AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.544

Tycker ni att det är ok att köpa en ny i3a?

Sida 2 av 4
Ok. Men i3 är ändå mycket bättre än t ex en E46 3-serie.

Nissan Leaf är så mycket sämre på allt annat att det aldrig skulle kunna vara ett alternativ för mig.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Säger som jag lärt min son att säga: Nissan Leaf är inte min favorit.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Ja, tidiga Leaf modellerna var fula, opraktiska och hade väldigt liten körradie. I vilket fall som helst så är Leaf inne på fjärde eller femte generationen. Inga stora ändringar sedan 2019 i utseendet, men jättestor skillnad mellan första generation och den som säljs nu eller den vi har. Leafen är en fullvuxen bil, till skillnad från i3, som är en pytteliten bil för max 2 personer och är gjort för Frankfurts finansmän som pendlarbil till banken, definitivt inte för att köra någon som helst last eller bagage att prata om. Kanske attachéväskan plus en shoppingkasse på vägen hem får plats där bak.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
4dy, har du en elbil över huvud taget eller det du har läst har du läst på internet...? Jag vet inte vad "Leaf är så mycket sämre på allt annat" betyder, men är villig att lära mig eftersom det är snart dags att byta den ändå. Vi är inte bundna till Leaf, varken ekonomiskt eller emotionellt, liksom vi inte heller är bundna till BMW. Tyvärr finns det få europeiskt tillverkade bilar idag, speciellt elbilar. VW står inte högt rankad på min lista och på botten är det Franska bilar, så det blir inte många kvar.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Slippy, nästa gång frågar jag din son för råd... han verkar vara en upplyst individ i fråga om bilar. ...eller inte... Jag förstår dock att han gillar din i3 mer, den ser ju ut som en leksaksbil...

Jag säger dock inte att trådstartaren skall välja Leaf, tvärt om, jag tycker han skall köpa en i3 ...OM alla dess nackdelar inte är ett problem för honom... För du kan inte påstå att det är praktiskt när någon skall sätta sig där bak eller när julgranen skall köras hem, för att inte tala om transport av vinterhjul eller annat. OK, du bryr dig mer om din sons åsikter, det är helt OK, men du kan väl inte förtiga att bilen är endast för shopping och stadsturer, med en skal av plast. Är den rolig att köra? Ja, definitivt, dock inte så kul när det blåsigt med hårda, byiga sidvindar som vi har mycket av här i Skåne.

Det här är ett BMW forum, så det är ganska naturligt att BMW-älskarna håller till här, men man kan bli hemmablind också. Skulle han ställa samma fråga på ett Renault, Mercedes eller något annat, neutral och inte märkesorienterat forum Länk skulle svaren dock vara annorlunda.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
4dy åker tesla, så viss kunskap lär finnas inom området!

Sen är det ok att tycka olika. Jag tillhör dem som gillar I3. För mig var den oväntat trevlig att köra, har för mig ok utrymmen och fungerar i vardagen. Har man inga problem med kostnaden så är den en bra andrabil i ett hushåll.
Min fru kör i3 sen över 3 år tillbaka (själv kör jag Model S). i3 har vätskekylt batteri, trefasladdning, appstöd, möjlighet att värma/kyla kupén även om man inte är inkopplad till laddare osv. Den är dessutom ganska trevlig att köra. Vet inte vad Leaf fixar ur den listan?

Fäller du baksätet kan du mycket väl köra julgran och vinterhjul i en i3:a. Tror inte en Leaf är så mycket rymligare för julgranar.

Du verkar emotionellt bunden till Europa om inte annat. ;) Varför?
4 stjärniga betyg är säkert helt ok för en bil som ska köras i stadstrafik.

Tvivlar på att man planerar försäkra bilen så ev kostnader vid skada har mindre betydelse.

