AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
6.901

"Långmilad" 340xDrive svårsåld

Sida 2 av 3
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Fast hur räknar du nu?

Du får väl ha samma kontantinsats och ett rimligt restvärde vid säg 50% vid 3år på båda, det är ju det som är den stora kostnaden.

Då får du lite andra siffror, sällan det lönar sig att köpa ny bil. Tro mig jag har bytt bil till nya var 6:e månad de senaste tre åren. Stora kostnaden är försäljningspriset mot ny när du säljer/byter in.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller inte heller med om kalkylen. Det är värdeminskningen man ska räkna, inte lånet. Sen försvinner malusskatten nästa år på 340in. Tycker också underhållskostnaden underskattas på 330e (även den behöver vinterdäck osv) och överskattas på 340. Aldrig lagt 12k om året på en bil i drift/rep på en så ny bil. Det är bara service var 24e månad.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Danielb: TCO betyder ungefär "total innehavskostnad" men ändå saknas den viktigaste punkten i din kalkyl - värdeminskningen?

Sen gissar jag att TFFL explicit är ute efter en riktig BMW-sexa eftersom det är 340/140 som är intressant.
Men den här kanske är ett bättre köp:
Länk

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag har i mitt exempel lagt lånet på sju år, om man ska lägga det på någonting som kanske rimmar bättre mot värdeminskningen så är det nog närmare 5-6 år. Men bättre att låta de pengarna jobba bättre på börsen.

Om det fortfarande finns bonus/malus när bilen hämtas ut så är det ca 30k man får tillbaka från pappa staten och kontantinsatsen hamnar styvt på samma.

Skatten kommer mycket riktigt gå ner till 1700:- om ett år, men å andra sidan kommer förmodligen försäkringen gå upp rejält från dagens halvförsäkring. Det går givetvis att minska ner på löpande kostnader och ha tur, men det ger ändå en bild att den billigare bilen inte är långt från en ny och i vissa fall dyrare.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Danielb. Det flesta leasing är ju på 3år så det är väl rimligt att räkna mot det och då också 50% i restvärde mot nypris och ca 4500mil

330e Lägg in 540/2 = 260 på 36mån är ca 7,5kr/mån i värdeminskning.

340 370/2 (nu tror jag man får räkna mot nypris) men ca 5,1k/mån, troligtvis mindre.

+ dina värde ovan så ser du att 340 blir mer lönsam.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Löpande utgifter exkl finans enligt min kalkyl:

340: 3674:-/mån
330e: 1095:-/mån

Min uträkning bygger givetvis på privatköp med billån.

Men helt ärligt, tror ni verkligen det är momsmittningen som gör bilen svårsåld?
1) begagnad prestandamodell med relativt många mil.
2) tilltalar främst en medveten köpare som gillar bilar/bilkörning
3) denna målgrupp är dels begränsad men kanske ännu viktigare vet PRECIS vad de vill ha. Hade den ex varit vit, med svarta rutor, vanlig M-sportinteriör med rätt fälgar hade den troligen sålts på en eftermiddag.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Momsen tror jag inte på mer milen och utr.
Daniel ok men lägg in värde vid försäljning också så blir det mer rättvist.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Som redan sagt i tråden, Sedaner i Sverige är inte eftertraktade generellt, det gör denna svårsåld. Sen är den förvisso välutrustad men saknar ändå saker man vill ha för en sportig bil med bensinsexa som sportautomat exempelvis. Min mer än sju år gamla 335 med fler mil på mätaren var bara 20 % billigare än denna! Det säger mycket om att det gäller att ha rätt biltyp och spec för att få den såld.
Är väl bara att byta inredningspaneler, tona rutorna och sätta på fläskigare hjul så är det en "entusiastbil". Kanske finns pengar att tjäna? ;-)
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
"Gubben" har valt till M-paket men inte sportautomat. Om jag minns rätt var det ett tillägg på ynka 2000 kr för sportautomat.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det är det fina med att köpa nytt - Man får det som man vill ha det. =)
TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Tycker det är en rejäl blunder av säljare att inte se till att kunden väljer till sportautomat då den nästan är gratis. Även såklart dåligt att det inte är standard från fabrik. Denna bil

Länk

kom ut nu, saknar sportautomat.

TF
81
TFFL
320iA -04
120iA -18
Fungerande länk

Länk
Vad ger sportautomaten egentligen för mervärde? Är det mer än paddlar på ratten? Launch control? Oavsett är dessa saker något som är kul 1-2 ggr, sedan inser man att maskineriet sköter det hela väldigt bra på egen hand. Även om man sätter den vanliga lådan i Sport+ eller vad det heter så rör det på sig...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kristoffer_L, jag tänker som du. Blir nog 99%+ i Drive-läget, sportautomat eller inte.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Personligen är jag allergisk mot automatlådor men om man nu vill ha automat varför vill man då ha paddlar på ratten och växla själv?
Det är alltså allt en sportautomat tillför? Att man kan byta växlar via paddlar istället för via växelspaken?
Det låter inte som någon deal breaker precis.

Visst lådan växlar snabbare i sportläget MEN ligger på en lägre växel i konstant hastighet vilket är extremt störande!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Att lådan får växla själv 99% av tiden för de flesta stämmer säkert, så även för mig. Men jag hade som krav både när jag köpte min förra bil och denna att den skulle ha sportautomat. De där 1-procenten kan vara nog så viktiga, särskilt på en 340i. Sen är det troligen inte enda anledningen till att denna bil inte säljs, men kan säkert bidra.
Transocean
Jag tycker gardiner bak är viktigare än sportautomat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.