AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.469

Tycker ni att det är ok att köpa en ny i3a?

Sida 3 av 4
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, man kan ju köpa dyrt skit i stället! ;)

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Grelle...kobolt och litsium är en bristvara och så länge de inte kommer
Nya batterier som väger ett halvt ton som i tesla så blir de ingen
ELBILSBOOM ..jag förstår att fosilt inte är vägen att gå men idag
Finns det inget bättre än en mordern dieselmotor med förnybart
Bränsle ...de är helt ok för mig att några procent åker elbil och tror dom
Räddar klimatet när de i verkligheten är tvärt om ...
Jag tror på flytande batterier ,vätgas och biodrivmedel/mix
I framtiden .

Johan B,
Ja, varför kör inte alla Toyota eller nåt annat tråkigt som håller? ;-)

burt,
Du får uppenbarligen din information från Nya Tider o dyl. Lönlöst att diskutera. För övrigt skiter jag i klimatet. Skaffade Teslan för att det var roligt.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

4dy ...lönlöst va ett bra ord..du får uppenbarligen din information från Aftonbladet och Mp s hemsida ...köpte för att de va kul säger du ..jävla tur vi är olika .
Ja har hela mitt liv varit extremt källkritisk,något som verkar gått dig helt förbi???
Menar någon att man på fullaste allvar tror på nuvarande batteri teknik?????
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Dagens batteriteknik är en palett av olika typer av batterier och legeringar så det är alltså olika typer med olika egenskaper. Jfr med förbränningsmotorn så är tekniken mer ung och har tagit fart de senaste decennierna, så förändring är att vänta dock troligen ingen big Bang i närtid utan mer gneta på. Det råder ingen uppenbar brist på det råmaterial som behövs nu eller om säg tio år. Jag kommenterar inte det humanitära situationen kring brytning. Det som det däremot är brist på är monteringskapacitet och då särskilt om man vill tillverka med grön el som ger stort utslag på totala påverkan av naturen. Det satsas stort på att bygga fabriker som tillverkar celler, moduler och pack från de stora tillverkarna (LG chem, panasonic, catl mfl) och även uppstickare som Northvolt. Jag har min uppfattning om huruvida detta kommer bli stort eller inte men jag stannar här.

Johan, intressant lösning rörande fel. Inte alltid som man tror.
burt,
Vad är det jag tror på? Enda jag bryr mig om är att det funkar för mig. För det gör det gott och väl. Men efter 3 år är jag nog snart redo att prova nåt annat också. För mig är det en bil. Inget politiskt ställningstagande. Men så verkar det inte vara för er från Livets hårda skola, eller hur? För er är elbilar (särskilt Tesla) som kryptonit. Fattar du hur tröttsamt det är? Jag har inte lagt mig i vad du har för bilar så varför ska du hacka på mina?
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Ja har inte gått den hårda skolan ..du får köra vad du vill.
Jag försökte ur m7n synvinkel ge ett ekonomiskt ,rymligt och säkert bil val till ts.
Politik är inget som ligger mig varmt om hjärtat längre heller.
Trevlig helg .
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Köpte min i3:a på leasing för 280kkr 201609(bilen var tänkt för Danmark men de ändrade reglerna så den blev aldrig inreggad där, därav lite bättre rabatt än vanligt då jag inte fick speca den själv.). Idag ligger de runt 220k på blocket, gått ca 3000mil. Ge mig gärna ett namn på en annan bil bruksbil som hållit värdet så bra?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, det är svårt. Därför är en i3 ett bra köp om man har kapital.

Burt, kobolt och litium är som mycket annat i värden i begränsad form. Frågan är bara hur begränsad. Det finns uppenbarligen så det räcker idag eftersom bilarna byggs med det, men visst jobbar batteritillverkarna för att sänka andelen för att få ner priset. Det övriga är svårt att kommentera då det är otydligt vad du vill ha sagt.
@burt

Fattar ju vem som helst vem 4dy är, jag märkte redan vid hans andra inlägg vad hans motiv var i forumet, det märks på hur man formulerar sina meningar och svaren man ger.
Det var rätt uppenbart tidigt vad det handlade om för person bakom tangentbordet även om han då inte hade nämnt något om elbilar och miljöopartiet som de goda.