Jag säger köp om pengarna finns.
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

330e det är ok att tycka olika. Vi har ju vår i3 som andrabil och x5.an klarar det flesta sakerna du listat ovan, därav är det lagom för oss. Min fru pendlar 16km enkel varje dag. För mig är körglädjen viktig och funderar att byta ut den mot en Tesla Model 3 på sikt. Hade jag bara haft en bil hade jag nog inte valt i3. Man skall inte förringa en leksaksbil, det är kul med leksaker även för vuxnabarn.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@DLC, att man kör Tesla innebär inte att man är upplyst om Leaf... precis som att bara för att man äger och kör den värsta BMW-n innebär inte att man kan Skoda... "Nissan Leaf är så mycket sämre på allt..." tyder på fördomar, inte faktakunskap.

@4dy, Leaf har INTE vätskekylt batteri och inte heller trefasladdning, dock så det spelar inte så stor roll för dem allra flesta, det tar ändå lång tid att ladda en elbil och ingen av dem kör speciellt långt. Allt annat du frågar om har Leafen också, och tyvärr så har även i3-an en relativt begränsad körradie också, TROTS vätskekylt batteri. DESSUTOM, Leaf har standardhjul, inte specialhjul, smala som i3, och man behöver INTE fälla ner ryggstöden, eller ta bort hatthyllan för att transportera fyra hjul, det gör man utan någon som helst problem. Att transportera en vuxencykel är inte heller problem, men då får man naturligtvis fälla ner ryggstöden. Du har fel, Leafen är MYCKET rymligare, den är ju en halvmeter längre och har riktiga dörrar back, inte halvdörrar som i3. Leafen är som sagt en bil för fem personer, inte två. Ja, jag vet, man kan nog knöla in fem i i3 också, men jag skulle inte vilja sitta där bak, fast jag är inte så stor alls. Däremot finns det gott om benutrymme för mig i Leafens baksäte.

Ja, jag är emotionellt bunden till Europeiska produkter av många anledningar, "varför" är egentligen min privatsak, men några anledningar är att jag, min familj, mina barn och dem allra flesta jag känner bor i Europa och är beroende av jobb som finns i Europa. Eftersom jag har en ekonomi som tillåter mig att välja så väljer jag Europeiska produkter eller saker som är tillverkade i Europa. Genom det, bidrar jag till Europeisk ekonomi och stödjer Europeiska företag och räddar jobb. Det innebär inte att jag inte köper några andra produkter, jag köper t.ex. Japanska kameror och faktiskt körde Japansk bil till relativt nyligen, men jag tittar på etiketten innan jag köper något, och står det "Made in RPC" på den och det finns alternativ då köper jag inte. Det är så illa att mitt kök är full av Bosch (tillverkad mest i Ungern och Tyskland), TV-är Philips (tillverkade i Ungern) osv. Senaste förvärvet var pannan, som är tillverkad i Sverige och behövdes bytas förra veckan. Tyvärr går det inte alltid att välja Europeiska produkter. Jag tillhör en generation som till och med köper skor och kläder som tillverkas i Europa, inte av diverse diktaturer. Jag utesluter dock inte att nästa elbilen inte blir utomeuropeisk, jag är inte bunden alls till Nissan. Tyvärr tillverkas i4 i China, så den köper jag inte, och inte heller blir det en Tesla, så mycket vet jag. Just nu lutar det åt Mercedes eller någon Korean, men avgörandet blir när det blir dags för att leta mer seriöst. Sen är det ju min frus bil, så slutordet är hennes. Sist var vi inne hos BMW och snabbt tittade på i3, men hon ville absolut inte ha den eftersom den är för lite, ful, opraktisk och av plast.

@Ska3, 4 stärnor är inte mycket att hänga i granen om man är intresserad av säkerhet. Det är MYCKET stort steg från fyra till fem i fråga om säkerhet. Jag tänker dessutom inte bara på ekonomiska skador, men också personskador... och då spelar faktiskt ingen roll att bilen är en stadsbil, dem flesta olyckor inträffar i städer. Sen förstår jag inte vad du menar med "Tvivlar på att man planerar försäkra bilen..." Jag trodde alla bilar var försäkrade i Sverige, utom dem kriminellas möjligtvis.

