|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en i3 som "andrabil". Har inte så bra koll på den faktiskt så tänkte kolla i forumet om det är en ok bil eller inte? Ska mest ha den till korta turer i stan. Kan ladda den hemma (villa). Tycker ni att den är ok att köpa ny nu 2020 som årsmodell 2021? Tack! | |
|
Hej, intressant fråga, mitt svar är att det är rent trams med elbilar, idag. Om en 20 år, kanske det kan vara aktuellt i Sverige, jag bedömer inte andra länder här ( i länder nära ekvatorn skulle jag nog vara mer intresserad i närtid....) När man ser denna annons, Länk undrar man " vad fan får jag för pengarna", som en känd företagsledare sa i ett annat sammanhang... Förlåt en negativ inställning, den gäller i närtid, på lång sikt är det såklart framtiden, elmotorer är "rena" och mycket effektiva, det behövs framöver, men nu är det meningslöst. Köp en liten SEAT eller en billig KIA eller liknande, mycket mer värde för pengarna idag ( om du frågar mig...). Om den är "ok" eller inte, är ointressant, den är en onödigt dyr leksak.... om ett par år kommer det att bli diskussion om dyra byten av batteripack, miljömupparna kommer att kräva skrotningspengar... |
|
|
Hur menar du ok? För att modellen funnits lite väl länge? En elbil låter helt perfekt för användandet du tänkt dig. |
|
| Nämnd körprofil är klockren för en I3! Och kan man ladda hemma så kommer det fungera mycket bra. Sen så är det en relativt dyr bil och inte ett budgetalternativ men TS kanske inte bryr sig om kostnad? Vi har en I3 i familjen och det är en mycket trevlig bil, dock så går den inte jättelångt på en laddning men om man håller sig i närområdet så gör ju det inget. Och den kostar i inköp. Man får ju gott och väl 2 Skoda Fabia plus en skaplig semester för priset av en I3 men åter, det kanske inte spelar någon som helst roll!? I3 har också haft mycket bra andrahandsvärde så verklig kost kan bli mycket lägre än man tror och kanske inte så långt ifrån nämnda billiga fossilbilar. | |
|
Jag har ungefär samma funderingar som "smurfkungen".. Jag har kommit fram till på egen hand att den borde vara ett bra alternativ om man står ut med utseendet :). Långfärdsbil är den nog inte helt lämplig som...men kortare vardagskörning är den som gjuten för kan jag tycka. Visst, dyr bil...och frågan är väl kanske ändå om det inte är bättre att köpa en "lätt begagnad" för låt säga 250 papp istället.MED den utrustning man kan tycka är ett måste på en dylik vagn..Led belysning,H/k ljud, snyggare fälgar än standardmontaget,och evtl annat som man kanske vill ha för att stå ut :) Jag har som sagt funderat i liknande banor(köpa isf en lätt begagnad) och tror att den vore ett bra alternativ för mina körningar... Men...ja, enda "abret" för mig är väl utseendet...har svårt med de smala däcken och fronten :/ Jag pratar nu I3 som ren elbil(utan REX, som åtminstone fanns som alternativ förut, vet ej hur det är nu iofs). Mvh Janne. |
|
|
Tack för era svar! Nej kostnaden är faktiskt inte det primära eftersom Grelle: Ja exakt. Eftersom den inte är helt ny och jag inte har koll på hur den står sig mot konkurrenterna. Glömde skriva det men det är en tjänstebil så kostnaden är inte det primära. Frågan är snarare ställd utifrån "är det fortfarande en bra bil eftersom det var ett par år sen den kom". DLC: Tack för svar! Janne T: Med Charged plus och svart färg så blir den väl ok kan jag tycka men jag håller med om att den gärna fick vara lite snyggare. :) REX finns mig veterligen inte längre. |
|
|
De som finns att välja på är väl annars Kia Niro / Hyundai Kona - Asiatisk Peugeot e208 - Liten Renault Zoe - Ännu mindre än Peugeot Tesla Model 3 - Lite väl dyr för en andrabil Nissan Leaf - Jag ogillade starkt första generationen Så varför inte en i3, speciellt om det är tjänstebil och andrahandsvärdet inte är din huvudvärk. |
|
|
När kan man få en VW id eller vad den heter? Den lär väl ha skapligt med mjukvarubuggar men vara bättre på allt annat. // Magnus |
|
Transocean |
Till korta turer passar en liten elbil perfekt. Jag tycker i3:n är snygg på ett konstigt sett. Speciellt S-versionen som har bredare däck och starkare motor. i3:n ser fortfarande modern ut. Invändigt är den helt grym tycker jag. Det skall komma ett större batteri snart då produktionen förlängs till 2024. En annan riktig kul liten elbil är den elektriska Smarten. Den kostar inte så mycket heller. |
|
Vi kör en I3s som andrabil (fast vi gillar den så mycket så den är numera förstabil om man ser till vilken bil som körs mest). Klockren bil att köra runt i stan med och i närområdet. En 2020/2021 har ju rätt ok räckvidd (20-30 mil i praktiken) så bara köpa :) Vi valde en i3s pga utseendet. Den ser snyggare ut tyckte vi helt enkelt. En smula studsig vid riktigt dåliga villakvarter men annars riktigt trevlig på vägen. //Benke |
