|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har funderat nu att byta upp till en m4 cs... nu tänkte jag fråga o se är de värt att lägga mellanskillnaden till att byta. Vilka är dem största skillnaderna när man kör bilen? Mvh | |
|
Vad är mellanskillnaden? Tror spontant utan något direkt att backa upp det med att skillnaden inte är så stor som du önskar. Är nog mer skillnad att byta till en Cayman GTS4,0 om du vill ha förändring. Men du kanske inte vill ha allt för stor förändring? |
|
| Har du en competition kommer skillnaden vara minimal, och CS är larvigt dyr för var man får. Med en ny generation på ingående så hade jag endast gjort bytet om du fått en deal som nästan är "för bra för att vara sann". | |
|
Jag håller helt med. Vill du byta så föreslår jag att du istället köper en cab, det gjorde jag i somras och man får en bil som man kan utnyttja på många flera sätt. Competition räcker väldigt långt. /Anders |
|
|
Har en vanlig m4 just nu dock med 510 häst. Inga keramiska bromsar och allt annat är stock... känner att den är lite vajjig när man kör snabbt på bana specielt i kurvorna och att den släpper väldigt lätt. Har inga problem med att den släpper för tycker även de roligt osv men när man ute efter bättre lap times vill jag helst den ska hålla sig lite bättre och ja tänkte m4cs kan ge mig de. Är förtjust i m4an utseendemässit och har alltid haft bmw som ja tkr passar min körstil. Mellanskillnaden blir 350.000kr |
|
|
Har du kollat pä M4 Competition med keramiska bromsar? Där får du ett fastare chassi och mer utvecklad/förfinad diff=bättre grepp. Sedan går det ju att montera ett KW3 Plug & Play om du har EDC för ännu bättre följsamhet. Stor skillnad mot original chassi. Inte för inte som M4 GTS har KW prylar originalmonterat.. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du är ute efter bättre tider är den bästa/billigaste förbättringen du kan köpa nya fälgar och däck. Sen kan du se över chassiet. Det är inte mer hästkrafter du behöver i din bil. Keramiska bromsskivor behöver du inte heller, skaffa bromskylning och bättre belägg och bromsvätska. |
|
Om du vill att din M4 ska gå fortare på bana så börja med det som finns bakom ratten:-). Där brukar man kunna göra mycket tid. Hårdare bromsbelägg. Sedan riktiga r-däck och mer camber. |
|
| Bara att köpa öhlins ttx kit till din m4, kostar fläsk men med breda r-däck så blir bilen sjukt snabb. Öhlins testade ut dessa kit till m3e46, m3e9x och m4 när jag var på Mantorp tidigare i år. På en m3e90 med trofeo r och detta kit så körde de 1.26 om jag minns rätt. Det är sjukt jäkla snabbt med tanke på vikt / effekt på den bilen. Visserligen deras egna duktiga testförare, men ändå! | |
|
Har skaffat nya och bredare fälgar. Har funderat på r däck men vet att de kanske kan ta skada på drivlinan osv? Samt byta till öhlins men vet att de är dyrt så tanken är, är de värt att göra alla dessa uppgraderingarna på m4an som är en 2015 eller lägga mellanskillnaden o skaffa en 2018 cs? Blir m4an bättre med dessa uppgraderingarna än cs org? Har för mig att csen lär stiga lite i värde med tiden också? Hihi de ju självklart de beror på föraren men med tanken att jag bara kört på bana några ggr så får jag hyfsat bra tider men vet att dem kan bli bättre för porsche bilarna slickar kurvorna medans ja kämpar för att inte bilen ska släppa vet ju dock att porsche är i en annan liga men men... har kört mkt karting tidigare och en del street drifting så jag anser mig själv som en hyfsat bra förare :) Tack för svaren! |
|
|
Skulle vi alla tänka rationellt skulle ingen köpa en "rolig" bil. Det låter som att du verkligen är inställd på CS:en och är sugen på en lösning som är "färdig". Köp en CS och var glad. Tycker du att ekonomin funkar så är det bara att köra. Har man väl börjat skruva på en bil på ett ställe så upptäcker man snart svagheter någon annastans och man kan i princip aldrig sluta. Kör hårt! |
|
