AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.524

Vem ska man lyssna på för serviceintervall?

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag ohm-mätt sensorn och motståndet är lägre än 0,4 Ohm, vilket indikerar att första steget inte "löst ut".
Om det är samma som på t ex. F10 och E90 mfl. bör andra steget (när första är brutetet) visa runt 470 Ohm ungefär.

När jag kikar på toppen av slitagevarnaren så ser man en metalldel som är delvis "framsliten" men inte delad i två kopparpunkter (= fortfarande sluten krets).

Vid återställning av återstående körsträcka på beläggen så ställde den sig på 13.000 mil.

Troligen har bilen tidigare bara gått på detta "förinställda värde" ner till just 13.000 mil och när första steget på slitagevarnaren då inte hade löst ut, så stannade den på 800 mil i väntan på att det steget skulle lösa ut och därefter fortsätta räkna ner igen (gissning) tills andra steget löst ut och sedan varna "akut" för bromsbyte.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Bromsklossarna verkar hålla riktig bra på nyare BMW. Mina originalklossar hade 70% kvar när jag bytte skivor vid 9500 mil. Kör vidare med dom utan problem. Testat på Autobahn :-) De tvådelade "lättviktsskivorna "däremot var både slitna och skeva.Tror det beror på alu-/stålkonstruktionen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, och slitaget verkar vara ganska väl matchat för att byta både belägg och skivor samtidigt, båda komponenterna "tar slut" samtidigt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.