AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.975

Ska morfar köpa BMW 330i M-sport F30?

Sida 1 av 2
Pi
7
Pingis
BMW E46 318i -01
Hej!

Min morfar har en gammal E46:a 316 -00 som han köpte för 16 år sedan. Han har nu börjat fundera över en nyare BMW. Kraven är egentligen inte många förutom lite större motor plus silver metallic. Vi har hyfsat koll på bilar/mekning men inte av nyare bilar.

Det dök upp en nyare BMW 330i M-sport F30 (Premium selection) på blocket för några dagar sedan. En ägare och den enda färgen som är rätt enligt honom. Motorn B48 sägs vara pålitlig.

Länk Bilen på blocket

Frågor:
1: Hur är priset?
2: Är automatlådorna hållbara?
3: Hur ofta ska bilarna servas? Läste någonstans att det skulle göras var 3000mil/2år? Eller är det bara genom idriven man ser det?
4: Något i utrustningsväg som saknas? Visst det är inte skinninredning men man kan inte få allt?
5: Övrigt? Något speciellt man ska kolla på?

Vi är tacksamma för svar, E/Morfar
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Kör sedan några månader tillbaka en 330 M-Sport från 2018. Dock F31, inte F30.
I princip samma utrustning som den du länkar till och har inget att klaga på alls. Alcantara-sportstolarna är riktigt najs med de blåa sömmarna. 8-stegade Sportautomatlådan är hur najs som helst. Den uppgraderade instrumentklustern med digital display ser mycket modernare ut än föregångaren. Speciellt när man växlar mellan de olika körlägena. En del tycker att de är högljudda vid motorvägsfart men det är inget som jag märkt av. RFT-däcken brukar väl i vissa fall låta lite mer än vanliga?
Har din morfar garage till bilen om nätterna? M-Sportratt och Navi Professional är rätt
så stöldbegärliga. Vet inte om jag skulle våga ha bilen ute varje natt med den utrustningen i bilen, men det beror väl mycket på vart och hur man bor också.

Tror säkert att han skulle bli nöjd med bilen. Stort lyft från E46 :)

// Daniel
Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
Som Spajjjs nämner är F3x med M-Sport väldigt trevligt och är generellt en riktigt bra kärra. Jag har haft min F31 i 2 år nu med utrustningen som Spajjjs nämner vad gäller låda & intrumentklustret och bilen är mycket trevlig att både köra och sitta i. Ljudmässigt kan den med RFT däck kan verka lite högljud beroende på vad man är van vid eller jämför med. Jag märker inte av det, men nya G21 är dock tystare även med RFT bara för jämförelse.

Visst skulle man vilja att den hade H&K, takluckan, 360-kamera och skinnet men går inte att få allt och det verkar inte vara på hans kravlista heller. :)

Morfar kommer säkerkligen bli nöjd med kärran! :)

BMW CS #12321
Behöver morfar verkligen en 330? Har han haft en 316 innan så känns det verkligen overkill, han blir säkert inte yngre heller. Både och 320 och 330 är ju 4-cylindriga så gångkulturen är identisk.
Sp
3.093
Spajjjs
Nusnas: Klart som f-n att han ska ha en 330 :)
Går som ett skott om man vill och kan köra den väldigt snålt om man vill det också :)

// Daniel
Pi
7
Pingis
BMW E46 318i -01
Vi är väldigt tacksamma för era kommentarer! :) Hur är det med service på bilarna?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Servicen är nog samma som på min och då är nedan. Kör ca 1500 mil/år så då är det tidsaspekterna mer än mil som styr.

Levererad 2015-09

Service 1 - 2017-07
Motorolja
Mikrofilter

Service 2 - 2018-08
Bromsvätska

Service 3 - 2019-08
Motorolja
Luftfilter
Mikrofilter
Tändstift
Fordonskontroll
Sp
3.093
Spajjjs
Pingis:
Då bilen är tillverkad i början av 2018 och BMW då hade fri service i 3 år/8000mil så borde nästa service ingå i den.

// Daniel
Buspelle
Pingis: Svaret är att din morfar självklart ska köpa bilen om det är den han vill ha. Tror den kommer passa honom perfekt och något effektsvagare är inte att tänka på.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vilken skillnad på bilar. E46 mot F31.Är omöjligt att inte kommer bli nöjd.
Men frågan är som nämnts tidigare. Behöver han verkligen en 330 när han är van vid en 316?