@Slippy, ja, utan tvekan kan det vara en rolig bil att köra, det står flera på parkeringsplatsen på mitt jobb också, och känner flera nöjda ägare så visst, som "andra bil" är det säkert bra. Vi har dock två "första bilar" så då är det andra saker som spelar in också. Jag har ju rekommenderat smurfkungen (trådstartaren) att köpa i3-an, men det är viktigt att presentera fakta om alternativen, och inte förtiga nackdelarna. Samtidigt så är i3-an en ganska gammal bil, så eventuella barnsjukdomar är väl botade vid det här laget, så jag tror faktiskt att det kan vara bra att köpa bilen nu, när den är mogen.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har aldrig påstått att kunskap finns om Leaf. Var vänlig och spekulera fritt men dra inte in andra i dina egna tankar. Och svara inte mig med citat jag inte har uttalat är du vänlig. Sen en fundering, är du medveten om att när du använder versaler för hela ord att det betyder att du skriker? Riktigt otrevligt om du förstått det.
Min330e...skippa översittare attityden den passar inte på något forum.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Jag hade nog väntat med elbil ...
Tex nya golf kostar 250k mkt utrustning standard.
För mellanskillnaden till tex i3 eller id3 kan man
Köpa 13kubik bensin ...styvt 250000mil körning
Utan att fundera på räckvidd och stort värde tapp.
Så tänker ja .
Vi köpte vår i3:a för 3,5 år sen för 399' inklusive vinterhjul (demobil). Priserna på Blocket ligger runt 250 tkr. Tycker det är riktigt bra.

Visst kan man köpa en Golf istället men då får man t ex sätta sig i en iskall bil på vintern. I3:an värmer man snabbt upp oavsett var den står. Har inte skrapat bilrutor på tre vintrar nu. Dessutom kan man låt AC:n stå på när man går in och handlar t ex. Skönt nu i värmen att komma ut till en kall kupé. (eller varm då om det är vinter)

Är nästan sånt jag uppskattar mest. Gillar även att man slipper åka till macken och att man slipper kallstarter, växlingar och allmän seghet i drivlinan.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Golf va bara ett exempel ..
Finns ju andra bilar runt 220k.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Skulle rekommendera en googling.
Koboltgruva Kongo.
Kongo står för närmare 60% .
Burt, Köp vad billigt skit du vill så köper jag vad jag vill. Ok?

Kobolten fixar nog till sig ska du se. Problemet är fattigdomen och barns usla rättigheter. Inte kobolt. Skulle gissa att "koboltbrytning" inte är det enda tunga och farliga arbetet som barn utför i Kongo, eller i andra liknande länder. Tror du alternativet, om inte kobolt funnits, är en trygg och säker uppväxt med bra skolgång?

Om något så kommer elbilar se till att de där barnen får det bättre för innan elbilen kom så brydde sig ingen jävel om dem... ;-)

Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kobolt i Kongo är väl inget emot vad oljan historiskt och i dag ställt till/ställer till med?

Sen stort värdetapp på elbilar/laddhybrider har ju visats sig vara en skröna. Jämför en Tesla S från 2015 med en Mercedes S-klass från samma år. Liknande nypris, men Teslan står sig inte sämre, tvärtom.

Så jag tycker inte ditt råd är särskilt bra burt. Tror I3 blir ett bättre köp, så länge man har kapitalet.
Tack för alla svar.
Kul att höra att så många är nöjda med sina I3or.

Min330e. - tack för svar. Leafen är tyvärr inte aktuell för mig men det är säkert också en väldigt bra bil.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

4dy...billig skit säger du...kryp tillbaka till ditt tesla forum.
Hatar översittare som leker rika.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.