|
I profilen står det att din M4 är en -17 men i text skriver du -15? Som Acey är inne på, vill du ha en CS och har råd. Slå till! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Prisskillnaden på 350K får du mycket uppgraderingar för som kommer göra din nuvarande bil snabbare än en original CS. Säg för 100K får du Öhlins, diverse bussningar/stag, riktigt bra R-däck, belägg, bromsvätska och bromskylning. För resterande 250K kan du köra mycket bil (avgifter, slitagedelar osv.) Att köpa en CS och köra på bana sliter på bilen, även exteriört och det kommer inte gynna värdebevarandet. Om du vill köpa en bil som behåller eller ökar i värdet samtidigt som du kör mycket är det bättre att köpa något äldre likt en E46 M3 (manuell), E9X M3 (manuell) eller en 1M. Men om du köper med hjärtat köp din CS! |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Har hört att M3 CSL E46 ska vara den roligaste bilen Bmw byggt för bankörning. Dessutom bör den ha bättre värdestegning än en CS. Men knappast en bruksbil. |
| M4 cs har väl inte tagits emot så väl av testare och tidningar? Den skulle ju vara BMW’s svar på gt3 (rs?) men verkar inte alls vara på samma nivå. Öhlins killarna tyckte också att BMW gjort något märkligt med bilen och att den inte lirade så som man önskar. Så som jag förstår det är den rätt giftig på gränsen. | |
| Är det ren bankörning som gäller och pengapungen känns för tung så är det självklara valet M4 GTS :-) | |
|
Står fel i profilen den är -15 importerades -17 my misstake. Använder ju bilen dagligen i vardan så de inte enbart en ban bil kanske man skulle tillägga. Hihi hade ju varit himmlariket ifall man hade dem 350.000 liggandes hemma o kunde lägga allt på de viset du nämner westersund. Har cirka 110.000kr... Så mellanskillnaden tänkte ja ta som ett lån och ha en liten backupbudget till ifall saker går sönder o slits osv. Hur ställer sig försökringen till delar man eftermonterat går sönder? |
|
|
Som flera har sagt, börja med bättre bromsar och R-däck. Bästa och billigaste investeringen för bankörning. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Även om du köper en M4 CS står du inför samma dilemma när du kör bana. Du kommer behöva bättre belägg/bromskylning/bromsvätska för att bromsarna ska orka med, men framförallt kommer du behöva r-däck för att den inte ska släppa bak. Sen beror det på hur du kör också, kan få mina 255 breda "r-däck" att släppa med min klena Z3 2,8. Fördelen att köra med en "billig" bil på bana är att man inte blir ekonomiskt ruinerad om man kör in i en trave däck. |
|
Nu är det väl lite mer än kosmetiska uppdateringar på en M4 CS än vad många tror Mer dyra carbon delar. Bara huven 50lök . Carbon bromsarna är väl okej, men behöver ändå bättre belägg och kylning. Å sådana belägga kostar skjortan om man skall köra bana bara. Hade nog tittat på en med stålskivor om man skulle nyttjat den som banbil Men sen är det andra detaljer som gör bilen rolig som dörrsidor, inget mittarmstöd som är i vägen vid inspirerad körning . Motor och låda lite annorlunda mappad. Nått som de flesta missar är att stolarna faktist har en aning djupare skålning än tom Competition stolen. Samt att Alcantara på insidan gör att du sitter bättre. Sen har den inget fejkat ljud i högtalarna :) Den låter bra med standar ljuddämparn. Tar man bort bara förkattar låter den riktigt bra |
|
|
Ja köpte michelin pilot sport cup 2 r däck och ska beställa nya skivor o belägg ngn som kan rekomendera vilka? Har även sänkt bilen nu 40mm Klarar org drivlinan av trycket med r däck? Jag va sugen på byta huven också o org huven låg på 50 men hittade eftermarknads huv i kolfiber för 18.000 hos schmiedman 🤗 Lite off topic nu ja hittar massa fina ombyggda 135or till 1m coupe med n54 motor i tyskland är de ngt som är värt att importera? Dem ligger runt 280-300.000. Detta är då ist för att köpa en m4 cs |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.