|
|
Samma här hade min som tjänstebil i 2år köpte sedan ut den privat. Min fru har haft den i drygt 2år och älskar bilen jag har ju den gamla med 15mil räckvidd(60ah) samt med REX som ger den ca 10mil till. Pendlar ca 4mil dagligen precorona. Snart kört 3000 mil och allt har funkat perfekt. Riktigt kul liten bil. Tror inte du blir missnöjd, jag hade letat efter en I3S med 120ah batteriet. |
|
| I3 var ju på ett sätt långt före sin tid när den kom. Hade BMW vid lanseringen valt att strategiskt satsa på el och mobilitet framför att finslipa sina dieselbilar hade Tesla haft det betydligt svettigare idag. Med det sagt tycker jag I3 håller än - vi hade ett antal på mitt förra jobb som lånebilar. De funkar även rätt bra på motorvägen om man vill ta längre utflykter. Största svagheten för egen del är att den är strikt fyrsitsig, och den har ett rätt dåligt bagageutrymme om man har behov av barnvagn/golfprylar etc. | |
|
Kul att se att em3 är ensam om sina fördomar. En i3 är sjukt billig om man kan ta den på ett företag. Väldigt lågt förmånsvärde. Man kan dock kolla på Hondan och Minin också. |
|
|
För den körprofil som trådstartaren nämner så är det väl en alldeles utmärkt bil. Själv skulle jag dock inte väja en elbil som endabil, eftersom räckvidden i BMW:s elbilar är sådär. Fast å andra sidan - en elbil med 30 mils räckvidd funkar säkert för 99% av körningen, och för den sista procenten körning så kanske det lika gärna lönar sig med att hyra en bil, jämfört med hur billig den är att åka med. :) |
|
| AlexanderK, eller så får man stanna och ladda. Den timmen kanske är kortare än stöket att hämta och lämna hyrbilen. :) | |
|
@smurfkungen, klart du skall slå till om utseendet och storleken på bilen inte talar emot. Att köra elbil, eller köra på el, är kul, ingen tvekan om det. Om du dessutom är säker på att räckvidden räcker för dina behov och har laddbox hemma då är det ingen tvekan. Vi köpte vår elbil slutet av 2018, det blev en Nissan Leaf och inte BMW på grund av utseendet, storleken, räckvidden, priset och en del annat som talade för en Leaf Tekna. Vi ville inte heller ha utomeuropeisk bil, och då är valet begränsat. I en Leaf kan man få in en cykel med nedfällda ryggstöden, eller alla fyra hjul utan att fälla ner ryggstöden, vilket i sig är unikt, speciellt för en elbil. Nackdelen är att bakre golvet är upphöjd, så det är inte så bekvämt att sitta där på en längre tur. Vet inte hur baksäten är i en i3, men bilen är ganska smal, så det innebär andra nackdelar. Dessutom kan du inte öppna bakdörrarna utan att öppna respektive framdörren först, så jag antar att bilen egentligen inte är gjort för fem personer i alla fall. Sen är ju Leafen en plåtburk, medan i3 är en plastburk, så säkerhetsmässigt är det nog en katastrof om du krockar. Den är ju en Trabant "de lyx", byggd i förre detta DDR. Dock är den "Made in Europe" så den faller under mina favoriter ändå. Saknar dock en del detaljer, den har till exempel ingen radar, så farthållaren och fil hållningsassistenen är lite primitiv, liksom parkeringsassistenten. Synd att BMW inte fortsatte med elbiltillverkningen i Europa, för det är inte så imponerande att tillverkningen är flyttad till China... :( Nya Hyundai KONA med 64 kWt batteri är enligt mig ett bättre val än både i3 och Leaf på grund av att den har 3-fas laddare inbyggt (tillval) så det går fortare att ladda hemma. Jag har 3-fasladdare, men Leafen och 330e tar bara en fas, så båda dessa är långsamma, dock inga problem om båda bilar kommer hem på kvällen helt urladdade, till morgonen är alla klara för nya äventyr. Vet inte om i3 har 3-fasladdare eller även den tar endast en fas (vilket jag tror är fallet) men över natten hinner den ändå, speciellt om den skulle vara er enda laddbara bil. |
|
| @Grelle, Nissan Leaf är väl inne i femte (eller fjärde...?) generation nu... MYCKET har hänt sedan den första, och ja, jag håller med dig, första generationen var inte så imponerande. Stor skillnad mellan en Leaf från 2010 och en Leaf 2020 (eller 2019, som vår modell är)... | |
|
i3 laddar på tre faser sen 94Ah-batteriet kom för 4 år sen. Katastrof vid krock vet jag inte. Tror den är ok. Ps. Nissan är utomeuropeisk vad jag vet. ;) Eller tillverkas den i Europa? |
|
| Nissan Leaf tillverkas i Storbritannien. | |
| Jag är inte insatt i Nissan Leaf, men tycker den sett likadan ut till den nya kom runt 18/19. Den jag körde var nog en -15/-16. | |
| Fyra stjärnor i Euro NCAP är en katastrof i krocksäkerhet. Dessutom krävs det inte mycket för stora kostnader vid liten krock. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.