AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.407

Bmw m4 vs bmw m4 cs

Sida 2 av 2
Inga problem med rdäck! Det är den uppgradering som gör störst skillnad. Men bättre bromsbelägg är ett måste så att de tål temperaturerna som blir. En enkel kylning med slang och luftscoop sparar på förbrukningen av belägg genom att de går lite svalare.

För att veta lite vad som kan vara vettigast efter det, sådär lite grovt uppskattat vad tar du dig runt banor på för tider? För ligger du en handfull sekunder efter vad bilen kan så är det inte bilen som behöver läggas krut på. Inget illa ment! Då är bränna stålar på däck, soppa och bromsbelägg på banträffar, gärna de som har instruktörer, LÄTT det bästa stället att lägga stålar på i så fall :-) Instruktör ger oftast en handfull(!!) sekunder på varvtiderna. Om man nu inte ligger inom någon halv- till en sekund inom vad bilan kan klara.

Riktigt bra arrangemang med seriös coachning Åke Nybergs "Avancerad Förarkurs" Länk

eller Richard Göranssons "Trackday Pro" (som kanske heter något annat nästa år iof) som fokuserar på trailbraking och mycket mer Länk

/Magnus Thomé
Rejsa.nu
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Jag gick också i dem tankarna men tycker att skillnaderna är för små och inte värda dem pengarna.

Respektera alltid bilen, farten och använda hjärnan när du kör.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tänkte skriva något bra, men känns som Magnus sammanfattade det bra.

Jag hade en uppsättning extra fälgar med cup 2 däck som jag monterade vid barnkörning på min 997 GT3 det gjorde stor skillnad. Lite bättre belägg och bromsvätska samt en hjulinställning var allt som behövdes.

Nästa steg hade varit ett chassi kit. Tänker du kan göra en uppdatering på kanske 60,000kr (Chassi, belägg och däck) Då tror jag du är snabbare än en orginal M4 cs. Om inte annat blir det billigare när du sätter den i räcket ;).

Men som Magnus skriver kolla så att du ligger inom sekunden på varvtiderna på vad originalbilen skall klara, när du gör det kan du börja med ovan modifikationer. Man skall inte underskatta en förarkurs, kul är det också.
Hjulinställning, bra Slippy! Glömde det. En gång varje år.

Dumt att åka runt med fina grejer och pga lite fel hjulvinklar både få kassare körupplevelse och dumt däcksslitage.

/Magnus Thomé
Rejsa.nu
Bm
12
Bmwbeastm4
Bmw m4 2017
Jag gjorde 1.27.8 på mantorp då med steg 1 mjukvara... ska strax sätta på cup 2 r däcken o ge det ett försök el kanske till nästa år så får vi se hur det går.... ska även byta belägg skivor o bromsvätska så tar vi det där ifrån och ser hur det går tacksam för alla svar :) vill komma ner mot 1.25s
Det är bra på gatdäck. På med rdäck i bra dimensioner och bromskylning så har du 1-2 sekunder. Med såpass fart så kika på ett KV eller Öhlins, kanske inte helt primärt för varvtiderna men mer för att kunna ställa in den så du tycker den är ännu trevligare körmässigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.