En kille sa till mig att han inte hade tankat sin X5 som var hybrid på 6 månader eftersom han kör bara stadskörning. Kan detta verkligen stämma?
Idag har jag redan en X5 med 388hk som drar väldigt mycket i stan.
Min fru vill att vi köper en Tesla Model X medan jag älskar X5 :-)
Vad säger ni?
MVH.
Har du möjlighet att ladda hemma?
wa
14
wakeup
X5 E70 2013
Jajamen, det har jag
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Köp!
wa
14
wakeup
X5 E70 2013
Ok 🙂
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du endast kör kortkörning och sedan laddar så är det ju inte så konstigt att inte behöva tanka.

Om du vill få lite längre diskussion så kan det vara bra att ställa lite konkretare frågor. X5 45e är en väldigt bra bil på många sätt och vis, samt "rimligt" prissatt, men det är ju utan tvekan en dyr bil. Men om de står mellan den och modell X så är du ju inställd på att det får kosta en del.
wa
14
wakeup
X5 E70 2013
Ja, jag har inga som helst problem med hur mycket bilen kan kosta utan vill bara slippa å tanka hela tiden som jag gör nu.
Transocean
Men då måste du ladda hela tiden varje dag och natt, det måste du ju inte idag. Vad säger din fru till det? Gäller ju Teslan med. Ni har ju inte direkt problem med likviditet skriver du. Vad med en Bentayga Länk istället för en X5 :-)
Jag köpte en maxutrustad X5 40i 2019, i somras. Den bästa bil jag haft kan jag säga efter ca 250 mil på ett par månader. Kör mest korta sträckor. Mycket i stan, sen max bl körning. Ca 1,1 l. Väldigt bra. Jag skulle aldrig betala minst 250 tkr mera för en X5 45e. Som jag dessutom får väldigt mkt mindre utr på och som jag tror kan vara problem med andrahandsvärdet om 3-4 år. Dessutom sjukt lågt jag kan köra på batteri. Njuter varje dag i min bil!

/Anders
Lasse Karlsson
Wakeup!

Har aldrig haft Hybrid eller elbil, själv! men rent spontant: om det inte har nån betydelse, vad bilen kostar, så tänker jag att då kan väl inte soppaförbrukning/antal ggr tanka, vara nån större fråga heller! ellr??.
o är det så, så tänker jag så här: varför ens tanke på elbil/Hybrid, i min värld, är inte en elbil, nån riktig bil! En bil ska ha en motor med ljud!! så länge jag har möjligheten, kommer jag alltid att äga en bil som går på, soppa/diesel! , men det är jag det!!

HA DET!!

modolasse
ca
107
calpe
X5 40D F15
Konfigurerade båda modellerna med exakt samma utrustning (nära maxutrustade) och då skiljer det SEK 7.960 till 40i's fördel efter avdrag för bonusen på 38.640:- (juridisk person) på 45e. 2.082:- mer i bonus till privatperson

Skatt på 40i: 13.359:-/år. 45e: 360:-/år. Här vinner 45e på 12.999:-/år eller 1.083:- per månad

Förmånsvärde 40i: SEK 16.618:-/mån. 45e: 13.618. Här slår det 3.173:-/mån till 45e's fördel per månad. Sen tillkommer bränslekostnader...

Ganska mycket dyrare med 40i med andra ord. Vill tillägga att jag inte testkört någon av dem och det är möjligt att upplevelsen är så pass mycket bättre att det motiverar skillnaden. Är själv spekulant på en G05, därav intresset :-)

Gör som jag, köp en bättre beg, inte en ny. Jag köpte min till ca 60% av nypriset och ingen hybrid i världen kan slå det.

/Anders
Läs vad trådstartaren skriver. Som jag tolkar det vill han slippa tanka. Om det dessutom står mellan en Model X känns bilar som Bentley och X5 40i helt irrelevanta. Då blir han ju kvar på ruta 1 och kan lika gärna behålla bilen han har idag, eller hur? Det verkar inte handla om att räkna enkronor eller till varje pris få en ”fantastic deal”. Jag förstår honom - att smyga fram ljudlöst på el måste ge en fantastisk känsla i en bil som X5. Har man dessutom möjlighet att ladda hemma är valet enkelt, köp en ny X5 hybrid!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17

wa
14
wakeup
X5 E70 2013
Ja, det stämmer att jag vill slippa att tanka så mycket.
Valet står du mellan X5 Hybrid och Model X 😁
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag valde en 45e är supernöjd. Går ju lätt 70km på el även vid kyla och lite inspirerande körsätt. (Bmw säger 80km, inga problem att nå vid snällare körning). Tyckte det var enkelt att räkna hem 45e mot 4.0i då jag inte äger den privat(tjänstebil), laddar även på jobbet "gratis". Har tankat 4ggr sedan maj och ca 800mil

Länk

wa
14
wakeup
X5 E70 2013
4 gånger sedan maj och 800 mil wow. Det var verkligen imponerande.
Transocean
@Slippy

Inspirerande E-körning med en 113hk el-motor, vad är det :-)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Bor man i storstad för man följa pendelrytmen tyvärr...Då kan man lika göra det på El. Sedan blir det en perfekt bil i min ögon med ett steg1 kit.
ca
107
calpe
X5 40D F15
Slippy (eller någon annan), eftersom du kört bilen ett tag nu så är jag intresserad av åsikter om nedanstående utrustning.
- Driving Assistant Professional. Störningsmoment eller väl investerat?
- Integralstyrning. Märker du någon skillnad mot vanlig styrning, känslan?
- Luftfjädring. Känslan?

Något du ångrar som du valt/inte valt?

mvh Micke

Jag vill främst kommentera luftfjädringen som jag tycker är underbar. Aldrig har en BMW varit så skön att köra (eller åka i). I början kändes den lite "gungig" men nu efter cirka två månader är det en ren njutning varje gång man kör bilen!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.