|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
@4dy Du har inga argument för du har inga fakta som du kan bevisa med. Tar man kobolten så är det Kongo som står för närmare 60% Länk. Barnarbetare närmare 40,000 i Kongo som tar fram kobolt. Länk Om jag var du skulle jag må jäkligt dåligt sitta köra elbil vetande att barn utnyttjas och man smutsar ner hela regionen. Men så klart, det är väl rent på din bakgård så du bryr dig väl inte hur tusentals barn mår i Kongo. |
|
| Burt, ja vi som var unga för 25 är den använde sjukt som förstärkningsord. Hur gammal är du egentligen? | |
|
Bara för att ge lite perspektiv; den globala försäljningen av elbilar (inkl hybrider) jämfört totala försäljningen uppgick till 2.5% (upp från 2.1% 2018). Kina hade en andel på 4.9% (upp från 4.2% 2018). Att Norge ligger högt har ju samma förklaring som att Sverige är på starkt uppgående; skatt och andra subvensioner/förmåner. För privatpersoner går andelen sakta uppåt (i Sverige), bilarna är fortfarande för dyra. Man får lätt intrycket att elbilar (inkl hybrider) snart tar över den globala försäljningen men så är det alltså inte. Vi kommer leva med både fossilbilar och elbilar (troligen annat också) ett bra tag framöver. Intressant att det väcker så mycket känslor (i båda läger). Förbränningsmotorn har vi haft i över hundra år, det är dags för ett teknikskifte! Ursäkta off topic :) Källa wikipedia och insideevs |
|
|
Nu får ni kamma er. Jag valde min bilar för det roliga att köra och MP har hjälpt till så man får rabatt på Kobolten så förmånsvärdet blir lägre. Laddar bilen med kolkraft också MP's fel som lade ner kärnkraften( Mest centern men det är också snart borta) |
|
|
lanab, Tvärtom. Jag är stolt över att bidra till att 40 tusen barn har ett jobb att gå till. ;-) Nej, ska man vara lite mer seriös så är det självklart inte koboltens fel att Kongo är så fattigt och värderar barns rättigheter så lågt. Tror du barnen BARA används till kobolt-brytning och att om inte kobolt funnits så hade de gått i skolan och haft en trygg och välmående uppväxt? Det är väl tvärtom jättebra att elbilar sätter fingret på detta problem och får den grupp som av hävd brytt sig allra minst om mänskliga rättigheter i tredje världen (konservativa vita män i övre medelåldern) att helt plötsligt ställa sig på barrikaderna och yla om barnarbete. Jag misstänker dock att det inte är av omtanke om barnen som ni gnäller så högljutt... ;-) |
|
|
Keiser, bra inlägg! Det går trögt på den globala marknaden och vi behöver ha respekt för att Sverige är topp 5 i världen på omställning till elektriska fordon. Att vi har ettan Norge bredvid oss kan göra det skevt. Ja, vi är efter dem, men före nästan alla andra. Kobolten behövs idag, men hur den behövs framöver är svårt att sia om. Att Kongo är landet med störst kända fyndighet är vida känt, samt att det är ett land som inte direkt värnar högt om det mänskliga livet är likaså. Men utvecklingen drivs framåt kontinuerligt och allt mindre andel kobolt behövs per kWh-batteri. Sen är det ju som tidigare också känt och påpekat att oljan inte är något balsam för jorden heller. Den orsakar inte bara utsläpp, utan har också många krig, samt liv på sitt samvete. Smurfkungen. Nyttja tillfället att köpa en i3 när den är subventionerad, går galet billigt om du laddar hemma, samt har bra andrahandsvärde. Att den dessutom retar några är ju bara för bra för att vara sant! =) |
|
| känns inte i3 rätt daterad teknikmässigr vid detta laget? | |
| Tycker inte det. Visst finns det bilar med större batteri och som laddar snabbare. Men vem kör så långt i en i3 att det blir en faktor? | |
| Jag tycker det är synd att BMW inte gjort i3 femsitsig. Även om den sällan används längre turer för stora familjer så händer det rätt ofta att ungarna vill ha med sig en kompis hem. Detta är helt klart modellens största svaghet och den främsta anledningen att jag aldrig köpt en. För den hade egentligen passar perfekt som andrabil och förmodligen hanterat 9 av 10 bilresor för vår del. | |
|
Kristoffer_L: Samma här, 4-sitsig är en stor begränsning. Då vi är 5 st i familjen har detta varit enda faktorn att vi inte har eller har haft en i3. Jag provkörde en när de kom och var sjukt impad redan då, nu provkörde jag nyligen en 120kWh'are och den kändes verkligen uppdaterad. Kanske inte utseendemässigt men tyckte den var roligare nu, sen känns den snabb. I vardagskörning i stadsmiljö är den väldigt rapp och fin. Dock tycker jag att när de kört modellen så här pass länge kunde lägstanivån varit Navi Professional. Den ser väldigt daterad ut med den lilla skärmen och vill man anspela på lite high tech så hade detta varit en grej som kostar BMW minimalt i produktionskostnad... för tittar man på beggade här i sverige så har väldigt många den lilla skärmen så känns inte som att de får sälja så många navi professional på i3... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.