|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Blev lite sugen på denna bil Länk men ser att Autowåx haft den till salu i 9 månader... Beror det på det höga miltalet eller är det något som saknas i utrustningsväg? | |
| Bilen är välutrustad. Det enda jag ser som brist är standardautomat. Dvs paddlar saknas. Man behöver nog titta på den live för att se hur skicket är. | |
| Den hamnar väl tyvärr lite fel i pris, relativt ny bil. Höga mil, men föregående modell. Om vi bortser från motorn, vad blir TCO skillnaden mot ex en ny 330e? | |
| Skulle gissa att TCO inte är så långt ifrån varandra. Högre värdeminskning för den nya bilen som dock får lägre driftkostnad och sannolikt problemfriast. Men frågan är om en presumtiv köpare till en 340i är intresserad av hybriden? Prislappen för en sådan med liknande utrustning lär passera 600-sträcket. | |
|
Det är just en 340 (eller 140) som jag är intresserad av |
|
|
Den ljusa inredningen är ingen höjdare, tror det är kombon som gör det svårsåld samt förmodligen svåra pruta med vilket gjort den stått länge i hallen. Ingen DCT i den där eller, verkar inte så... |
|
| Tråkiga fälgar... | |
| "Ingen" i Sverige köper en sedan, tror det är största anledningen. Ihop med en i övrigt lätt "gubbig" spec. Du bör kunna pruta endel med andra ord om du gillar bilar. | |
|
Hehe vad gör specen "Gubbig"? |
|
|
Svårsåld pga "gammal" modell och högt pris. Sedan. Inget drag. Mycket högre TCO än en ny 330e. För en entusiast är det kanske självklart att den där är attraktiv jämfört med en 330e men för en genomsnittlig tjänstebilsåkare passar den inte. Det finns extremt få av det förstnämnda i jämförelse när man pratar presumptiva köpare. |
|
| TFFL: 18", sedan, beige skinnklädsel med träinlägg. Exteriörfärgen passar dock inte in... Specen är inte den som en typisk entusiastisk andrahandsköpare är ute efter rent generellt. | |
|
Fast det är lite att översätta sina egna preferenser till allmän sanning. En gråmetallic bil med ljus skinnklädsel är inga konstigheter att sälja i sig. Problemet är nog snarare att det inte finns särskilt många entusiastistköpare alls jämfört med "vanliga" köpare. Därför tar det lång tid att sälja den här typen av bilar. edit: Bilen är ju momssmittad! Tro fasen att den är svårsåld, såna här bilar leasas 9 gånger av 10, inte köps. |
|
|
Men herregud vem leasar en så pass gammal bil med dom milen för att sitta och betala fullt förmånsvärde? Löwet: Tror du inte riktigt kan läsa, en sedan med 18" fälgar, ljus skinngklädsel, träpaneler och med en stor bensinmotor är inte lättsåld (se första inlägget om hur länge bilen varit till salu). Inte att den är grå med ljus skinnklädsel. Det handlar inte om personliga preferenser, jag ägde och sålde en F80 M3 med ljus Merinoskinnklädsel, det var absolut inga problem. Det är kombinationen av faktorer som gör bilen svårsåld. |
|
|
Tack för många intressanta synpunkter! TCO på en ny 330e blir alltså mycket lägre? Hur räknar du där? |
|
|
@acey: En egenföretagare som vill åka kul bil som förstår skillnaden i leasingkostnad mellan en bil som kostar 650k och 360k. De kostar hälften så mycket för bolaget då. För föraren skiljer 700kr/mån i f-värde eftersom den saknar malusskatt snart. Spekulationer om färg och paneler ger jag inget för. Det är bara tomt snack på det här forumet att det skulle ha sådan betydelse. Gärna bland de som aldrig gör några affärer själva. Skulle deras bild stämma skulle det enbart säljas bilar i silvermetallic med svart klädsel och aluminumpaneler. Så ser inte försäljningen ut. Det som styr är pris i förhållande till modell, ålder och mil. |
|
|
Jag tror nog också att det är extremt få privatpersoner som stövlar in och köper en så ny och begagnad bil för så mycket pengar - har man råd med det så väljer de flesta säkert en helt ny bil med exakt den utrustning de vill ha... Momssmittan gör den nästan helt omöjlig på "företagsmarknaden". Det som slog mig när jag ögnade lite i annonsen är att den har bland annat innovation-paketet men verkar sakna sportpaket, vilket troligen de flesta vill ha som köper en så motorstark bil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den är en model M Sport | |
|
Ok, lurades av fälgarna... Kanske inte det slugaste draget att ställa den i hallen med vinterdäck!? Ingår ens sommardäcken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det var nog vintersäsong när den ställdes in ;-) | |
|
Något som också överskattas på detta forum är betydelsen av avdragbar moms. Främsta fördelen med avdragbar moms en bil som denna 340 är väl inte till egenföretagare och världsmästare att räkna enkronor utan vid export. För en europeisk handlare som kan dels köpa billigt EUR vs SEK och därutöver dra 25% av priset blir chansen stor till en bra vinst. Där finns troligen en marknad för både sedaner och lite udda kombinationer. En av fördelarna som egenföretagare är just att du kan välja fritt vad du vill ha. Vad kostade en ny 340 sedan med företagsrabatter när det begav sig? Borde inte ligga långt ifrån 500 netto. Varför då välja att betala nära på fullt förmånsvärde en färdigspecad långmilare för bara 120kkr mindre? Är det dessa pengar som kniper i företaget är nog inte en 340 rätt bil oavsett. |
|
|
Om jag slänger in båda bilarna i min TCO-kalkyl som brukar stämma rätt bra. 1500 mil/år. BMW 330e Pris ny efter rabatt: 540.000:- Kontant: 108.000:- (innan Bonus/Malus) Skatt: 360:-/år Försäkring: 4.000:-/år Övrigt i månaden (spolarvätska och lite bilvax) 200:-/mån 50% körning på el Lån 7 år, ränta: 2,49:-: 5.604:-/mån TCO: 6.699:- /mån BMW 340 Pris efter rabatt: 370.000:- Kontant: 74.000:- Skatt: 7688:-/år Försäkring: 4.000:-/år Övrigt i månaden (däck, service, reparationer, spolarvätska och lite bilvax) 1000:-/mån Lån 7 år, ränta: 2,49:-: 3.932:-/mån TCO: 7.606:- /mån Där har du anledningen till att bilen står där den gör. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.