AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.348

Säkringsschema 330xi -06?

Sida 2 av 2
bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Kan det bli så att trots den lilla ihopvikta lappen vid säkringar bakom handsfacket visar mer säkringar än dem som sitter i verkligheten? Alltså att tex i pappret står många fler säkringar för motor men i boxen saknas flera stycken trots schemat?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa säkringskartor är till viss del modellspecifika, men de är samtidigt till en hög grad generiska.

De är oftast ofullständiga, det vill säga de visar långt färre säkringar än vad som sitter i bilen (ofta utesluter man säkringar som behövs för olika mindre styrenheter och givare relaterat till olika hjälpfunktioner till exempelvis drivlinan eller så utesluter man speciella säkringar som är unika för olika utrustningsalternativ).
Eller låt mig korrigera det där, jag tycker jag ser att vissa är något underbestämda och vissa är överbestämda, alltså vissa tar bara med de vanligaste gemensamma medans vissa tar med allt som kan tänkas finnas på de modeller som säkringskartan ska täcka.

@bmwirfan : Vilka säkringarna för motorn står angivna på din säkringskarta men som inte är populerade i dina säkringsboxar?

Men ta exempelvis en säkringskarta som delas mellan E87 och E9x modeller (9 144 488). Där finns bara två säkringar angivna för motorn (54, 68).
Hur kan då säkringskartan ange "många fler" än vad som sitter i säkringsboxen?
Jag menar, för att det påståendet ska vara sant måste ju säkringkartan ange 0 eller negativt antal säkringar! Hi hi! :-)

Men... Kollar man på en säkringskarta för Fxx modeller så är det en förbannat massa säkringar, närmare bestämt 15 stycken som uppger för motorn.

Och för just denna säkringskarta så står det exempelvis F135 och F137, men båda dessa är oanvända för tex en F34 320d Automatic 2015 med N47-motor.

Så yes, för lite nyare säkringskartor verkar de bara överbestämda.

Är det F34 eller E87 du undrar över?

@bmwirfan : Om jag får gissa så står det 7 848 453 eller 7 327 415 på din säkringskarta (om det gäller din F34) - kan det stämma?

Bäst är nog att flärpa upp lite mer detaljer kring detta här :-)

Detaljer är allt. Utan detaljer kan man inte prata med någon, ändra riktningen eller styra värmesköldar...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, nu ser jag din säkringskarta - klockrent där med bilderna!
Länk

Ok, det var E87 LCI 118d 2008 det gällde!

Yepp, säkringskartan 9 145 239 är för E87 LCI modellerna.
Och på den är det en helsikes massa säkringar angivna för motorn.

Om du kollar på säkringskartan till min E87 så är allt mycket färre och enklare :-)
Länk
Länk

Ser att följande säkringar anges för motorn.
F04, F11, F12, F16, F17, F37, F38, F39, F70, F89

Så låt oss se vad dessa säkringar är till för...

F04 = Värmeelement vevhusventilation (det har du på din N47)
          E-box fläkt (det har du på din N47)
          elektriskt styrda jalusier framför kylaren (beroende på typ
          av options din bil har så kanske du har detta)

F11 = Används inte på diesel knattarna

F12 = Reläet som driver den elektriska vakuumpumpen (och denna har din N47)

F16, F17 = Används inte på diesel knattarna

F37, F38, F39 = Används inte på diesel knattarna

F70 = EKPS - styrenheten för den elektroniskt kontrollerade bränslepumpen som hänger på PT-CAN bussen och styrs av DDE via denna buss (och denna har din N47)

F89 = Reläet som driver secondary air pump (vilket du rimligtvis inte har på din lilla N47 knattis)
Länk

Jag har för mig att det finns också en (annan) firma i Stockholm som säljer sådana här lite udda grejer. Minns tyvärr just nu inte namnet, men det har förekommit här på AP.

Om man nu vill greja lite själv... :)

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.