Finns andra forum för fanatiker som är politiskt styda i sina vardagliga val.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Grelle ...va vad exakt är otydligt för dig och svårt att förstå?
Har du bakläst så borde du begripa även om telefonen spelade mig ett spratt när jag skrev?

Ja tar de igen för dig...
Jag försökte ur min synvinkel rekommendera ett säkert och ekonomiskt bilval till TS.
2 jag kommenterade 4dy Ang var jag hämtar min information.
3 Kobolt är ytterst begränsat, Du får väga in att Kina och indien också ska ha elbilar
vad de lider jag ser de globala perspektivet .
Hoppas du kunde bearbeta all information på en gång.
Fridens liljor=)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Burt, din attityd hjälper dig inte. Meningarna flyter ihop så att det inte alltid står vad du sannolikt tror att du skrivit. Lite korrekturläsning innan du trycker "skicka" hjälper oss andra att förstå harangerna.

Du säger att kobolt är ytterst begränsat, kan du definiera det tydligare då det är en väldigt vid term samt källa till ditt påstående?

Att kobolt är en råvara som är begränsad och dyr är lite som att slå in en öppen dörr. Som att säga att vatten är blött. Lite mer än så får du ju komma med från din höga häst. Det används för övrigt hela tiden mindre kobolt i takt med utvecklingen av nya batterier.

"Nya batterier som väger ett halvt ton som i tesla så blir de ingen
ELBILSBOOM" - Den sker redan här och nu . 2019-H1 var andelen laddbara bilar 11,2%. I år är den 26,5%. I Stockholms län är laddbara bilar ännu högre. Länk
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Grelle .Din attityd är inget man skriver hem om direkt heller....
Som ja skrev så tror ja på flytande batterier.
Men om du tror på elbilar åt alla så är de ok för mig.
Jag är ingen akademiker och kan uttrycka mig lite buffligt.
Tror dom flesta med normal läsförståelse förstår vad ja skriver.
lanab,
Jaså du. Vad "skarpsynt" du är din lilla Don Quijote. Mp hatar för övrigt ALLA bilar. Inklusive elbilar. De vill att man ska bo i en lägenhet inne i stan och cykla runt med en lådcykel a la Christiania med fjällräven-kånken på ryggen och fair trade märkt cykelhjälm...

burt,
Jag tror jag läste nyligen att 50% av världens elbilar säljs i Kina. Att du tror att de ligger efter säger en hel del om din gammeldags syn på världen. Vad gäller "ytterst begränsad" så har du såklart ingen aning om det.

bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

4dy ja trodde att du begrep att de va just ländernas kraftiga expansion och därmed den stora mängd litsium och kobolt som kommer krävas jag syftade på.
@burt

Du har så klart rätt, är man färgad av hela hysterin så inser man inte den egna skammen att köra elbil som batterier bygger på med lithium och kobolt.

Sanningen som dom flesta inte vet är att cirka 60% av all kobolt finns i Demokratiska Publiken Congo i Afrika, kobolt tas fram av cirka 40,000 barnarbetare och är en av dom mest nedsmutsade regionerna i världen.
Kineserna har starkt vinstintresse i Katanga gruvorna där den råa kobolten senare skickas till Zhejiang Huayou Cobalt i Kina.
Kina har satt som mål att bli den ledande inom detta område.

För att bara reflektera över mängden kobolt Tesla skulle motsvara 7,800 ton och cirka 27,000 ton lithium(70% av produktionen) för att upprätthålla den produktion av 500,000 bilar Tesla vill tillverka på sikt, det kan vem som helst förstå vilka skador detta får på naturen.

Finns hur mycket publikationer om detta som helst, att man sen har blivit lurad av marknadsföring och media som springer politikernas intressen gör det skrattretande.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Väl formulerat lanab=)
Som grädde på moset kan vi lägga till all kolkraft som behövs för att producera all el.
Men dessa fanatiker tror att all el kommer från porlande fjällbäckar.
Ändå roligt att ingen av er kan stava till litium. Nåt säger det ju. Ni är sjukt dåligt pålästa. Orkar inte rätta hopplösa fall. Det som är roligt är att ni förlorar och går under i bitterhet medan vi som är lite mer öppna kan se framtiden an med tillförsikt.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Sjukt dåligt?????
Är du myndig verkligen?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gubbfördomarna haglar verkligen i den här tråden. Som att oljeframställning är klimatneutralt - hahaha. Ni skämmer ut er.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.