Om kraven inte är mer än lite större motor och att bilen är i silver känns denna bil lite "overkill"
bl
2.294
blixten
325i -88
Hur gammal är morfar?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag tycker helt klart att han skall sats på en lite starkare bil om han vill! Jag skulle även försöka få honom att prova en F30 med en sexa, det är ändå något annat än fyror...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det hela handlar väl om huruvida det är morfar som vill ha en 330 eller barnbarnet som vill att morfar ska köpa 330 ;-)

Pi
7
Pingis
BMW E46 318i -01
Hej!

Tack så mycket för svaren. Just bilen i länken är såld men vi ska kolla vidare på lite motoralternativ osv och fundera. Tid för tanke :). En M-sport ser ju rätt fräck ut. Men säg att kraven är 330, m-sport, silver och tvåhjulsdriven så är utbudet i stort sett obefintligt.

328 och 335 slutade tillverkas 2015 efter en snabb sökning och han vill helst ha något år nyare då han kommer behålla bilen länge. Men det finns inte många sådana heller.

340 så är det såklart mer pengar som skall läggas men utbudet är samma där.

Visst det finns 320 också men det slår inte särskilt mycket på priset.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag är morfar och har en 330, om än lite äldre modell, men det funkar utmärkt.
Man vill ju kunna visa aktern vid rödljusen för småglina som bara har råd med en 320 ;)
Pi
7
Pingis
BMW E46 318i -01
Hej!

Jag startar upp tråden igen. Morfar söker fortfarande med ljus och lyckta efter en BMW. Vi har testat ett antal och gallrat.. Följande är krav:

- Nyare BMW 330/340 (F30) Sedan SILVER - VIKTIGT
- Automat, M-sport, skinnklädsel, GPS, INTE lika viktigt 360 kamera, taklucka men det väger tungt....
- Historik

Ja som ni märker är kraven många och bilarna få. Det finns knappt några utan utrustning och ännu färre med utrustning. Sällan SILVER...

Nu har det dock kommit in en med bra historik. MABI (uthyrning) vet knappt vad det är men verkade va något BMW hade? Plus en medelålders. Har pratat med ägaren innan KAMUX.

Länk

Frågor:
Vad säger ni? Missar jag något?
Läppen och kjolarna - original?
Xdrive är det tillförlitligt? Jag hade gärna hoppat.
Borde man satsa på den nya modellen? G20?

Tack på förhand!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Precis som du säger så finns det inte så mycket att välja på om man har särskilda krav. Nästan all nyförsäljning har varit 320xd förr och numera 330e. Då är det väl bara att slå till? Mabi är ett biluthyrningsföretag som BMW har samarbete med. De flesta hyrbilsavtal är tjänstebilsåkare som har bilen inne på service eller reparation så det är inte något större problem med den historiken.

Xdrive har haft problem, det har det fortfarande, men alla drabbas inte. Behöver man det inte så är det bättre att avstå. En bil i bekantskapskretsen (F11 520xd) behövde nyss ny fördelningslåda á 58tkr. Vissa håller dock hur bra som helst så det verkar svårt att veta hur man ska skydda sig.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Se till så inte bilen blir äldre än 10 år och går max 12 - 15K mil och välj rätt försäkringsbolag så är inte X-drive något problem. Jag köpte en ett år gammal X1 som gått för MABI. Den såg ut som ny så det är nog inga problem med det.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
En fråga som inte riktigt lyfts i denna tråd är vad budgeten är för nya bilen?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Håller med Löwet, är det tillräckligt nära kravlistan så slå till!
xdrive har blivit bättre och bättre med åren. Viiktigaste är att däcken är ungefär lika slitna så det inte frestar på fördelningslådan för mycket. Men eftersom bilen inte gått mer än drygt 3k mil så är inte sannolikheten stor att det är några problem med den. Kostar även runt 1500kr om man vill göra ett extra oljebyte i fördelningslådan, men det kan du vänta med uppåt en 10k mil till innan du gör ett sådant.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
No offense men... känns inte frontläpp, vinge, privacy glass och m-perf stickers på sidan 20 åring med bakvänd keps? Kanske bara jag som är gubbe :)

För de pengarna kan man få en schysst f36 som uppfyller samma krav.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.