|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lite offtopic men finns det fakta / statistik kring alla påståenden kring problemen med fördelningslådorna? Att VAG hade problem med sina 1.2TSI / 1.4TSI vet vi och är statistiskt känt —-> Fakta De senaste 10 åren har var och varannan BMW bockats i med tillval xDrive och om nu fördelningslådorna är ett så stort problem som man får intrycket av på detta forum så bör det sticka ut i försäkringsbolagens statistik. Det är kostsamt att byta ut en felande fördelningslåda! |
|
| Ja 58 tusen för att vara exakt. Jag har en 1 månad gammal faktura att titta på om du är sugen ;-) | |
|
Det sorgliga i sammanhanget är att BMW instinktivt tycker att bilägaren ska ta det med sin försäkring... På vår F31:a byttes fördelningslådan vid ca 7500 mil - dock tog BMW det mesta på good-will efter jag påtalat att det var ett vanligt förekommande fel som kunden inte borde belastas för, och resten (förutom självrisk) tog den "förlängda garantin" som vi tecknade vid köp av bilen. Så ja, fördelningslådorna i x-drive är ett rätt stort problem men det tystas ner... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Själv är jag inne på min 5:e BMW med xDrive. 100% felfritt ägande. Då är det olika modeller samt motoralternativ med allt från 5000 till 20000 mil. Däremot är jag mindre nöjd med kvaliteten på vissa övriga komponenter. T.ex. backväxel som slutar fungera på en manuell växellåda á 60 000kr. Sen ska vi inte ens nämna F10/F11 som praktiskt taget äter reservdelar som luftbälgar, bromsskivor som slår sig, hjullager, vibrationer, kondensor till AC mm. |
|
| Det är på sådana här ställen som man ser / hör problemen med tex fördelningslådor, men de är också överrepresenterade på ställen som det här... Själv har jag hittills en av två på F10 LCI, och den togs på garantin då den hördes redan efter något år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.